Minden idők 15 legellentmondásosabb Oscar-nyertese

Az Oscar-rajongók egyetértenek abban, hogy ritkán van olyan Oscar-díj, amellyel mindenki egyetért.

Az Oscar-történelem tele van olyan nyertesekkel, amelyek sokkot, vitát és ellenérzéseket váltottak ki. Ott van a tartós felháborodás az olyan legjobb filmek díjátadóján, mint a "Crash" a "Brokeback Mountain", a "Shakespeare in Love" a "Ryan közlegény megmentése" és a "Zöld könyv" a "Roma" helyett, és ott van az évtizedek óta tartó csalódás, hogy Martin Scorsese egyik rendezői Oscar-díjat a másik után veszíti el.

Merüljünk el mélyen a történelem legfelháborítóbb Oscar-győzelmeiben!

*

Marisa Tomei nyerte a legjobb női mellékszereplő díját

Nem sok Oscar-szakértő számított arra, hogy Marisa Tomei nyeri a női mellékszereplő Oscar-díját az 1993-as Oscar-gálán. Az Akadémia ritkán díjazza a komikus alakításokat (Tomei szerepe a "Vinny kuzinom" című filmben egy bohókás komédiás élvezet), és Tomei nem kapott jelölést egyik nagy elődöntő díjátadó ünnepségen sem. Az "Elvarázsolt április" színésznője, Joan Plowright a Golden Globe-on, a "Kár" sztárja, Miranda Richardson pedig a BAFTA-n nyert, és mindkét színészt Tomei ellenében jelölték az Oscar-gálán. Tomei sokkoló győzelme után olyan pletykák láttak napvilágot, hogy a nevét tévedésből mondták ki, és valójában nem is ő nyerte a díjat. Az Akadémia azonban már régóta szerelmes a fiatal, áttörést hozó női színészekbe, és Tomei a "Vinny kuzinom" című filmben nyújtott élénk alakításával minden bizonnyal megfelelt a követelményeknek.

 

Rami Malek nyerte a legjobb színész Bradley Cooper előtt

Rami Malek uralta a 2019-es Oscar-szezont azzal, hogy megnyerte a Golden Globe-on, a SAG Awardson és a BAFTA-n a legjobb színésznek járó elismerést a "Bohemian Rhapsody" című Queen-életrajzi drámában Freddie Mercury szerepében nyújtott alakításáért, így Oscar-győzelme az egyik legnagyobb lakat lett a 91. Oscar-díjátadón. Ennek ellenére Malek alakítása az egész évadban megosztotta a filmkritikusokat, magát a filmet pedig nagyrészt lehúzták. Sok szakértő úgy vélte, hogy Bradley Cooper megérdemelte volna a díjat, nemcsak azért, mert az egyik legjobb színészi alakítását nyújtotta a Csillag születikben, hanem azért is, mert az Akadémia elszalasztotta őt a legjobb rendező versenyében. Cooper eredeti karaktert alkotott, amely áthatotta a kulturális korszellemet (mindenki ismeri a Jackson Maine nevet), de az Oscar-szavazók mégis a szokásos útjukat járták be, amikor egy valós figurát protézissel megtestesítő alakítást díjaztak.

 

Tom Hooper nyerte a legjobb rendezőnek járó díjat David Fincher előtt

Tom Hooper "A király beszéde" című filmje ellentmondásos győztesnek bizonyult a 83. Oscar-díjátadón: a legjobb film és a legjobb rendezés fődíját is elnyerte a jóval elismertebb "A közösségi háló" és David Fincher előtt. A Facebook-drámát, A közösségi hálót széles körben a 21. század egyik legjobb filmjének tartják, így az Akadémia döntése, hogy a "The King's Speech" című történelmi drámát tüntette ki a fődíjjal, továbbra is vitatéma a mozirajongók körében. Néhány szakértő abban reménykedett, hogy Fincher akkor is elnyeri a rendezői díjat, ha A király beszéde kapja a legjobb filmet (hasonlóan ahhoz, ahogy Ang Lee nyerte a rendezői díjat a Brokeback Mountain nélkül), de az Akadémia még mindig nagyon is a régi vágányon mozgott, amikor ugyanazt a filmet jutalmazta a két fődíjjal.

