A sci-fi önmagában is előremutató műfaj. Akár az idegenek létezésével foglalkoznak, akár az emberi genetikával kísérleteznek, akár a multiverzumot járják be, a sci-fi történetek arra indítanak bennünket, hogy kérdőjelezzük meg saját világunk alapjait, valamint a túlvilágot.
Ezek a történetek azonban, bár képzeletünkön túli helyekre visznek el minket, végső soron a saját életünk tükrözésére szolgálnak. A sci-fi gyakran új nézőpontokat tár elénk, és megkérdőjelezi a társadalmi normákat - de vannak helyek, ahol nem szeretik, ha a normáikat megkérdőjelezik. Így aztán következik a cenzúra.
A Hays-kódként is ismert Motion Picture Production Code 1960-as évek végi feloldása óta a filmcenzúra viszonylag ritka az Egyesült Államokban. Számos más országban azonban még mindig aktívan tiltják a filmeket. Bár a sci-fi kevésbé célpont, mint más műfajok, mégis számos figyelemre méltó példa van arra, hogy sci-fi filmek kerültek a cenzorok látókörébe, és minden egyes eset mögött egy mélyebb történet húzódik. Ironikus módon ezek a betiltások végül többet árulnak el az elkövetőkről és politikájukról, mint amennyit egy sci-fi film valaha is elárulhatna. A földönkívüliek talán őrültek, de nem olyan valóságosak, mint a csontvázak a szekrényedben.
Új, rendkívüli képességekkel rendelkező szuperhőscsapat mutatkozik be a Marvel moziverzumában, ők az Örökkévalók, akik valódi kilétüket titkolva évezredek óta élnek a... több»
A filmcenzúra manapság ritkán kerül a címlapokra, de ha az MCU tagja vagy, akkor bekerülsz a hírekbe. Ennek megfelelően a Marvel Moziverzum 4. fázisának minden egyes részét betiltották valahol! A tiltások leggyakoribb oka a queer ábrázolás volt. A Doctor Strange az őrület multiverzumában és az Örökkévalók című filmet is betiltották a Közel-Keleten, mert meleg karaktereket mutattak be (a The Hollywood Reporter és a Deadline közvetítésével); az Őrület multiverzumában egy flashbackben America Chavez két anyja szerepel, az Örökkévalók szereplője, Phastos pedig egy másik férfival házasodott össze. A Marvel azzal került a címlapokra, hogy nem volt hajlandó kivágni egy csókot az utóbbi pár között, amit korábban a Disney is megtett, hogy a blockbusterek átjussanak a nemzetközi cenzorokon. Az interneten sok rajongó kritizálta a Disney-t ezért a gyakorlatért, és az Örökkévalók nagy előrelépést jelentett. A Marvel fenntartotta ezt a mércét azzal, hogy nem volt hajlandó kivágni Amerika anyukáit az Őrület multiverzumából. Ha azonban a Marvel cenzúrázásáról van szó, Kína a legrosszabb elkövető; a 4. fázis egyetlen filmjét sem mutatták be abban az országban. A Fekete özvegy átment a cenzúrán, de visszatartották a moziktól, hogy a Kínai Kommunista Párt megalakulásának 100. évfordulóján nagyobb hangsúlyt fektessenek a hazai filmekre (via Variety). Az Örökkévalók és a Shang-Chi a szereplők és a stábtagok Kína-ellenes megjegyzései miatt nem kerültek a mozikba. A Pókember: Nincs hazaút nem kapott kínai bemutatót, miután a Sony nem volt hajlandó eltávolítani a Szabadság-szobrot a film csúcspontjából.
