10 felkavaró pszichothriller, amit nem szabad kihagynod

Mint a pornográfiáról szóló régi idézet, nehéz meghatározni a pszichológiai thrillert, de felismered, ha látod.

A horror és a dráma közötti határvonalon mozgó, kiterjedt műfaj, a pszichológiai thriller számos pillanatot élt meg a rivaldafényben, és néhány klasszikus címet is létrehozott.

Legrosszabb esetben a műfaj ürügyet szolgáltathat a nagyképűségre, lehetőséget adva az íróknak és rendezőknek, hogy megmutassák, mennyi kutatást végeztek az elme bonyolultságáról, és milyen következtetéseket vontak le.

A legjobb esetben azonban a pszichológiai thrillerek az egyik legfelkavaróbb tartalmat nyújtják. A cél az, hogy mélyen befúródjanak a néző elméjébe, vad és nyugtalanító módon beindítsák a fantáziát, és reakciót váltsanak ki a néző fejében és zsigereiben egyaránt.

Az ezen a listán szereplő filmek mindenféle okból nagyszerűek, de a leglenyűgözőbb az, hogy miként sikerül ennyire nyugtalanítaniuk minket, akár a koncepció, akár a kivitelezés, akár mindkettő révén. Úgy játszanak az érzelmeinkkel, mint a virtuóz a hegedűvel, és mi ezért szeretjük őket.

#10

90 Oldboy  (2003)

(42) (31)

akció | dráma | misztikus | thriller

Cinego

A hétköznapi családapa, Oh Dae-soo gyanútlanul éli életét, míg egy napon fogságba ejtik. A férfi nem tudja, hogy ki és miért kapta el. Éveken át egy cellában raboskodik.... több»

Egy részeg üzletembert elkapnak az utcáról, és 15 évre bezárják egy szállodai szobába. Nem tud megszökni, csak a tévén keresztül nézheti, ahogy forog a világ. Feleségét meggyilkolják - ő az első számú gyanúsított. A depressziós gondolatok dühbe és bosszúba fordulnak. Aztán kiszabadul, és elhatározza, hogy a végére jár a hamis bebörtönzésének, és végül olyan szálakat göngyölít fel, amelyeket bárcsak békén hagyott volna. A legtöbb filmrajongó már ismeri az Oldboy befejezését - a film 17 éve készült, és hatalmas kritikai elismerést kapott -, de még anélkül is, hogy kitérnénk erre a szemkápráztató fináléra, az Oldboy az utóbbi évek egyik legelborultabb, legfelkavaróbb filmje. Hátborzongatóan kezdődik és csak egyre rosszabb lesz. A főszereplő Oh Dae-su többször is öngyilkosságot kísérel meg, de titokzatos felügyelői megakadályozzák, hogy meghaljon. Szabadságát egy élő polip megevésével ünnepli (amit Choi Min-sik színész valósággal meg is tett). Amikor pedig elkezdődik az erőszak, az már-már megrázó, Park Chan-wook kíméletlenül megörökítette. Ez nem azt jelenti, hogy az Oldboy nem egy nagy durranás, mert az. A középpontban azonban egy olyan megragadó émelygés áll, amely utána még egy darabig nem hagy nyugodni.
#9

80 Furcsa játék  (1997)

(8) (1)

dráma | horror | krimi | thriller

Cinego

A Furcsa pár című krimiben Georg, Anna és kisfiuk egy tóparti házban nyaral. Hirtelen feltűnik egy fehér golfruhás férfi, majd egy másik is, s hamarosan a család a két idegen... több»

A cím ne tévesszen meg senkit - Michael Haneke 1997-es, az erőszakos mozi boncolgatását bemutató filmjében semmi szórakoztató nincs. A rendkívül intellektuális osztrák szerzőnek a médiával és a közönség bűnrészességével van dolga, és te csak ülsz ott és figyelsz. A Furcsa játék már a kezdetektől fogva kitesz magáért: egy felső középosztálybeli család klasszikus zenét hallgatva autózik vidéken, amely hirtelen átadja helyét a death metalnak. Innentől kezdve a film a pokolba süllyed. Két kedves fiatalember jelenik meg a család küszöbén, akik kölcsönkérnek néhány tojást, majd a film teljes időtartamára elrabolják és kínozzák a nyaralókat. Ez egy rideg és brutális kép, amely a negyedik fal áttörésével vonzza be a nézőt. A gonosztevők gyakran szólítják meg a nézőket, mintha egy csúnya viccet osztanának meg egymással. Az áldozatok diadalának pillanata meghiúsul, amikor a gyilkosok szó szerint visszatekerik a filmet, visszacsinálva a hősies tettet. Kemény, de lenyűgöző, és valóban felejthetetlen film. Ha dühös vagy feldúlt érzéseket hagy maga után, akkor Haneke elvégezte a dolgát.
#8