 

Roman Polanski nyerte a legjobb rendezőnek járó díjat

Roman Polanski kapta a legjobb rendezőnek járó díjat A zongorista című filmért a 75. Oscar-díjátadón, de a filmrendező nem volt jelen, mivel évtizedekkel korábban elmenekült az Egyesült Államokból, miután bűnösnek vallotta magát kiskorú megerőszakolásában. Polanskit 1977-ben találták bűnösnek kiskorúval való szexuális közösülésben, és 42 napot ült rács mögött. Polanski kész volt elfogadni egy vádalkut, amely megszabadította volna a további börtönbüntetéstől, de elmenekült az országból, miután megtudta, hogy az ügyében eljáró bíró nem tervezi elfogadni a megállapodást. A filmrendező soha nem tért vissza az Egyesült Államokba. 2018-ban, a #MeToo és a Time's Up mozgalmak közepette az Akadémia kizárta Polanskit a tagságából, mert nem felelt meg a szervezet magatartási normáinak.

 

Kevin Costner nyerte a legjobb rendezőnek járó díjat Martin Scorsese előtt

Kevin Costner "Farkasokkal táncoló" című westerndrámája uralta a 63. Oscar-díjátadót, a legjobb film és a legjobb rendezés díját is megnyerte a 12 jelölésből. Összességében a "Farkasokkal táncoló" hét Oscar-díjjal zárta a ceremóniát. Costner győzelmei az első két kategóriában sokkal kevésbé lettek volna ellentmondásosak, ha Martin Scorsese "Goodfellas" című gengszter mesterművét nem jelölték volna szintén. Scorsese legjobb rendezőnek járó elismerését nemcsak az tette fájóvá, hogy a Goodfellas az egyik legmeghatározóbb rendezői teljesítménye volt, hanem az is, hogy Scorsese akkor még nem nyert Oscart. Még az Akadémia azon előszeretete sem vonatkozott idén Scorsese-re, hogy a "régóta esedékes" jelölteket díjazza. Scorsese-nek a "The Departed"-ig kellett várnia, hogy elnyerje rendezői Oscar-díját.

 

Robert Redford nyerte a legjobb rendezőnek járó díjat Martin Scorsese előtt

Martin Scorsese sosem tudott érvényesülni az Oscar-gálán. Bár a "Dühöngő bika" Scorsese egyik koronázó rendezői teljesítményének számít, a rendező elvesztette a rendezői Oscar-díjat Robert Redforddal szemben a "Hétköznapi emberek" című filmért. Redfordnak ellenállhatatlan narratívája volt. A színészi ikon, akinek akkoriban mindössze egy Oscar-jelölése volt (legjobb színész a "The Sting"-ért), Redford a "Hétköznapi emberek" című rendezői debütálással újradefiniálta karrierjét, és az Akadémia egyszerűen nem tudta figyelmen kívül hagyni. Az érzelmes családi dráma négy Oscar-díjat nyert, köztük a legjobb filmnek járót. Scorsese-nek csak várnia kellett.

#9

74 Az angol beteg  (1996)

(20) (15)

dráma | háborús | romantikus

Netflix

A második világháborúban egy, a felismerhetetlenségig összeégett beteg (Ralph Fiennes) ápolónője (Juliette Binoche) felolvassa a férfinak a nála talált leveleket, melynek... több»

Anthony Minghella "Az angol beteg" című romantikus eposza lett a 69. Oscar-díjátadó nagy győztese a film és a rendezői díjjal, de sok szakértő úgy vélte, hogy az Akadémia biztonságosabb döntést hozott, amikor a Coen-fivérek "Fargo" című filmje helyett az "Angol beteg"-t választotta a legjobb filmnek. A "Fargo"-ból hiányzott az az átütő történelmi jelentőség, ami az "Angol beteg"-et hagyományos Oscar-csalinak tette, de a "Fargo" nem véletlenül állta ki az idők próbáját, mégpedig a Coen-testvérek sajátos fekete humora miatt. A "Fargo" olyan volt, mint egyetlen más film sem, amelyet 1997-ben jelöltek az Oscar-díjra, de az Akadémia a kilencvenes években sokkal jobban ellenállt annak, hogy valami frisset emeljen ki a legjobb film kategóriában, mint manapság.
#8

