13 kőkemény feminista horror, amit látnod kell!

Ez a válogatás csak a nőkről és a nemi kérdésekkel foglalkozó leglényegesebb és legmesteribb horrorfilmeket tartalmazza. 

Ha eltekintünk a vér, a belek és még a csillogás mellett is, amelyek ezeket a történeteket a nagyvászonra illő kísérteties látványosságokká változtatják, legalább egy közös alaphelyzetet találunk bennük. A disztópikus jósnő és feminista ikon Margaret Atwoodot idézve: A nők emberi lények, az ezzel járó szent és démoni viselkedés teljes skálájával. És Dick Wolfot idézve: Ezek az ő történeteik.

#13

70 Fehér éjszakák  (2019)

(44) (11)

dráma | horror | misztikus | thriller

Cinego | Telekom TVGO

Az Ari Ater rendezésében készült folk horror egy baráti társaság viszontagságait követi nyomon, akik egy 90 évente megrendezésre kerülő fesztiválra érkeztek Svédországba. Az... több»

Egy gyászoló fiatal nő (Florence Pugh) követi barátját (Jack Reynor) és annak barátait (Will Poulter, William Jackson Harper, Vilhelm Blomgren) egy svédországi útra, ahol az egyik férfi családja pazar nyárbúcsúztató ünnepséget rendez, amely hamarosan halálos kimenetelűvé válik. / Miért fontos: Ari Aster második, napfényben fürdő filmje, amely a valaha készült legelképesztőbben erőteljes szakítós filmek közé tartozik, az árulást és a szerelmet több, nemekre nem jellemző szemszögből vizsgálja. A film feminista élét Pugh kegyetlen alakításának köszönheti, aki Danit játsza: a film vonakodó hősnőjét, aki élete legmélyebb pillanatában mutatkozik be, és onnan kénytelen előre menetelni. Persze, megrémül a körülményektől, ahogy bárki más is megrémülne; de a rémálmok és álmok kaleidoszkópikus kertjébe is befészkelte magát, amely lehetővé teszi számára, hogy diadalmasan fedezze fel a dühöt és a traumát, amely kezdettől fogva irányította őt.
#12

91 A nyolcadik utas: a Halál  (1979)

(149) (93)

horror | sci-fi

Disney+

Az éppen hazatérő Nostromo űrhajó legénysége egy váratlan küldetést kap: ki kell vizsgálniuk egy ismeretlen eredetű vészjelzést. Eljutnak egy lakatlan bolygóra, ahol egy... több»

A 22. század elején a Nostromo kereskedelmi űrhajó fedélzetén hét űrhajós - köztük a Sigourney Weaver által alakított legendás Ellen Ripley - találkozik egy gonosz idegen parazitával, amely gyorsan elkezdi átjárni a hajót és a legénységet. / Miért fontos: Az Alien 1978-ban szembeszállt a legfontosabb normákkal, és segített a nőknek, hogy elismert akciósztárokká váljanak. Ripley előtt a sci-fiben a nők a Barbarella vagy a Csillagok háborúja: Egy új remény című filmek hercegnős archetípusaihoz hasonló, szexualizált szerepekre szorítkoztak. Weaver súlyos alakítása, amelyet az azonnal ikonikus Xenomorph sziluettje rajzolt ki, elismerést szerzett a nőknek egy olyan színtéren, ahonnan túl gyakran kirekesztették őket. Tagadhatatlan, hogy a filmnek vannak vitatható érdemű nemi vonatkozású pillanatai (Ripley hírhedt bugyis leszámolása jut eszembe), de egy úttörő hősnővel is büszkélkedhet, akinek nőiessége kulcsfontosságúnak bizonyul a reprodukciós rémálomban.
#11

74 Csadoros vérszívó  (2014)

(3) (2)

dráma | horror

Az iráni vámpír-western egy szellemvárosban, Bad City-ben játszódik, ahol egy magányos vámpír lesi áldozatait a város szerencsétlenjei között...

A fekete-fehér műfaji keverék főszereplője Sheila Vand, aki egy fiatal vámpírként járja a kitalált Bad City utcáit, ahol élelemre vadászik, és végül találkozik egy Arash (Arash Marandi) nevű férfival. / Miért fontos: A film a címének lenyűgöző felforgatásaként az író-rendező Ana Lily Amirpour pimasz tudását csillogtatja, aki épp a megfelelő mennyiségű könnyedséget és fényt veti bele sötét és időnként tragikus történetébe. A meg nem nevezett lány nem gonosztevő és nem is hősnő, hanem olyan nőies-prezentatív lényként létezik, aki képes önállóan, félelem nélkül eligazodni a világban. Tökéletes háttere az identitás és a nemiség összetettségének feltárásához.
#10

76 Ígéretes fiatal nő  (2020)