77 Ne nézz vissza!  (1973)

(5) (8)

dráma | horror | thriller

John és Laura Baxter Velencében élnek és dolgoznak. Megpróbálják túltenni magukat kislányuk tragikus halálán. Két spiritiszta vénkisasszony felajánlja, hogy segítenek nekik... több»

Nicholas Roeg Velencében játszódó thrillere két dologról a legismertebb: egy szexjelenetről, amely közel 50 évvel később is figyelemre méltóan őszinte, és egy olyan befejezésről, amely még mindig minden idők egyik legmerészebbje. Ez a két létfontosságú eleme a filmnek, de ezek között egy egyedülálló, hátborzongató, sőt megható film a veszteségről és a tagadásról. Donald Sutherland és Julie Christie egy gyászoló házaspárt alakít, akik nemrég veszítették el a lányukat. Amikor Velencében munkalehetőség kínálkozik, esélyt látnak az újrakezdésre, de amikor egy látnok reményt ad nekik, hogy a lányuk talán még életben van, a dolgok gyorsan baljóslatúvá válnak. A művészi érzékkel megáldott Roeg néhány hagyományos trópust - sorozatgyilkos, kísérteties zörejek - befelé fordít, és egy áthatóan baljós filmet hoz létre, amely arra kényszeríti a nézőt, hogy a szereplőkkel együtt merészkedjen az ismeretlenbe. A film olyan fordulatokkal rendelkezik, amelyeket előzetes tudás nélkül egyszerűen nem lehet kitalálni. A tematikailag gazdag és gyönyörűen fényképezett Ne nézz vissza! mesterien ötvözi a mocskos dolgokat az előkelőséggel és a csillogással. Egyedülálló film.
#7

75 A világítótorony  (2019)

(10) (14)

dráma | fantasy | horror | misztikus

Egy távoli sziget világítótornyában két különös férfi sorsa fonódik össze. A rideg, ámde gyakorlott öregember (Willem Dafoe) és a szakmában kezdőnek számító egykori... több»

Az utóbbi évek egyik legbizarrabb, mainstream ambíciókkal rendelkező filmje, A világítótorony egy zavarba ejtő, hátborzongató rémálom, amely ügyesen ötvözi a nevetést az észbontó horrorral és a feszültség elsöprő érzésével, amit Robert Eggers látomásának valódi kiszámíthatatlansága tesz még hatékonyabbá. Willem Dafoe és Robert Pattinson két világítótorony őrt alakítanak egy távoli sziklán. Dafoe rosszul bánik Pattinson titokzatos karakterével, és bár a két férfi rövid időre összebarátkozik a holdfény közös szeretete miatt, amikor az őrhelyükön rekednek, a paranoia gyorsan eluralkodik rajtuk, és bizalmatlanná válnak egymás iránt. Pattinson és Dafoe itt karrierjük legjobb formáját hozzák, a vad komédiát a horror vad rázkódásaival és a potenciális erőszak jelenlétével pörgetve. Annyi rejtély van a film szívében, amely inkább a hangulatra és az energiára épül, mint a cselekményre. Amikor a dolgok rosszul mennek A világítótoronyban, akkor azok vadul rosszul mennek, és az utolsó harmad, ahol a feszültségek igazán kiéleződnek, az egyik legrobbanékonyabb és legbefolyásosabb filmalkotássá teszik, amit valaha láttál. A világítótornyot nehéz műfajilag besorolni, de az biztos, hogy igazi trip.
#6

kísérleti film | misztikus | thriller

Fred Madison (Bill Pullman) egy nap egy videoszalagot talál a lakása bejárata előtt. A felvételen otthona látszik belülről, amiből Fred arra következtet, hogy valaki betört... több»

