Halálos iramban: A franchise összes filmje a legrosszabbtól a legjobbig

A legújabb Toretto "családi kaland" elstartolt a mozikban!

Mi pedig, ennek örömére készítettünk egy listát a Mafab közösség szavazatai alapján! Íme a Fast-filmek rangsora a leggyengébbtől a legjobbig, szerintetek!

#11

52 Halálos iramban 9  (2021)

(16) (10)

akció | kaland | krimi | thriller

HBO Max | Telekom TVGO

Dom Toretto családját veszély fenyegeti. Ha meg akarja menteni Lettyt és a fiát, Briant, számot kell vetnie korábbi tetteivel. A csapat újra összeáll, hogy megfékezzék az őrült... több»

Az F9-en belül annyi film van, hogy valószínűleg több helyet kellene kapnia ezen a listán. Valahogy egyszerre előzményfilm, folytatás, reboot, megváltási kísérlet, egy franchise-záró trilógia első része és a Fast Keresztapja: II. rész. Nehéz elképzelni, hogy a Fast visszatérő mesterén, Justin Linen kívül bárki más is képes lenne mindezt olyan közel hozni, mint az F9. Ha az eredeti tervek szerint 2020 májusában kerül a mozikba, akkor a Hobbs & Shaw után szép visszatérés lett volna, de a COVID-19 járvány miatti több mint egyéves késés Hollywood megváltási reményévé tette, és emlékeztetett minket arra, hogy miért szeretünk moziba járni. Ha a közönséggel együtt nézed, ujjongani fogsz, amikor Han visszatér, zihálni fogsz, amikor a Fast-meets-Indiana Jones-t idézik, a kreditpontok közepénél azt kiáltod majd, hogy "ó, b*szki", és csodálkozva nevetsz, amikor rájössz, hogy tényleg az űrbe mentek. És további bizonyíték arra, hogy itt öt film van egyben, az a tény, hogy most említjük meg, hogy John Cena csatlakozik Dom rég nem látott szuperkém testvérének, Jakob Torettónak a szerepében. Család, ugye?
#10

61 Halálos iramban 8  (2017)

(23) (38)

akció | kaland | thriller

Netflix

Dom és Letty nászúton vannak, Brian és Mia pedig kiszálltak a játékból. A világjáró csapat többi tagja szétszéledt, és próbálnak a normálisra emlékeztető életet élni.... több»

A nyolcadik film, The Fate of the Furious kétségtelenül a legnagyobb rész. A 250 millió dolláros költségvetésből két Fast Five-ot is ki lehetne fizetni, és a képernyőn minden a túlméretezett dekadencia ámokfutását sugallja. Visszatérnek olyan régi-új szereplők, mint Tyrese Gibson és Ludacris, és a mindig remeklő Kurt Russell most Clint Eastwood fiát, Scott Eastwoodot kapta meg jóképű-buta segédként, és az egykori ellenfél, Jason Statham is újra feltűnik a saját váratlan kapcsolataival. Nem is beszélve az új rosszfiúról, Charlize Theronról, aki egy teljes értékű Bond-gonosztevő, akinek globális terve furcsa módon/topikusan/elkerülhetetlenül az oroszokat is érinti. Nagyszerű bemutatókat tartanak az egyes szereplők - különösen Statham, akinek a hősiesség felé való fordulása egyszerre sérti a Halálos iramban-történelmet (mi van Han-nal?) és a film legelragadóbb akciójelenetének forrása. És az alapötlet, hogy Domot szeretett családja ellen fordítják - bár Dom nem meglepően nemes motivációi enyhítik az árulás alapvető drámáját. Úgy tűnik, senki sem gondolja komolyan, hogy Dom gonosszá vált. Aki pedig a Fast Five Vin Diesel vs. Dwayne Johnson antagonizmusának megismétlődésében reménykedik, annak a pletykalapokhoz kell ragaszkodnia; a film két legnagyobb sztárja alig jelenik meg együtt a vásznon. F. Gary Gray rendezőnek a legszélesebb körű komédiázási ösztönei vannak a Fast filmesek közül. Ez néhány karakter esetében jól jön neki - Hobbs szuperereje hivatalosan is megközelíti a Hulk-szintet, és a Rock-Statham bromanceből is sokat profitál -, de Theront és Dieselt egy olyan szerencsétlen ívben hagyja, ami kevésbé drámai, mint inkább lehangoló. Mindig is volt egy visszaesés az élethű érzelmesség után, ami a Furious 7-et hajtotta.
#9

akció | krimi | thriller

Netflix

Sean Boswell (Lucas Black) az éjszakai utcák fenegyereke, illegális fogadásokat köt, és őrült sebességre bírja az autóját. Ám egy rosszul sikerült éjszakai verseny után... több»