(18) (5)

dráma | krimi | thriller

Netflix | HBO Max | Telekom TVGO

Emerald Fennell (A megszállottak viadala) filmjében a bosszúé a főszerep, ráadásul olyan megközelítéseben, ahogyan még sosem láthattuk.  Cassie (Carey Mulligan) előtt fényes... több»

Az egykori orvostanhallgató Cassie (Carey Mulligan) gyanútlan férfiakat csap be a bárokban, hogy azt higgyék, részeg. Amikor ezek az állítólag "kedves" srácok vissza akarják csalogatni magukhoz szexre, a nő átkapcsolja a kapcsolót egy feminista daccselekvés során, amely egy lesújtó háttértörténetből ered, és amely a sötét humorú thriller hátralévő részét táplálja. / Miért fontos: Egyesek talán megütköznek azon, hogy Emerald Fennell cukorkaszínű tragédiája felkerüljön egy horrorlistára, mivel visszafogott terrorja főként a hagyományos feszültségből születik, és sosem válik azzá a vérpezsdítő véres slasherré, amit az előzménye sugallni látszik. De ha szemtanúi lehetünk Cassie és néhai legjobb barátnője, Nina - egy másik leendő orvos, akiről megtudjuk, hogy egy szörnyű, többszörös támadás áldozatává vált - hattyúdala szerelmi történetének, akkor teljesebben megértjük azt a mindennapi rémálmot, amely a kortárs nemi erőszak kultúrájának önelégültségét és kegyetlenségét jelenti. Ráadásul Bo Burnham olyan szerepben tűnik fel, amiben kikristályosodik minden, ami a tipikus romkom-fogással kapcsolatban rossz.
#9

45 Titán  (2021)

(9) (2)

dráma | thriller

Cinego | Telekom TVGO

Íme a Titán, egy olyan fém, amely minden korróziónak ellenáll, jól bírja a hőt, és a szakítószilárdsága is kiváló. Főként emiatt is használják a gyógyászatban... több»

Julia Ducournau 2021-ben Arany Pálma-díjat nyert filmje (a második, amelyet női rendező nyert Cannes-ban) véres slasherként indul egy autófanatikus sorozatgyilkosról, aki egy hegyes hajtűt használ, amely funkcionálisan a Bőrpofa láncfűrészéhez hasonlít. Ez hamarosan egy bizarr testhorror-tragédiába torkollik, amelynek főszereplője Agathe Rousselle a páratlan Alexia. / Miért fontos: A Titán nem csak Ducournau-nak szerzett több kritikai dicséretet, ami a 2016-os Nyers című diadalmas filmje után esedékes volt - ezzel gyakorlatilag bebetonozta helyét a ma dolgozó legizgalmasabb francia rendezők között, és történelmet írt a női rendezők számára a díjkiosztókon -, de radikalizálja azt is, hogyan lehet nőket ábrázolni a filmvásznon. Az anyaságot, a nemi erőszak kultúráját, az androgünséget és még sok mást is feltáró film egy magas oktánszámú megfontolás, amely Rousselle bátortalan alakításával érzékletesen vizsgálja a személyiséget, a szülői létet és a hazugságokat, amelyeket túl sokaknak kell feldolgozniuk a túléléshez.
#8

90 A bárányok hallgatnak  (1991)

(143) (36)

dráma | krimi | thriller

HBO Max

Clarice Starling (Jodie Foster) FBI-os karriejébe egy nagy kihívás érkezik, Dr. Hannibal Lecter (Anthony Hopkins) közelébe kell férkőznie, hogy rávegye segítsen megoldani egy... több»

Clarice Starling (Jodie Foster) egy különösen nehéz ügyön dolgozik, és Buffalo Billt (Ted Levine) üldözi: a nők erőszakos zaklatóját, aki elfogja, megöli és megnyúzza áldozatait. Mentora, Jack Crawford (Scott Glenn) nyomására Starling a bebörtönzött kannibál pszichiáter, Hannibal Lecter (Anthony Hopkins) segítségét kéri fel, hogy profilozza a szabadlábon lévő támadót. / Miért fontos: A bárányok hallgatnak című filmet kritizálták a nemi diszfória ferde bemutatása miatt az antagonista Billen keresztül, akinek zavart pszichológiája korántsem tanulságos vagy érzékeny a valódi LMBTQ-emberek számára. Mégis, Jonathan Demme legjobb filmnek járó díjátadója Clarice lenyűgöző karaktertanulmánya miatt a legjobb feminista horrorfilmek közé sorolható. A Macskaemberek óta rengeteg végső lány és gonosztevő használta a szexualitását, hogy elérje, amit akar, de Clarice Lecterrel való bosszantó flörtje - és a Crawforddal való nyugtalanító hatalmi dinamikája - a nemi normák egyedülálló lecsupaszítása marad, amely szakszerűen illusztrálja, hogy az emberek hogyan dönthetnek úgy, hogy egyéni céljaik elérése érdekében elfogadják, kivonják és kihasználják a nemi dinamikát. 
#7