93 Forrest Gump  (1994)

(324) (40)

dráma | romantikus

SkyShowtime

A film főszereplője Forrest Gump, egy tipikus hétköznapi ember, aki gyermekkora óta azt csinálja, amit mondtak neki. Mindig is betartotta az édesanyja által kitalált és sokszor... több»

Quentin Tarantinónak be kellett érnie a "Ponyvaregény" eredeti forgatókönyvének megnyerésével a 67. Oscar-díjátadón, ahol Robert Zemeckis "Forrest Gump" című filmje hat győzelemmel, valamint a legjobb film és a legjobb rendezés díjaival vitte el a díjátadót. A történelem sokkal kegyesebbnek bizonyult a Ponyvaregényhez, Tarantino Arany Pálma-díjas filmjéhez, amely sokkolta a közönséget, és meghatározta az 1990-es évek amerikai filmművészetének lázadó indie szellemét. A "Forrest Gump" népszerűsége az évek során csökkent a kritikusok körében, de a közönségbarát jellege 1995-ben vonzóbbnak bizonyult az Oscar-szavazók számára, mint Tarantino radikálisabb erőszak- és vígjáték-keveréke.
#7

78 Miss Daisy sofőrje  (1989)

(5) (4)

dráma

Amikor az idõs hölgy ismét összetörte autóját, fia felfogadta vállalata régi alkalmazottját, a néger sofõrt, Hoke Colburnt, hogy anyját fuvarozza. Miss Daisy nagyon... több»

A "Driving Miss Daisy" volt a nagy győztes a 62. Oscar-díjátadón 1990-ben, a legjobb film és a legjobb színésznő (Jessica Tandy) díját nyerte el kilenc jelölésből. A filmnek a BAFTA-győztes "Holt költők társasága" és a Golden Globe-győztes "Született július negyedikén" volt a vetélytársa, de a "Driving Miss Daisy" győzelme azért volt ellentmondásos, mert egy olyan évben nyert, amikor az Akadémia többnyire kizárta Spike Lee "Do the Right Thing" című főművét. Lee filmje csak az eredeti forgatókönyvek versenyében kapott jelölést. Az, hogy az Akadémia elutasította a "Do the Right Thing"-et a legjobb film kategóriában, és a díjat egy sokkal szanáltabb, a faji viszonyokat bemutató filmnek adta, visszatetszést váltott ki, ami már eleve a "Do the Right Thing" elutasítása miatt is kialakulóban volt. Az 1990-es évek Oscar-díjátadóján Kim Basinger a legjobb filmek versenyéről beszélt a közönségnek: "Öt nagyszerű film van itt, és egy okból nagyszerűek: Azért, mert igazat mondanak. De egy film hiányzik erről a listáról, amely megérdemli, hogy rajta legyen, mert ironikus módon talán a legnagyobb igazságot mondja el. Ez pedig a "Tedd a helyes dolgot"."
#6

80 Szerelmes Shakespeare  (1998)

(18) (13)

dráma | romantikus | szatíra | történelmi | vígjáték

HBO Max | TV-ben (HBO 2, csütörtök 01:33)

A fiatal színi író, William Shakespeare (Joseph Fiennes), Londonban igyekszik úrrá lenni alkotói válságán. A fiatalember, akiről még senki sem sejti, hogy egy nap a világ egyik... több»

John Madden "Shakespeare in Love" című filmje, amely az 1999-es Oscar-gálán Steven Spielberg "Ryan közlegény megmentése" című háborús eposza felett diadalmaskodott a legjobb film kategóriában, az Oscar-gála történetének egyik legvitatottabb felfordulása maradt. A 11-szeres Oscar-jelölt és Golden Globe-győztes Ryan közlegény megmentése volt a vélhető esélyes, bár a Szerelmes Shakespeare a BAFTA-t, az Élet szép című film pedig a SAG együttes díját nyerte el. Az Oscar-gálára nem Spielberg filmje jutott be tisztán a legjobb film kategóriában, és Harvey Weinstein kíméletlen kampánya a Miramax által támogatott "Szerelmes Shakespeare" mellett végül a "Ryan közlegény megmentése" elé került. A szakma megdöbbent, a díjátadó szezon pedig örökre megváltozott.
#5