Amelyben Justin Lin és Chris Morgan egy halom alkatrészből egy 10 másodperces autót készít. A túlteljesítés már a harmadik Fast-film elején elkezdődik, amikor Lucas Black Sean Boswellje (a filmtörténelem legidősebb középiskolás diákja) versenyez Zachery Bryan focista Clayjével (a Home Improvement legidősebb testvére!) egy építkezésen keresztül. Ez egy játékos építkezési geg, amely egyben egy valóban izgalmas autós üldözés is - egy lényeges előzetese annak az egyedülálló Arnold-Schwarzenegger-meets-Buster-Keaton keveréknek, amelyet Lin a filmjeiben az izomautós vad akció és a geometrikus precizitás egyedi keverékével hozott létre. Amint a film Japánba költözik, a Tokyo Drift valósággal magába szívja a hangulatot. A Fast-filmek közül ez az, amely szellemiségében a legközelebb áll a valódi autós kultúrához - és a film legjobb részei gyakorlatilag antropológiai jellegűek. (A driftelés tényleg menőnek tűnik.) Ez a sok hangulat segít elfedni a film néhány problémáját - nevezetesen a meggyőző személyiségek szinte teljes hiányát. Azért mondom, hogy "majdnem", mert a Tokyo Driftnek szerencséje volt Sung Kanggal. Az ő világfájdalmas Hanja a Furious 7-ig az összes további filmben feltűnik, de ez az ő bemutatója - ha úgy tetszik, a Bandolerója -, és ő ad a filmnek valódi szívet.
#8

66 Halálos iram  (2009)

(14) (5)

akció | kaland | thriller

Netflix

Dom Toretto és Brian O'Conner közös ellenséggel kénytelenek szembenézni, a  túléléshez pedig meg kell bízniuk egymásban. A duó nem ismer lehetetlent a volán mögött. több»

Strukturális szempontból ez a franchise legfontosabb filmje. A negyedik filmet nevezhetnénk a pilot epizódnak, amely megadja az alaphangot az azt követő nagyobb és jobb filmekhez. Az eredeti sztárok, Vin Diesel és Paul Walker visszatérnek, és csatlakoznak a Tokyo Drift csapatához, Justin Linhez és Chris Morganhez. A film első jelenete pedig nagyszerűen demonstrálja Lin akciófilmes tehetségét. De nem lehet megkerülni a dolgot: A Fast 4 is egy totális bukta. Letty (Michelle Rodriguez) megölésével Domot a Halálos iramban bosszúhadjáratra küldi, aminek melankolikusnak kellene lennie, de egyszerűen csak szomorkás. (Bond-filmes kifejezéssel élve ez a Quantum of Solace.) Szintén nem segít a helyzeten: A főszereplők "útbaigazítást" követnek, ami úgy néz ki, mint egy véletlen reklám a Waze-nek. A Fast 4 kínos, de nélkülözhetetlen mindenhez, ami ezután következett.
#7

67 Halálos iramban 6.  (2013)

(38) (10)

akció | kaland | thriller

Dom és Brian a riói balhéval elintézték, hogy életük folyamatos menekülés legyen, és ne térhessenek haza. Hobbs üzletet ajánl nekik. Ha segítenek elkapni az utakon... több»