David Lynch filmjeinek túlnyomó többsége pszichológiailag megterhelő, de kevés olyan kíméletlenül hátborzongató és sűrű, mint az 1997-es Lost Highway. Mint Lynch számos legjobb alkotása, a cselekmény sem könnyen emészthető, de ami a zsigeri hátborzongató hangulatot illeti, kevés jobb rendező van nála. Bill Pullman játssza Fredet, egy Los Angeles-i szaxofonistát, akit üldöznek. Feleségét (Patricia Arquette) meggyilkolják, és Fredet halálra ítélik, majd egy fiatalabb férfi (Balthazar Getty) lép a helyébe. Vannak további hasonmások, egy Robert Blake által játszott, intenzíven hátborzongatóan titokzatos férfi, Robert Loggia robbanékony gonosztevő alakítása - szóval van itt mit megemészteni. Kevés könnyedség van itt, csak egy időhúzós rejtély, ami remekül kifizetődik. Nem fogsz minden kérdésedre választ kapni - elvégre ez egy David Lynch-film -, de lehetetlen úgy elmenni a Lost Highway után, hogy ne éreznél valamit. Egy igazán megidéző erejű filmalkotás.
#5

86 Tortúra  (1990)

(34) (9)

dráma | thriller

Paul Sheldont (James Caan), a népszerű amerikai írót tragikus autóbaleset éri a coloradói havas országutak egyikén. A balesetet sikerül túlélnie, a biztos haláltól egy nő,... több»

Az egyik legjobb Stephen King-adaptáció egy különösen szaftos, nem természetfeletti koncepciót dolgoz fel, és a kamera mindkét oldalán nagyszerű tehetségeket vonultat fel, hogy egy klasszikust hozzon létre. James Caan és Kathy Bates kiválóan alakítják a lényegében kétkezes regényíró Paul Sheldont és az ápolónő (és szuperrajongó) Annie Wilkest. Sheldont egy autóbaleset helyszínén találja Wilkes, aki elviszi őt távoli otthonába, hogy meggyógyuljon. Kiderül, hogy a nő nagy rajongója Chastain romantikus regényeinek, de amikor megtudja, hogy Sheldon befejezi a sorozatot, az ápolónő-beteg kapcsolat némileg megromlik. Bates Annie alakításáért Oscar-díjat kapott, ami egy horrorszereplő ritka elismerése, és feltételezhető, hogy az Akadémia túlságosan megijedt ahhoz, hogy ne neki adja. Kevés olyan filmes karakter van, aki ennyire egyedülállóan félelmetes: Annie egy csípős, puritán fecsegő, aki képes szemet gyönyörködtető brutalitásra anélkül, hogy valaha is ledobná a civilizáltság álarcát.  A Tortúra leginkább egy különösen borzongató jelenetről híres, de az egész film a tartós feszültség mesterkurzusa, amely a klausztrofóbiát zseniálisan használja fel arra, hogy a nézőt félelmetes módon szorítsa magához.
#4

89 Fogságban  (2013)

(138) (4)

dráma | krimi | misztikus | thriller

Cinego

Keller Dover boldog családapa, feleségével épp hálaadási ebédre mennek barátaikhoz, a Birch házaspárhoz. Anna Dover és Joy Birch nagyon jó barátnők, és hajlamosak elkószálni... több»

Ez a komor és hangulatos 2013-as thriller minden szülő legmélyebb félelmét idézi meg, majd ezt az elképzelhetetlen borzalmat egy koromsötét két és fél órán keresztül viszi tovább. Az okosan felépített filmben a tragédia korán bekövetkezik - két kislány eltűnik, és két családot hagy maga után kétségbeesve -, akik egyre mélyebbre merülnek a homályban. Hugh Jackmanre hárul az a trükkös feladat, hogy fenntartsa és tovább építse az önmagával mit kezdeni nem tudó, megfosztott apa dühét és félelmét. Először kifelé dühöng, talál egy helyi figurát, akire ráfogja a felelősséget, később pedig befelé, az italhoz fordul, és egyre inkább elszigetelődik. A központi koncepció elég felkavaró, de Denis Villeneuve rendező egyre sötétebb helyekre viszi a filmet. Jackman meg van győződve arról, hogy a tettes egy Paul Dano által alakított, fejlődési zavarokkal küzdő férfi, és amikor a célpontja nem ad önként információt, olyan taktikához folyamodik, amely sokszorosan sérti a genfi egyezményt. A bőséges fordulatokban bővelkedő szomorúságeposz épp olyan, mint ahogy a neve is sugallja, de kellő komolysággal és borzongató fináléval kezeli az érzelmeket kiváltó témát.
#3

82 Szédülés  (1958)

(17) (18)

misztikus | romantikus | thriller

John Ferguson rendőr volt San Fransisco városában egészen addig, amíg tériszonya miatt ki nem lépett a kötelékből. Most magánnyomozóként dolgozik, és épp egy gyönyörű... több»

