Bár a Jupiter felemelkedése nem váltotta be a vele szemben támasztott elvárásokat, végre a hazai mozikba is megérkezett a tavalyi év egyik legjobb filmje, a Whiplash, továbbá a hétvégén debütált Angelina Jolie Oscar-jelölt filmje is. De nem panaszkodhatnak az animációs filmek (Csingiling és a Soharém legendája) és az európai drámák (Esélylesők, Második esély) rajongói sem.

Jupiter felemelkedése

Jupiter Jones (Mila Kunis) születésekor a jelek azt mutatták, nagy jövő áll előtte. A lány hiába várja a jóslat beteljesedését, semmi nem történik, vécéket takarítva tengeti hétköznapjait. Egy nap váratlanul feltűnik a színen Caine (Channing Tatum), aki elhozza az életébe a változást. A genetikailag átalakított korábbi szuperkatona egy céllal érkezett a Földre: hogy magával vigye a lányt, akinek a genetikus kódja rejtélyes örökséget rejt. Jupiter kezében van az egyensúlyából kibillent világ sorsa, azonban könnyen lehet, hogy ez még a kiválasztottnak is túlságosan nagy teher.

Óriási várakozások előzték meg a Mátrix trilógia rendezőinek legújabb, Mila Kunis, Channing Tatum és Sean Bean főszereplésével készült szuperprodukcióját, azonban a Jupiter felemelkedése egyértelműen visszalépés a rendezőpáros karrierjében. A látvány ismét magával ragadó, de szinte teljes mértékben rátelepszik a filmre. A Jupiter felemelkedése egy átlagon aluli CGI-popcornmozi, ami a szemet gyönyörködtető vizuális trükkjeivel képes szórakoztatni, azonban tartalmilag, mondanivalójában és narratívájában a rendezőpáros korábbi sikerfilmjeit meg sem közelíti.

Whiplash

Egy fiatal és tehetséges dobos felvételt nyer egy rendkívül színvonalas zeneakadémiára, ahol az egyik legnagyobb tiszteletnek örvendő professzor veszi a szárnyai alá. A tanár módszerei azonban meglehetősen kemények. Kettejük között furcsa kapcsolat alakul ki: a fiú minden áron azért küzd, hogy ő legyen a legjobb, a professzor azonban azon van, hogy megállítsa őt, bármilyen eszközökkel.

A Whiplash esetében nem lehet fukarkodni a pozitív jelzőkkel, nálunk egyértelműen ott van a tavalyi év legjobb filmjei között. J.K. Simmons zseniális alakítást nyújt, de a film fiatal főszereplője, Miles Teller is egészen kiváló. Damien Chazelle alkotása eddig 54 díjat nyert el és 73 jelölést gyűjtött be, 5 kategóriában jelölték Oscarra, a külföldi kritikusok nem véletlenül zengtek ódákat a filmről. Ehhez mi csak csatlakozni tudunk. Egyszerű történet kíméletlen, frontális megvalósítása. Ritka erős mozi lett a Whiplash, ha csak egy filmet nézel meg a hétvégén, egyértelműen ez a legjobb választás.

Rendíthetetlen

Az Oscar-díjas Angelina Jolie filmje az olimpikon és háború hős,  Louis "Louie" Zamperini életét mutatja be. Louie és két társa csodával határos módon túlél egy repülőgép-szerencsétlenséget a második világháború idején, melyet követően 47 napig hánykolódnak a tengeren. A japán hadsereg rábukkan a tutajra, azonban a három férfi megpróbáltatásai ezzel korántsem érnek véget, ugyanis az ellenséges katonák egy kegyetlen fogolytáborba zárják őket.