Tisztázzuk. Justin Lin Fast hattyúdala a filmtörténelem egyik legnagyobb pillanatát tartalmazza: Letty a tankról a biztos halálba repül, Dominic Toretto pedig összetöri a kocsiját, hogy belerepülhessen a lányba. (Ne aggódj, van egy autó, ami megtöri a zuhanásukat.) És a hatodik Furious-filmben is ott van minden idők egyik legjobb akciójelenete: A végső verseny a véget nem érő kifutópályán. Minden rendezőnek, aki akciófilmet készít, tanulmányoznia kellene a repülőgépes jelenetet: Hogyan fizet ki minden mellékszálat, hogyan vág át a hatalmas szereplőgárda között, és hogyan építi fel folyamatosan az izgalmakat a végső zuhanásig. Jó anyag? Abszolút. Így aztán nem is számít, hogy a Fast & Furious 6 kevésbé film, mint inkább egy győzelmi kör, egy jól elvégzett munka esélye a Fast Five csapatának, hogy újra megtegye ugyanezt, de annál többet. Jó Rodriguezt újra látni a franchise-ban, de az amnéziás cselekményszál távol tartja őt a drámától. Hasonlóképpen furcsa döntés volt Briant száműzni a második felvonás epilógusára. Beszélgetésekben Lin és Morgan is úgy jellemezte ezt a filmet, mint az előző film második felét, ami tulajdonképpen megmagyarázza, hogy miért is húzódik az első fele, míg a végső csúcspontja zúzós. (Ha számon tartod, ez azt is jelenti, hogy az ötödik és a hatodik film egyetlen filmet alkot, amelynek címe Fast Five Furious 6).
#6

66 Halálosabb iramban  (2003)

(16) (11)

akció | krimi | thriller

Netflix | SkyShowtime

Brian O'Conner, a zsaruból lett illegális utcai autóversenyző egyre másra nyeri a futamokat. Ezzel azonban sikerül magára vonnia korábbi kollégái figyelmét, akik alkut ajánlanak... több»

Ellentmondásos vélemény: A Halálosabb iramban nem rossz. Még ellentmondásosabb vélemény: egész jó. A legellentmondásosabb vélemény: a második film szellemisége még jobbá teszi a későbbi filmeket. Az egyszeri rendezőt John Singletont úgy tűnik, nem érdekli, hogy akciófilmet készítsen; ehelyett a második filmet az első paródiájává alakítja. Minden drag-versenyző neonszínű ruhát visel, hogy passzoljon a neonszínű autójukhoz, Ludacris pedig Miami nagy hajú királya, Tyrese Gibson letépi a pólóját, hogy megcsodálhassuk csillogó fizikumát, miközben beveri az ablakot, és soha nem volt még olyan viccesen hiteltelen argentin drogbáró, mint Cole Hauser Carter Verone-ja. CARTER VERONE!
#5

60 Los Bandoleros  (2009)

(1)

akció | családi | dráma | rövidfilm

Diesel 20 perces előzményfilmet készített még 2009-ben a Halálos iramban-sorozat legelső, 2002-ben mozikba került részéhez. A Los Bandoleros címet viselő, Dominikai... több»

Diesel írta és rendezte ezt a 20 perces prológust a negyedik filmhez. Ami lehetett volna egy csak a rajongóknak szánt húsvéti tojás, valójában egy bájos, furcsán absztrakt rövidfilm. A film azzal kezdődik, hogy a Puerto Ricó-i énekes-dalszerző Tego Calderon az elektromos autót visszatartó vállalatokról beszél, közvetlenül azelőtt, hogy megszökik a börtönből, hogy Dominic Torettóval lógjon egy bárban. Letty felbukkan, Dom pedig elviszi a tengerpartra. Ez nagyon filmiskolás - diétás zene, hangulatos beszélgetés, hosszú felvételek a fiatal szerelmesek vezetéséről -, de egyben egy furcsán őszinte alternatív univerzumos Fast-film is. (Nevezzük Slow & Mildly Bemused-nek.) Nem is tudom, nem szeretnéd, ha Jeremy Renner készítene egy 20 perces rövidfilmet Sólyomszemről?
#4

68 Halálos iramban 7  (2015)

(74) (16)

akció | kaland | thriller

Netflix

Miután végeztek Owen Shaw-val és bandájával, Dominic (Vin Diesel), Brian (Paul Walker) és a csapat visszatérhetnek az Egyesült Államokba, hogy ismét normális életet éljenek,... több»