Kevés rendező határozta meg és alakította úgy a pszichológiai thriller műfaját, mint Alfred Hitchcock, és a Szédülés az egyik legjobb filmje. A rendező és a korszak számára is különösen érett és trükkös film, James Stewart alakítása a veszteség és a megszállottság témáit keményen megközelíti, és a szerethető főszereplő merészen unszimpatikus alakítást nyújt. Stewart Scottie-t, a San Franciscó-i nyomozót alakítja, akit társa halála után bénító tériszony gyötör. Nyugdíjba vonulva a rendőrségtől, magánnyomozói munkát vállal, ami a csalások, hasonmások és őrület világába taszítja. Scottie Hitchcock egyik leggördülékenyebb karaktere, egy nyers és nehéz természetű férfi tragikus háttértörténettel és hősies vonásokkal, amelyek mind előtérbe kerülnek, ahogy egyre mélyebbre merül a homályos cselekményben. Kim Novak Judy Barton és Madeleine Elster kettős szerepét játssza, akik szerepet játszanak abban, hogy Scottie egyre jobban elszakad a valóságtól. Az 1958-as mércével mérve sokkoló film, a Szédülés a műfaj klasszikusa, a nagyszabású ambíciók és a pszichológiai gyötrelem kortalan alkotása.
#2

69 Klute  (1971)

(1) (2)

krimi | misztikus | thriller

A Klute című film a szófukar, magányos magándetektív, John Klute egy esetét meséli el. A férfi egy gyilkossági ügy révén megismerkedik a csinos prostituálttal, Bree... több»

A hetvenes évek a paranoia legnagyobb filmjeit adták, és ezek közül többet is a nagyszerű Alan J. Pakula rendezett. Az 1971-es nagy sikerű Klute című filmje továbbra is egy figyelemre méltóan őszinte és merész, hibátlanul bemutatott film - egy rejtély, amely a film során kibontakozik, és a nézőt a nyomozó szerepébe helyezi. Donald Sutherland játssza John Klute-ot, a nyomozót, akit egy eltűnt ügyvezető felkutatására béreltek fel. Útját keresztezi Bree Daniels (az Oscar-díjas Jane Fonda), egy call girl, akinek az eltűnt férfi látszólag a megszállottja. Kettejük között kényelmetlen szövetség szövődik, miközben belemerülnek az ügybe. Mint minden nagyszerű noir, a Klute is egy viszonylag egyszerűnek tűnő esettel indul - egy férfi eltűnik, a nő tudhatja, hol van -, majd exponenciálisan kibővíti az ügyet, a főszereplők külső szemlélőként kezdenek, de egyre jobban belekeverednek a zűrzavarba. A feszültség a kezdetektől fogva nagy, és Sutherland és Fonda alakítása annyira szimpatikus, hogy jelentősen növeli a tétet. Ez egy zseniálisan elkészített thriller.
#1

krimi | thriller

Max Cady (Robert De Niro) egy tipikus tetovált, dohányzó, a Bibliából idézgető pszichopata gyilkos. Sam Bowden (Nick Nolte) pedig egy kisvárosi védőügyvéd. Kettőjükben nem sok... több»

Az 1962-es eredeti a dörzsöltebb, feszesebb film, de a puszta émelyítő ijesztgetésért a Robert De Niro főszereplésével készült Martin Scorsese remake is kap némi dicsőséget. A film a valódi felnőttkori félelemre épül, arra, hogy a múltad visszatér, hogy kísértsen, és hogy a döntéseid veszélybe sodorják a családodat. Nick Nolte játssza az ügyvédet, aki szándékosan visszatartott olyan bizonyítékokat, amelyek förtelmes ügyfele, Max Cady (De Niro) mellett szóltak volna. Cady a kemény börtönbüntetés letöltése közben jött rá ügyvédje árulására, és 14 évvel később bosszút akar állni Noltén, a feleségén és a lányán (Jessica Lange és a debütáló Juliette Lewis). Az észak-karolinai hőség végig fojtogató, ahogy maga Cady is, aki a dühtől fűtött, de a célpontjai által elképzeltnél sokkal nagyobb intellektusú gonosztevő. A brutalitás szemet gyönyörködtető, bár, ami igazán félelmetes az Cady machiavellista érzéke, ahogyan a törvényt felhasználja egykori ügyvédje ellen, és játszik a prédájával, tudván, hogy bármelyik pillanatban lecsaphat.