Alex fiatal, gondtalan és agresszív, ahogy társai is. Életük nem áll másból, mint mások terrorizálásából és az élvezetek hajszolásából, ám a fiú élete megváltozik,... több»
Stanley Kubrick filmje, amely a lista legvitatottabbja, nem ismeretlen a cenzúra előtt. 50 év elteltével még mindig felkavarja a gyomrot. A film legemlékezetesebb betiltását azonban maga Kubrick rendelte el. Angliában a filmet a cenzorok gond nélkül jóváhagyták, és hatalmas kasszasiker lett, mégis azonnal vitát váltott ki, mert dicsőítette az erőszakos bűncselekményeket. A filmet több olyan nagy visszhangot kiváltó esethez is hozzákötötték, amelyek hasonlítottak Alex gaztetteihez. Miután a bíróságok ragaszkodtak ahhoz, hogy a film inspirálta a bűncselekményeket, Kubrick számtalan halálos fenyegetést és végtelen zaklatást kapott (a The Guardianon keresztül). Válaszul megkérte a Warner Bros-t, hogy vonja vissza a filmet, és tiltsa meg a jövőbeni vetítéseket az Egyesült Királyságban. 2000-ben, egy évvel Kubrick halála után feloldották a betiltást, és újra bemutatták a brit mozikban. A Mechaniku narancsot és annak ultraerőszakosságát betiltották többek között Dél-Afrikában, Szingapúrban, Malajziában, Spanyolországban, Brazíliában és Kanadában (az IOL és a Cinema Canada révén) is. Végül azonban mindezen országok engedélyezték a film bemutatását, bár némi cenzúrával és szigorú felnőtt-besorolással. Brazíliában például a filmet a meztelenséget elrejtő fekete pontokkal adták ki. Dél-Afrikában kivágtak egy pillanatot a film végéből, amelyben Alex arról fantáziál, hogy szexel a hóban.
Netflix | HBO Max | TV-ben (LiChi TV, csütörtök 01:33)
Panem az egykori Észak-Amerika romjain fekszik. Az ország a fényűző Kapitóliumból és 12 körzetből áll. Minden évben kisorsolnak egy 12 és 18 év közötti fiút és egy lányt... több»
Nem a vietnami Nemzeti Filmszemle volt az egyetlen csoport, amely felismerte, mennyire elrontották Az éhezők viadala című filmet, de ez volt az egyetlen, amely egyenesen betiltotta a filmadaptációt. Amint arról a VNExpress és a Tuổi Trẻ vietnami kiadványok beszámoltak, a testület napokkal azelőtt tiltotta be a filmet, hogy a mozikba került volna. A testület tagja, Thi Hong Ngat nyilvános nyilatkozatában "túl erőszakosnak és kegyetlennek" nevezte a játékokat. Azt is megjegyezte, hogy a játékok televíziós közvetítése még rosszabbá teszi azokat, mivel a nézők így "közvetlenül láthatják a halálos harcot". Suzanne Collins eredeti Éhezők viadala című regénye nagy sikert aratott Vietnamban, különösen a fiatalok körében, és sok rajongó kíváncsian várta a filmadaptációt. A film betiltásával Vietnam ironikus módon éppen annak a fajta felháborodásnak teremtette meg a terepet, amelyet el akartak fojtani. Az Éhezők viadala-franchise további cenzúrát kapott a harmadik rész esetében. Thaiföldön öt fiatal tüntető a diktátor Prayuth Chan-ocha tábornok tiltása ellenére bemutatta a sorozatban látható háromujjas kézjelet. Mint a Vanity Fair megjegyzi, a disszidenseket letartóztatták, és a thaiföldi Apex Group forgalmazó cég ezt követően kivonta a filmet bizonyos mozikból.