73 Aki bújt  (2019)

(39) (6)

horror | misztikus | szatíra | thriller | vígjáték

Disney+

A film egy fiatal menyasszonyról (Samara Weaving) szól, aki miután feleségül megy vőlegényéhez (Mark O'Brien), egy gazdag, különc család (Adam Brody, Henry Czerny, Andie... több»

A filmben Matt Bettinelli-Olipin és Tyler Gillett író-rendezők egy pokolian jó esküvőt rendeznek: ez egy nevetős horrorkomédia, amelyben egy új menyasszony (Samara Weaving) és vőlegénye (Mark O'Brien) egy csapat rokon ellen száll szembe, akik bármit megtennének, hogy elhárítsanak egy ősi átkot. / Miért fontos: Az Aki bújt, amely minden valamirevaló "együk meg a gazdagokat" filmlistáján szerepel, a társadalmi-gazdasági egyenlőtlenségeket veszi célba a titokzatos vacsoraparti trópus és az aranyásó sztereotípia segítségével. Miközben a forgatókönyv pajkosan szétválasztja a cselekményt mozgató tematikus alapokat, Weaving olyan művészeti alakítást nyújt, amely hihető (és fanyar!) reakciókkal reagál a körülötte kibontakozó nevetséges látványra. Ez az alapvető "a barátom férjhez megy, és nem tudom, mit érzek a vőlegényével kapcsolatban" rémálom, a legvégső nőpártiságig fokozva.
#6

63 Sóhajok  (2018)

(19) (13)

fantasy | horror | misztikus | thriller

Cinego | Amazon Prime Video

1977-ben egy fiatal amerikai táncos, Susei Bannion Berlinbe költözik, hogy csatlakozzon egy világhírű tánctársulathoz. Érkezését követően a társulat egyik tagja rejtélyes... több»

Luca Guadagnino 2018-as Sóhajok remake-je ismét egy amerikai balerinát (Dakota Johnson) követ egy elit német táncakadémiára. Akárcsak Dario Argento változatában, itt is lappangó gonosz kísért, de ezúttal a hidegháború korabeli paranoiában és tiltakozásban gyökerező szociopolitikai motivációkkal, amelyek az eredeti történet nagy részét megváltoztatják./ Miért fontos: Guadagnino filmje számos, az eredetiben is érintett nemi témát felelevenít (a nők szexuális felszabadításától és szégyenérzetétől kezdve a boszorkányságon át az anyaságig minden szóba kerül), miközben hősiesen kutatja az Argento által érintetlen történelmet és feminista filozófiát. A legfigyelemreméltóbbak Guadagnino döntései, amelyekben Németország második világháborús bűnösségén töpreng, és az antagonista boszorkányokat elég erővel ruházza fel ahhoz, hogy elsöprő bosszút álljanak. Ez az erő lenyűgöző megközelítése, amely nem menti fel a női karaktereket az erkölcsi felelősség alól, mert nők, ehelyett arra ösztönzi őket, hogy az alávetettség tapasztalata közepette jobbak legyenek.
#5

80 Macskaemberek  (1942)

(1) (12)

fantasy | horror | thriller

Netflix

A Macskaemberek című thriller történetében Oliver Reed feleségül veszi szerb bevándorlót, a csinos Irenát. A lány attól fél, hogy macskaemberré, hazája egyik legendásan... több»

Jacques Tourneur 1942-ben készült termékeny suspense filmje egy Irena nevű nőt (Simone Simon) követ, aki azt hiszi, hogy egy ősi macska-ember hibrid faj leszármazottja, amely képes párduccá változni. A nő attól tart, hogy ez a képesség a szex testi gyönyörével függ össze. / Miért fontos: Bár Irena égető érzékiségét nem önmagában pozitívumként mutatják be, a Macskaemberek megváltoztatta a játékot azzal, hogy komolyan foglalkozott a nők szexuális autonómiájával és igényeivel. A női vámpírok, a női vérfarkasok és még több szörnyeteg esetében a vad és szexuális étvágyukat összemosták ezt a filmet megelőzően. Irena ívét azonban a vonakodó vágy és a mély önutálat jellemzi, amit a társadalom és a férje, Oliver (Kent Smith) által rávetített projekciók táplálnak. Ezek a korlátozások egyfajta erkölcstelen antagonistát jelentenek Irena számára. 
#4

61 Ördög bújt beléd  (2009)

(14) (6)

horror | vígjáték

Disney+

Needy Kesnicki (Amanda Seyfried) egy szégyenlős tini lány, aki példaképként tiszteli a tőle sokkal sikeresebb és népszerűbb Jennifer Checket (Megan Fox). Egy napon a két jó... több»

