Furfang és moralitás Fekete Mihály kolozsvári némafilmjében Az 1917-ben megjelent mű Szigeti József 1858-as, nagy sikerű népszínművét adaptálja filmvászonra. Forgatókönyvíróként Janovics Jenő jeleskedik, aki hűséges marad az eredeti mű szövegéhez. A rendező maga is Janovics ötleteire hagyatkozik, mint ahogy ez kiderül Nemeskürty István filmtörténetéből.
Személyes érdeklődésemet a témában leginkább a főszereplők gondos felépítése és a népies moralitás ábrázolása ragadta meg; ennek érdekében komplex és hiteles jellemrajzot igyekszem felállítani a műben megjelenő fontosabb karakterekről. Úgy vélem, hogy tulajdonságaik és viselkedésük számos szimbolikus jelentést hordoz, melyek szoros kapcsolatban állnak egymással. Mivel a karakterek megteremtése a fil... több»
Húszéves az Üvegtigris: amerikai vonatkozások egy nemzeti klasszikusban A 2001-ben bemutatott vígjáték egyidejűleg jeleníti meg a napjainkbeli, vidéki magyar valóság önironikus általánosságait, és az amerikai hétköznapi élet sztereotipikus, már-már popkulturális szimbólumként funkcionáló elemeit. A film közönsége számára teljes mértékben képes átadni az ízig-vérig magyar öntudat életképeit úgy, hogy a civil néző azonosulhasson a szereplők társadalmi helyzetének, mentalitásának és ebből fakadó problémáinak milyenségével, miközben hol nyíltan, hol pedig valamennyire rejtetten utal az amerikai kultúra egyes, szintén egyszerűen felismerhető aspektusaira. Ezen részleteket igyekszem részletezni kritikám folyamán, megjegyezve, hogy a film további folytatásait nem szánd... több»
A víz motívumának jelentősége A víz rendkívül lényeges szimbolikus jelentésekkel rendelkezik a műben. Ennek példázására elsősorban az alkotás címet említhetjük meg. Az eredeti cím, vagyis a The Shape of Water (A víz alakja) magát az anyag formáját emeli ki, ami szorosan összefügg a legutolsó jelenetben elhangzó verssel: „Unable to perceive the shape of You, I find You all around me. Your presence fills my eyes with Your love, It humbles my heart, For You are everywhere.” Megemlítendő, hogy ebben a kontextusban a víz nem csupán önmagát, hanem a keresztény isten vonásait is birtokolja, akinek jelenléte felfoghatatlan nagyságú, mindent körbevesz, feltétlen szeretetet áraszt, és mindenhol jelen van.
A víz, ahogyan maga Iste... több»
NA A vén bakancsos és fia, a huszár (1917)
Az 1917-ben megjelent mű Szigeti József 1858-as, nagy sikerű népszínművét adaptálja filmvászonra. Forgatókönyvíróként Janovics Jenő jeleskedik, aki hűséges marad az eredeti mű szövegéhez. A rendező maga is Janovics ötleteire hagyatkozik, mint ahogy ez kiderül Nemeskürty István filmtörténetéből. Személyes érdeklődésemet a témában leginkább a főszereplők gondos felépítése és a népies moralitás ábrázolása ragadta meg; ennek érdekében komplex és hiteles jellemrajzot igyekszem felállítani a műben megjelenő fontosabb karakterekről. Úgy vélem, hogy tulajdonságaik és viselkedésük számos szimbolikus jelentést hordoz, melyek szoros kapcsolatban állnak egymással. Mivel a karakterek megteremtése a fil... több»