Évekkel azelőtt, hogy a DC univerzum megpróbálta volna összehozni a Universal klasszikus filmszörnyeinek sorát, a vígjátékok egyik legnagyobb duója tökéletesítette a képletet. Az Abbott és Costello találkozik Frankensteinnel - ami őszintén szólva félrevezető cím, tekintve, hogy a komikusok Drakulával, a Farkasemberrel és a Láthatatlan emberrel is találkoznak - az Universal egyik legnagyobb sikere volt 1948-ban, és crossoverek egész sorát inspirálta. Valószínűtlen párosítás volt, és még valószínűtlenebb betiltáshoz vezetett Finnországban. Papíron ez a horrorkomédia kissé hamiskásan hangzik. Azonban sokkal ijesztőbbnek bizonyult, mint amire bárki számított. A poénokat és az ugrásszerű ijesztgetéseket ötvöző film teljesen hasonlít egy Universal creature feature-re: Kísérteties fénytervezés, drámai filmzene és holttestek száma. A Kongresszusi Könyvtár szerint a filmet bemutató mozikban "síró gyerekek, sikoltozó nők" gyötörték a nézőket. Két gyerek közülük? Roger Ebert és Quentin Tarantino, akik mindketten az egyik kedvencüknek tartják ezt a filmet. Jonathon Green "Encyclopedia of Censorship" című könyve megjegyzi, hogy Finnország hírhedt volt a horrorkomédiák cenzúrázásáról. Ezek a filmek nem csak a vérontást helyezték előtérbe, ami a legtöbb finnországi cenzúraügy egyik fő oka volt, hanem megtestesítették az "erőszakot mint szórakozást". Így az Abbott és Costello találkozik Frankensteinnel a legmagasabb finn minősítést, a KK-t kapta, és hosszú évekre betiltották.
A világ legjobb harci alakulata ismét bevetésre kész. A G. I. Joe-knak ezúttal nem csak ősi ellenségükkel, a Kobrával kell megküzdeniük, de szembe kell nézniük egy belső... több»
Emlékeztek a G.I. Joe: Megtorlásra? Nem? Hát mi sem. De ez technikailag egy sci-fi film, és mivel, Pakisztánban betiltották, így bekerült erre a listára. A Fox News beszámolója szerint Zareef Abbasi, a Központi Filmcenzúra Testület tisztviselője odáig ment, hogy a G.I. Joe: Megtorlás: "Pakisztán-ellenes". Úgy tűnik, a testület sok kifogása a filmmel szemben a film azon eseményéből ered, amelyben a pakisztáni elnököt meggyilkolták, és az Egyesült Államok elnöke utasítja a G.I. Joe csapatát, hogy hozzanak ki egy nukleáris robbanófejet az országból, attól tartva, hogy a kialakult káoszban ellopják azt. A Joe-k és néhány pakisztáni őr közötti hosszas lövöldözés után, akik közül sokakat gyorsan lelőnek, a katonák megszerzik a fegyvert és hatástalanítják. Abbasi azt állította, hogy a film "negatív képet fest az országról", a The Express Tribune pedig arról számolt be, hogy a pakisztáni színház, az Atrium Cinema szerint a film "bukott államként" ábrázolja az országot. A film úgy ábrázolja Pakisztánt, mint amelynek nem hatékony a biztonsága és gyenge a vezetése, és a pakisztániak életét eldobhatónak tekinti. Nem csoda, hogy a tisztviselőket feldühítette a film, és gyorsan korlátozták a vetítését az országban.