Angelina Jolie 3 Oscarra jelölt életrajzi drámája mondhatni hozza a kötelezőt. A Rendíthetetlen nem lett egy kiemelkedő film, az azonban jól látszik, hogy Jolie egyre otthonosabban mozog a kamerák mögött. A legmarkánsabb probléma, hogy a rendezőnő a film főhősének nem tudott annyi dimenziót adni, hogy felérjen a legjobbak közé. Reálisan egy ilyen történet nem csak a hangkeverés, hangvágás és operatőr kategóriákban lehetett volna esélyes az Oscaron, de nem véletlen, hogy nem látjuk a jelöltek között a legjobb film, a legjobb rendező vagy bármelyik színészi kategóriában. Félreértés ne essék, Jolie filmje egyáltalán nem rossz, épp csak nem tud hozzátenni a műfajhoz, de a téma és a sztori iránt érdeklődők bátran tehetnek vele egy próbát, reális elvárásokkal nem fog csalódást okozni.

Csingiling és a Soharém legendája

Csingiling nem hisz benne, hogy a külsőségek számítanának, egy könyvet sem a borítója alapján ítélünk meg. A tündér legújabb kalandjában egy óriási, misztikus teremtménnyel köt barátságot. Azonban nem mindenki nézi jó szemmel az idegent, sokan pedig egyenesen attól tartanak, hogy el fogja pusztítani otthonukat, ezért foglyul akarják ejteni. Csingilingnek a szívére kell hallgatnia, hogy megmenthesse a jószívű óriást.

A franchise legújabb epizódja is hozza a szokásos színvonalat. Kellőképp látványos, szórakoztató, semmilyen értelemben nem lóg ki a széria korábbi epizódjai közül. Bár a legtöbb mozikba kerülő animáció szintjét nem éri el, és épp ezért kisebb rejtély, hogy miért nem csak DVD-n vagy online videotékákban kerül forgalmazásra, de a kisiskolás lányok minden bizonnyal hálásak lesznek a nagyvászonért. Összességében a film teljesíti, amit a célközönségének ígér, így egy szó sem érheti a ház elejét.

Esélylesők

Két család sorsa visszavonhatatlanul egybefonódik, miután a karácsony előtti éjszakán elgázolnak egy biciklist.

Erős történet, remek alakítások és szövevényes, de jó ritmusban vágott és követhető történet, ezt kínálja Paolo Virzì az Európai Filmdíj két kategóriájában (legjobb rendező, legjobb női alakítás) jelölt filmje. Az elveszett európai társadalomkritikája kevésé érvényesül markánsan, mint arra számíthatnánk, de Valeria Bruni Tedeschi alakítása kárpótolja azt, hogy a rendező némileg kevesebbet markolt, mint amennyi ebben a sztoriban benne volt.

Második esély

Vajon meddig hajlandó elmenni az ember, ha egy tragédia elmossa az igazság és az igazságtalanság határait? Susanne Bier és Anders Thomas Jensen drámai filmje arról, hogy bizonyos helyzetekben milyen könnyen lemondunk az igazságérzetünkről.

Az Oscar-díjas dán rendezőnő, Susanne Bier ismét egy nagyon súlyos, pszichológiai, sokkoló drámát rakott össze. Bier mára nagy mestere lett a hétköznapi élet apró, jelentéktelennek tűnő, de annál mélyebb pillanatainak vászonra vitelében. A második esély igazi ereje ezekben a nüanszokban és a kiváló színészgárdájában rejlik. Az idehaza leginkább csak a Trónok harca Jamie Lannistereként ismert Nikolaj Coster-Waldau egészen kiváló alakítást nyújt, de a film nem csak a színész rajongóinak, hanem az európai drámák kedvelőinek is erősen ajánlott.

További premier:

Az elveszett európai

A történtek hetvenedik évfordulóján túl is számos okból kifolyólag időszerű elevenen tartanunk a holokausztról és Raoul Wallenbergről való beszédet... Filmünk igyekszik megrajzolni a hősiesség pillanatai előtti Raoul Wallenberget. A korán árvaságra jutott gyermeket, aki az egyik legtehetősebb svéd család sarjaként a polgári világban sosem tudott érvényesülni. Megismerhetjük azt a korszakát Európának és Magyarországnak, mely a II. világháborúhoz vezetett. A férfit, aki az események furcsa összjátéka folytán egy magyar zsidónál kapott állást, s került elszakíthatatlan, életre szóló kapcsolatba a zsidósággal.