A legjobb barátnők, Jennifer (Megan Fox) és Needy (Amanda Seyfried) épphogy megmenekülnek egy pusztító bártűz elől, amely egy tucat embert ölt meg - köztük nyolc másik srácot a gimnáziumukból -, de Jennifert elrabolja egy középszerű indie-rocker banda (Adam Brody vezetésével), akik sátáni rituáléval próbálják feláldozni a "szüzet" egy lemezszerződésért. / Miért fontos: A zseniális Karyn Kusama által rendezett és a hasonlóan zseniális Diablo Cody által írt film hírhedten félreértett volt a megjelenéskor, és az érintettek a rossz marketing és a közönség szexizmusának kombinációját okolták a nem túl nagy visszhangért. Szerencsére a 2010-es évek végén a projektet újragondolták, és a 2007-es film azóta a nemi erőszakos bosszúfilmek egyik alapművévé vált, amelyet mind Jennifer átalakulása - a tehetetlen áldozatból bosszúálló succubusszá válás -, mind a biszexuális felnőtté válás játékos bemutatása miatt dicsérnek.
#3

72 Bűvölet  (1996)

(5) (2)

dráma | fantasy | horror | thriller

Négy lány kitanulja a fekete mágia tudományát és eleinte óvatosan próbálgatják új képességük határait: fiúk elcsábítása, bosszú, apróbb varázslói csalafintaságok. De... több»

A megdönthetetlen döntetlen kronológiai sorrendben: Az 1996-os Bűvölet bemutatja a négy tiniboszorkány (Robin Tunney, Fairuza Balk, Neve Campbell, Rachel True) szövetségét, akik több hatalmat varázsolnak maguknak, mint amennyit irányítani tudnak. /Miért fontos: A Bűvölet a a 21. század fordulóján megjelent természetfeletti pubertás mesterművek egyike. A film ügyesen tárja fel a női barátságok összetett dinamikáját, valamint a korai szexuális találkozásokat, miközben gondosan mérlegeli, hogy a férfiakkal és fiúkkal való mérgező interakciók hogyan ronthatják le a lánykori kötelékeket.
#2

79 Fekete karácsony  (1974)

(7) (21)

horror | misztikus | thriller

A karácsonyi szünetben egy lánykollégium ott maradt lakóit egy ismeretlen férfi hívogatja és obszcén szavakat suttog. A pszichopatának azonban ennyi nem elég és elkezdi... több»

Bob Clark filmjének Pi Kappa Sig nővéreit egy láthatatlan zaklató üldözi, aki előszeretettel telefonálgat, és hamarosan holttestek halmozódnak fel a diákszövetség háza körül. / Miért fontos: Jess Bradford a valaha írt legemlékezetesebb "utolsó lányok" közé tartozik, és bár a film vége - spoiler riasztás - szándékosan tisztázatlanul hagyja Jess sorsát, az okos küzdelem a végsőkig olyan feminista filozófiával van átszőve, amely forradalmi volt a korban. Az abortusz melletti kifejezett kiállástól Jess kimerítő interakcióiig a haszontalan rendőrökkel, ez a diákszövetségi csaj olyan megpróbáltatásokat élt át, amelyek csendesen ostorozták az egyetemi randi erőszak kultúrát, valamint a műfaj legrosszabb tendenciáit, még mielőtt Laurie Strode megjelent volna a színen. 
#1

36 Mély harapás  (2007)

(4) (1)

fantasy | horror | thriller | vígjáték

A megrögzötten vallásos Dawn (Jess Weixler) makulátlan életet él, iskola után ifjúsági csoportoknak tart előadást a házasság előtti szex káros hatásairól. Nem esik nehezére... több»

A Mély harapás főszereplője, Dawn O'Keefe (a rendkívüli Jess Weixler) az anatómiájával kapcsolatos zavarodottsággal küzd ebben a koromfekete horrorkomédiában, amely egy keresztény tinédzserről szól, aki egy nemi erőszak során felfedezi, hogy a szeméremajkai borotvaéles agyarakkal vannak kibélelve. / Miért fontos: Ami a Mély harapásból hiányzik az árnyaltság és a visszafogottság, azt a féktelen elkötelezettséggel pótolja. A 2007-es fesztiválok kedvence, amely ugyanannyi kellékpéniszt tartalmaz, mint amennyi feminista poénnal büszkélkedhet, a testhorror, az erőszakos bosszú fantáziájának, az ősi mitológiának és a női gyönyörnek a merész házasságával lenyűgözte a kritikusokat. Weixler különösen kiemelkedik a filmből, mivel az akkori Sundance filmfesztiválon elnyerte a zsűri színészi nagydíját.