Az Ízlésficam című horrorban idegenek szállják meg a bolygónkat és kiirtanak gy kisvárost. A kormány azonnali beavatkozást sürget, így a legprofibb ügynökök érkeznek a... több»
Több mint egy teljes évtizeddel azelőtt, hogy a Gyűrűk ura trilógiával örökre megváltoztatta a mozit, Peter Jackson a Bad Taste/Ízlésficam című játékfilmes debütálásával robbant be a köztudatba. Jim Barrett a filmről szóló könyvében a elmeséli a fiatal Jackson történetét, aki szerény fotólitográfusként sokkal nagyobb ambíciókkal rendelkezett; a vizuális effektek és a filmvágás terén autodidakta módon tanult, és minden dollárját első filmjének finanszírozására költötte, amely egy horrorparódia volt olyan idegenekről, akik megpróbálnak embereket begyűjteni a gyorséttermi franchise-juk számára. Az Új-Zélandi Filmbizottság támogatásával az Ízléficamot 1988-ban mutatták be a Cannes-i Filmfesztiválon, és ezzel Jackson felkerült a térképre. A filmet ma már a splatter-horror alműfaj egyik alapművének tartják, de míg sok nézőnek tetszett a film extrém erőszakossága és véressége, egy bizonyos ausztrál államnak nem. Ian Pryor "Peter Jackson: From Prince of Splatter to Lord of the Rings" című könyvében az ausztrál nemzeti cenzúrabizottság jóváhagyta az Ízlésficam cenzúrázott változatát. Azonban miután három hétig játszották a filmet, a queenslandi filmfelügyelet kivette a mozikból. Ez lett az utolsó szög a koporsóba a testület számára, amely "több mint 100 olyan filmet" tiltott be, amelyet korábban a nemzeti cenzúra jóváhagyott. Az ország ezt követően megszüntette a testületet, és a film cenzúrázott változata visszakerült a mozikba. A film csak 2004-ben jelent meg végre vágatlanul Ausztráliában egy gyűjtői kiadású DVD-n.
E.T., a békés szándékkal érkező földönkívüliek egyik példánya véletlenül a Földön ragad. Ijedten és zavartan, titokban figyeli az emberek világát, amíg a tíz éves... több»
Az E.T., a földönkívüli jól ismert arról, hogy a rémület és a csodálkozás keverékével inspirálta gyerekek generációját, így logikus, hogy egy cenzúrahivatal jön és tönkreteszi. Amint arról a The Lewiston Journal beszámolt, az E.T.-t Skandináviában betiltották a különböző korosztályú gyerekek számára. Svédországban 11 éves vagy annál fiatalabb, Finnországban 8 éves vagy annál fiatalabb, Norvégiában pedig 12 éves vagy annál fiatalabb gyerekek számára tiltották be. A Svéd Filmcenzúra Testület úgy vélte, hogy a filmet "fenyegető és ijesztő légkör" hatja át, miközben "a felnőtteket a gyerekek ellenségeként" ábrázolja. Nos, ha a cenzorok ez utóbbi felfogás ellen próbáltak küzdeni, akkor kudarcot vallottak: Néhány helyi gyerek az utcára vonult a tiltás ellen tiltakozva, míg mások nem keményebben, hanem okosabban dolgoztak, és idősebbnek hazudták magukat, hogy bejuthassanak a moziba. Évekkel később, amikor Gunnel Arrback főcenzor visszatekintett az E.T.-re, tisztázta, hogy az ügy valójában a feliratokról szólt, amelyeket, mint megjegyezte, a kisgyerekek nem tudtak elolvasni. Egy Den of Geek cikk szerint Arrback azt mondta, hogy "Svédországban soha nem szinkronizáljuk a filmeket", és "a párbeszédek nagy része elveszne a hétévesek és a fiatalabbak számára". Ez nyilvánvalóan bizarr, tekintve, hogy Arrback soha nem említette ezt nyilvánosan, amikor a tilalmat először bevezették. Nyilvánvalóan Skandináviában azt akarták, hogy az emberek a gyerekekre gondoljanak. Ha azonban így lett volna, akkor nem tiltotta volna be számukra a film megtekintését. A Svenska Dagbladet című svéd lap úgy érvelt, hogy a cenzoroknak konzultálniuk kellene a gyerekekkel, mielőtt betiltják a nekik szóló filmeket, Arrback pedig 2007-ben elismerte, hogy a filmek valószínűleg nem gyakorolnak "negatív hatást" a fiatal nézőkre.