Ha a The Fast and the Furious a zenekar debütáló albuma, akkor a Furious 7 a kétoldalas konceptalbum mixtape vendégsztárokkal, közjátékokkal és néha Taiko dobokkal, csak úgy. (A Fast 1 olyan a Furious 7-hez, mint a Meet the Beatles a The White Albumhoz.) Már az első jelenettől kezdve - az új gonosztevő, Jason Statham hosszabb bemutatkozása, amint egy általa gyakorlatilag lerombolt kórház romjai között sétál - a legújabb film úgy hirdeti magát, mint minden korábbi teljes hiperbolizációja. Minden, amit meg lehet csinálni, kétszer is megtörténik. Statham kézitusát vív The Rockkal, majd kézitusát Diesellel. Autók repülnek ki egy repülőgépből, és repülnek le egy szikláról, át egy épületen, majd egy másik épületen. Rossz kezekben ez enerváló lehet - túl sok a túl sok, mint a Transformers-filmekben. James Wan rendező azonban könnyedén nyúl a filmhez, apró pillanatokat szórva a nagy jelenetek közé. Mint például az a pillanat, amikor két autó lezuhan egy szikláról, és miközben a levegőben zuhannak, a háttérben madarak csiripelnek. A Furious 7-ben van egy büszke összefüggéstelenség. Egyik film cselekményének sincs értelme, de a Furious 7 egyértelműen magán viseli Paul Walker félúton történt elvesztésének nyomait. Halálának ellensúlyozására a film A- és B-cselekmény céljain átválogatva próbálja fenntartani a mozgást; Kurt Russell egy hosszabb kameóból jelenetrabló showcase-t csinál, körülbelül 20 percenként felbukkanva. (A névleges gonosztevő Djimon Hounsou-t úgy lövik, mint Darth Vader-t, de szerepének nagy részét egy helikopter első üléséről üvöltözik.) Ez a franchise-nak - egy telenovella-szerű Dom és Letty ívvel -, az első olyan darabja is, amely úgy tűnik, tisztában van azzal, hogy ezek a filmek nem igazán tudnak túlzásba esni (az Evil Dead szempontjából ez az Evil Dead 2.) És minden kínossága ellenére a film egy őszinte tisztelgés az elesett főszereplő előtt - egy négy dolcsira emlékeztető zárójelenettel, amely más akciófilmes kontextusban elképzelhetetlen.
#3

akció | kaland

Netflix | TV-ben (TV2, csütörtök 01:33)

Luke Hobbs az amerikai Diplomata Biztonsági szolgálat főnöke, Deckard Shaw pedig egykori brit elit kommandós, és veszettül utálják egymást. Ám most mégis közösen kell... több»

Mióta Dwayne Johnson 2011-ben csatlakozott a Fast & Furious franchise-hoz, elkerülhetetlennek tűnt egy spin-off, és ez végül valósággá vált a Hobbs & Shaw-val, egy nevetséges akciófilmmel, amely nem igazán érzi magát igazi Fast-filmnek - kivéve, hogy két olyan karaktert mutat be, akik később csatlakoztak a franchise-hoz, és a cím elé a "Fast & Furious Presents" feliratot tették. Még a családi témák is kicsit erőltetettnek tűnnek itt, miközben ez az ethosz olyan természetesen áramlik a fő filmekben (senki sem tudja úgy ismételgetni a "család" szót, mint Dominic Toretto). De Johnson és Statham kémiája, Idris Elba és Vanessa Kirby, aki szétrúgja a seggeket, egy szórakoztató, de felejthető utazást tesznek lehetővé, amihez kevesebb hosszabb cameo és gagyi vicc is elkélhetett volna. Most már csak a családot kellene újra összehozni.
#2

71 Halálos iramban  (2001)

(38) (12)

akció | krimi | thriller

Netflix

Dominic életének nagy részét az autók és a gyorsulási versenyek teszik ki. A fiatal rendőr, Brian megpróbál beférközni Dominic köreibe, mert azt sejti, hogy az országúti... több»