79 Pi élete  (2012)

(106) (11)

dráma | fantasy | kaland

Disney+ | TV-ben (ATV Spirit, csütörtök 01:33)

Pi Patel szülei egy indiai állatkertet birtokolnak, azonban miután csődbe mennek, apja úgy dönt, családjával Kanadába költözik. A különc fiú nincs elragadtatva az ötlettől,... több»

Ang Lee "Pi élete" című filmje kapta az operatőri díjat a 85. Oscar-díjátadón, de Claudio Miranda operatőr győzelme vitát váltott ki, mivel a filmet nagyrészt digitális effektekkel készítették. Az Oscar-díj számos beszélgetést váltott ki az operatőri munka és a vizuális effektek közötti metszéspontról. A "Pi élete" is elnyerte a vizuális effektek Oscar-díját. A 2013-as Oscar-díjátadót követően Christopher Doyle veterán operatőr a következőket mondta a "Pi élete" győzelméről: "Micsoda kibaszott szarság. Hadd legyek őszinte....Mi a faszról beszélsz te az operatőri munkáról? Szerintem ez egy kibaszott sértés a filmművészetre nézve... Ez nem filmművészet... Elvesztettétek a mozit. Ez nem mozi, és ez nem filmművészet."
#4

84 Bohém rapszódia  (2018)

(63) (18)

dráma | életrajzi | zenés

Netflix | HBO Max

A Bohém rapszódia élénk és vibráló tablót fest a legendás Queen zenekar történetéről és a konvenciókra fittyet hányó, már-már polgárpukkasztó frontemberének, Freddie... több»

Nem feltétlenül volt meglepetés, hogy a Bohemian Rhapsody nyerte a filmvágás Oscar-díját, hiszen a film a 2019-es Oscar-díjátadót megelőző ACE Eddie-díjátadón is győzedelmeskedett, de a győzelem jelentős visszhangot váltott ki a mozilátogatók és a filmkritikusok körében, akik szerint a Queen-életrajzi film az év egyik legrosszabbul vágott filmje volt. Az Oscar-gála után közzétett videóesszé részletezte, hogy mennyire hanyagul volt szerkesztve a "Bohemian Rhapsody", és több mint 3 millió megtekintéssel vírusként terjedt el. A film egyik jelenetét, amelyben a zenekar találkozik későbbi menedzserükkel, John Reiddel (Aidan Gillen), különösen a frenetikus túlvágás miatt kritizálták. Még a film szerkesztője, John Ottman is gúnyolódott a jeleneten, és a következőket mondta a The Washington Postnak: "Akárhányszor megnézem, egy zsákot akarok a fejemre húzni. Mert ez nem az én esztétikám. Ha valaha is lesz egy bővített változata a filmnek, ahol visszarakhatok pár jelenetet, akkor azt a jelenetet újra fogom vágni!".
#3

dráma | életrajzi | road movie | vígjáték | zenés

Cinego

Tony Lip nem egy bonyolult fickó, aki szereti inkább az öklével elsimítani a konfliktusokat. Amikor egy kis mellékes melót ajánlanak neki, örömmel elvállalja. Ám a feladatról... több»