Jackson Curtis (John Cusack) író épp gyermekeivel kirándul, amikor a kellemesnek ígérzekző családi vakációból rémálom lesz. Jackson ugyanis rájön, hogy közeleg a világvége,... több»
Á, emlékszel még 2012-re? Amikor sokan meg voltak győződve arról, hogy közeleg a vég? Nos, oké, nem olyan sokan, de elég sokan ahhoz, hogy Roland Emmerich rengeteg pénzt csináljon belőle? Észak-Korea biztosan. A 2012 hatalmas kasszasiker volt, de Észak-Koreába nem jutott el - legalábbis legálisan nem. További bizonyítékként arra, hogy Észak-Korea a saját alternatív univerzumában él, a kormány kijelentette, hogy 2012 nagyon virágzó év lesz az ország számára. A The Guardian szerint 2012 nemcsak a nemzet alapítójának, Kim Il Szungnak a 100. születésnapja volt, hanem az új legfőbb parancsnok, Kim Dzsongun uralkodásának első éve is. Mint ilyen, a kormány egy erősebb hadsereg megjelenését, az ország éhínségválságának végét és Észak-Korea "gazdasági óriássá" való fejlődését ígérte. Nem hagyta, hogy egy ostoba globális apokalipszis mindent elrontson! Most gyakorlatilag minden külföldi média be van tiltva Észak-Koreában. Az InterMedia 2017-ben készített tanulmánya szerint azonban az országban burjánzik a médiakalózkodás, és Kim Dzsongun hatalomra kerülése a nemzetközi produkciók visszaszorításával járt együtt. A 2012 épp a legrosszabbkor érkezett, közvetlenül megkérdőjelezve az ország sikerét azzal, hogy a 2012-es év körüli mitológiát valósnak ábrázolta, és azt sugallta, hogy a kormány megöli a feljelentőket. Ez utóbbi talán túlságosan is közel állt az igazsághoz. Amint arról az Asahi japán újság (a Telegraphon keresztül) beszámolt, "számos" állampolgárt letartóztattak, akiket a film csempészett másolatainak megtekintésén értek tetten, és akár öt év börtönbüntetésre is számíthatnak.
A földönkívüli lények végre kapcsolatba léptek az emberi civilizációval. A helyzet azonban nem egészen úgy alakul, ahogy vártuk. Az idegenek űrhajója működésképtelen, a... több»
A District 9 nem fogta vissza magát a dél-afrikai apartheid allegóriájával, de valójában Nigéria volt az, ami miatt Neill Blomkamp modern remekműve egy halom visszhangot kapott. Dora Akunyili, Nigéria tájékoztatási minisztere úgy vélte, hogy a film a nigériaiakat "kannibáloknak, bűnözőknek és prostituáltaknak" ábrázolja, és ez "becsmérli Nigéria imázsát" (a Vanguardon keresztül). Akunyili külön megemlítette, hogy a korrupt nigériai bandavezér neve Obesandjo, ami majdnem azonos a korábbi nigériai elnök, Olusegun Obasanjo vezetéknevével. Nigéria számára ez egyenesen az ország lejáratásának tűnt, a nemzetet a banda förtelmes tetteivel hozta összefüggésbe: illegális fegyverkereskedelem, prostitúció, idegenek megölése vudu rituálék részeként, sőt, még Wikus Van de Merwe karját is levágta, amit Obesandjo meg akar enni, hogy idegen képességeket szerezzen. Akunyili elrendelte a film összes példányának elkobzását a helyi mozikból, bocsánatkérést követelt a Sony Pictures-től, és arra kérte a stúdiót, hogy vágja ki belőle a Nigériát ábrázoló, becsmérlő tartalmakat. Természetesen ez nem történt meg, de a filmet továbbra is kritizálták a nigériaiak ábrázolása miatt. Teju Cole nigériai író egy vezércikkben csodálkozott azon, hogy Blomkamp miért döntött úgy, hogy "nigériai karaktereit karikatúraként ábrázolja". Az Obesandjo-t alakító Eugene Khumbanyiwa színésznek azonban nem volt problémája a nigériaiak ábrázolásával - számolt be róla a BBC News. "Nem mintha a nigériaiak földönkívülieket ennének. Idegenek nem is léteznek". Ezzel nem lehet vitatkozni, Eugene.