Az első film ehhez képest szerénynek kell, hogy tűnjön. Mindenki fiatal és csak néhány nagy akciójelenet van, amelyek között nincsenek tankok, repülőgépek vagy banki páncéltermek. A későbbi filmekben egész városok kerülnek veszélybe; az első film legijesztőbb része az a lehetőség, hogy Brian O'Conner tönkreteszi a Dominic Torettóval való barátságát. De a Fast 1 hatalmas érzelmekkel és égbe szökő ambíciókkal fut. Walker a kedves, kívülálló főszereplőt játssza, ami azt jelenti, hogy mindenki más is jól szórakozhat. Vin Dieselből Vin Diesel lesz, aki a volt fegyenc Torettót egy merengő autós-krisztusként játssza. Az első nagy versenyjelenet a legjobb mítoszteremtés, Ja Rule cameójával és Diesel "Sosem kaptál meg!" monológjával. Rick Yune Johnny Tranja a második legjobb Fast-gonosz - és ha visszamenőleg úgy gondolod, hogy a Rock jófiú a Fast Five-ban, akkor ő a legjobb, pont. Rob Cohen rendezőnek nincs meg Lin lendülete az akciójelenetekhez, a Fast 1 pedig egyértelműen a korát meghazudtolóan rossz CGI áldozata. De Cohen elég okos volt ahhoz, hogy az olyan dinamikus fiatal színészek, mint Diesel és Michelle Rodriguez nagyjából önmaguknak azt a változatát játsszák, amit örökké fognak. Így bár a későbbi filmek vadabbak, őrültebbek és nagyobbak, mind a franchise Nagy Pillanatát hajszolják: Vin Diesel egy garázs árnyékában magyarázza, hogy ő negyed mérföldön át éli az életét, és így tovább.
#1

akció | kaland | thriller

Netflix

Miután Brian és Toretto kiszabadította Domot, folyamatosan menekülniük kell a hatóságok elől. Szabadságuk elnyerése érdekében elvállaják az utolsó balhét Rio de Janeiróban,... több»

A legenda. A film, amely visszamenőleg azt állította, hogy négy, egymástól lényegében független film mindegyike egy utolsó felvonás felé tartó világépítés volt. A Fast Five az évtized egyik legjobb tisztán szórakoztató filmje, legalább három fergeteges akciójelenettel: A vonatrablás, a Rock-Diesel leszámolás és a végső bankrablás. A pokolba is, az akciójeleneteken belül is vannak nagyszerű akciójelenetek: A vonatrablás a sziklaugráshoz vezet, míg az utolsó jelenet kettős csúcspontja, amikor Dom a bank páncéltermét rendőrségi autók elleni bunkóvá alakítja át. Luke Hobbs szerepében Johnson az a fajta valódi-egyenlő ellenfél, akivel a legtöbb film sosem bajlódik. (Ettől még nagyobb a hülyeség-faktor kimaxolása, amikor a végén beleegyezik, hogy társuljon Domhoz). És ahol a következő néhány Fast-film folyamatosan távolabbi helyszínekre küldi a szereplőket, az Ötösnek egyetlen erős helyszín a hasznára válik: Rio de Janeiro, amelyet itt az izzadt favelák és a rosszindulatú diktátor-drogbárók metropoliszaként képzelnek el. A legjobb filmjében Lin a marhahúsos tábor és az utcai zordság keverékét hozza: Amikor a Rock a háztetőkön keresztül üldözi Dieselt, olyan, mintha a Bourne Ultimátumot Vince McMahon újragondolná. De a Fast Five-nak van egy alapvető nagylelkűsége, ami a franchise egészének furcsa csodájáról árulkodik. A sztárproducer Diesel soha nem tűnt még nagyobbnak vagy messianisztikusabbnak - "EZ EZ BRAZÍLIA!" -, de a Fast Five elég demokratikus ahhoz, hogy helyet találjon a 2 Fast és a Tokyo Drift nem Diesel-filmek sztárjainak. Bár ma már könnyű elfelejteni, a Fast Five részben a franchise lehetséges lezárásaként született - ki gondolta volna, hogy "örökké" fognak futni a család kalandjai? És így a film zárójelenete a franchise korszakának egyik legelragadóbb lezárása: Don Omar "Danza Kuduro"-ja az örökkévalóságba repíti a szereplőket. Befejezték utolsó munkájukat; most már pihenhetnek. A következő utolsó munkáig.