A "Crash"-t széles körben a 21. század legrosszabb legjobb filmjének tartották, amíg Peter Farrelly "Zöld könyv" című filmje el nem nyerte az Oscar-díjat a 91. Oscar-gálán. A "Zöld könyv", egy szanált életrajzi dráma Don Shirley fekete jazz-zongoristáról (Mahershala Ali, aki a mellékszereplő Oscar-díját nyerte el) és fehér sofőrjéről és testőréről, Frank "Tony Lip" Vallelongáról (Viggo Mortensen, akit a legjobb színésznek jelöltek), a "Roma", Alfonso Cuarón elismert drámája előtt győzött, amely a Velencei Filmfesztiválon elnyerte az Arany Oroszlánt, a BAFTA-n pedig a legjobb film díját. A "Roma" a rendezői, az operatőri és a nemzetközi játékfilm Oscar-díját nyerte el az összesen 10 jelölésből (a "The Favourite" mellett a legtöbb jelölést kapott film a 2019-es Oscar-gálán), de az Akadémia tagjainak állítólagos ellenállása azzal szemben, hogy a legjobb Oscar-díjat egy Netflix-filmnek adják, állítólag hatással volt a drámára a legjobb filmek versenyében.
#2

84 Ütközések  (2004)

(37) (11)

dráma | krimi | thriller

Az Ütközések párhuzamos történetszálakat mesél el, melyek szereplői: egy brentwoodi háziasszony és az államügyész férje, egy perzsa boltos, két rendőrnyomozó, egy színes... több»

Ang Lee elismert romantikus drámája, a "Brokeback Mountain" volt a kritikusok favoritja a legjobb filmnek a 2006-os Oscar-gálán. A "Brokeback" elnyerte az Arany Oroszlánt a Velencei Filmfesztiválon, majd a Golden Globe-on és a BAFTA-n is a legjobbnak bizonyult, de Paul Haggis megosztó "Crash"-je a Screen Actors Guild Awards-on elért döntő együttes győzelmével ellopta a sikert. Az Oscar-gála közeledtével az Akadémia régi gárdájának homofóbiájáról szóló hírek láttak napvilágot, ami sok szakértőt arra késztetett, hogy elgondolkodjanak azon, vajon a "Brokeback" vajon megállja-e a helyét. Olyan színészek és akadémiai tagok, mint Ernest Borgnine és Tony Curtis, felszólaltak a film ellen, mondván, hogy John Wayne megvetné a filmet a meleg cowboyok miatt. És lám, a "Crash" győzedelmeskedett a "Brokeback Mountain" felett az Oscar történelmének egyik legvitatottabb legjobb filmes győzelmében. A kritikusok még mindig azt kérdezik, hogy a "Crash" a legrosszabb legjobb film győztese.
#1

79 Richard király  (2021)

(14) (3)

dráma | életrajzi | sportfilm

HBO Max | Telekom TVGO

Egy történet egy káprázatos sikereket elérő testvérpárról, Serena és Venus Williamsről, akik apjuk, Richard Williams edzősködése mellett a teniszvilág szupersztárjaivá... több»

Will Smith legjobb színésznek járó győzelmének a "Richárd király" című filmért nem kellett volna ellentmondásosnak lennie. Aztán jött a hírhedt pofon. Smith az Oscar-gála színpadára lépett, és arcon vágta Chris Rockot, miközben az éppen a legjobb dokumentumfilm kategóriában tartott előadást. A legjobb színészi alakítást még nem hirdették ki, ami azt jelentette, hogy Smith nyerni fog, miközben a szakma és az egész Oscar-nézőközönség döbbenten és értetlenül állt a pofon előtt. A jelenlévők egy része állva tapsolt Smithnek, amikor a nevét kimondták, míg mások megdöbbenve ültek. Az Akadémia visszatetszést váltott ki, amiért hagyta, hogy Smith a színházban maradjon és átvegye az Oscar-díját, és az AMPAS elnöke, Janet Yang később elismerte, hogy a szervezet hibázott, mert túl sokáig várt a válasszal.   "Biztos vagyok benne, hogy mindannyian emlékeznek arra, hogy példátlan eseményt éltünk át az Oscar-gálán" - mondta Yang a 2023-as Oscar-jelölti ebéden. "Ami a színpadon történt, teljesen elfogadhatatlan volt, és a szervezetünk válasza nem volt megfelelő. Ebből megtanultuk, hogy az Akadémiának teljes mértékben átláthatónak és elszámoltathatónak kell lennie a tetteinkben, és különösen válságos időkben gyorsan, együttérzően és határozottan kell cselekednünk magunk és az iparágunk érdekében. A jövőben sem várhatnak és várhatnak el tőlünk kevesebbet."