Neo úgy dönt, hogy utánajár, mi van akkor, ha a prófécia mégis igaz, és véget érhetne a harc… Elméjét kiszabadítja a Mátrix rabságából, és a második részben tovább... több»
A Mátrix ellenérzéseket váltott ki, amikor először mutatták be Egyiptomban. Ahogy a Haaretz című izraeli lap beszámol róla, több iszlám kiadvány úgy értelmezte a filmet, hogy az a cionizmust támogatja. Természetesen Egyiptom azonnal betiltotta a folytatást, a Mátrix- Újratöltve című filmet is, de a döntés hátterében álló indokok kissé homályosabbak. A Variety szerint az ország művészeti termékeket felügyelő osztálya részben a "túlzott erőszakos jeleneteknek" tulajdonította a betiltást, ami a közel-keleti országokban gyakori piros zászló. A nagyobb ok azonban több kutatást igényel. A bizottság azt is megjegyezte, hogy a film "kifejezetten a teremtés és a létezés kérdéseivel foglalkozik", beleértve "a Teremtőt és a teremtetteket, a teremtés eredetét, [és] a szabad akaratot és a predesztinációt". Mindez az Újratöltve központi témájára utal, amely a film vége felé csúcsosodik ki, amikor az Építész közli Neóval, hogy ő a Mátrix terméke. Annak ellenére, hogy Morpheus azt hiszi, hogy Neo az, aki lebontja a virtuális világot, ez valójában egy illúzió, amelyet az Építész azért tervezett, hogy fenntartsa az irányítást a szimuláció felett. Amikor lényegében választás elé kerül, hogy vagy aláveti magát a "Teremtőnek", vagy szabad akaratából cselekszik, Neo az utóbbit választja, szembeszállva a teremtésben betöltött szimbolikus szerepével. Nem nehéz megérteni, hogy egy olyan ország, amely elkötelezett híve a szilárd monoteizmusnak, miért nem ért egyet ezzel, de az Építész mégis hajlandó volt választási lehetőséget adni Neónak, még akkor is, ha tudta, hogy esetleg rossz döntést hozhat. Egyiptom miért nem adhatta meg ugyanezt a lehetőséget a filmnézőknek?
Lássuk, mi az a 20 sci-fi, ami méltó "a minden idők legjobbjai" címre!
A Netflixen több ezer film található, és sokszor már a keresgéléssel órák telnek el....
Nem mondunk újat azzal, hogy a közvélemény időnként a videojátékokat és a horrorfilmeket képes hibáztatni a társadalomban felbukkanó erőszakos események...
Minden szép és jó, aztán megjelenik a gonosz, elront mindent, hogy aztán felbukkanjon a hős és megmentve a világot, happy end legyen a sztori vége. Ismerős? Persze,...
Tudjuk, hogy a magas költségvetés ellenére is alaposan el lehet szúrni egy filmet, ugyanakkor hatalmas előny, ha egy producer és rendező számára bőséges anyagi...
Tovább gyűrűzik Sacha Baron Cohen és Rebel Wilson botránya.
Sacha Baron Cohen cáfolja Rebel Wilson vádjait, miszerint akadályozza, hogy megjelentesse a...
Dana Carvey, a Saturday Night Live egykori szereplője bocsánatot kért Sharon Stone-tól (galériánkban), amiért részt vett egy szkeccsben, amelyet sértőnek talált az...
Szokás azt mondani, hogy a Netflixen csak felszínes tucatfilmek vannak. Erre most alaposan rácáfol a platform, hiszen egy Oscar-díjas alkotással bővül mától a...
Ahogy arra már korábban számítani lehetett, a Netflix idei legnagyobb dobásának bizonyulhat A 3-test probléma, amely alig egy nappal a bemutató után a második...