Közösség

Vélemény:

 

73 Kristálytollú madár

(1970)

Kristálytollú madár

 
Filmbarbár   2019.01.24 22:29
1

Dario Argento első rendezését nem nevezném horrornak, inkább kriminek vagy thrillernek. A gyilkosságok a horrorokhoz/giallókhoz képest inkább visszafogottak, még nincsenek meg a vérben és erőszakban tobzódó jelenetek, a kamera még diszkréten elfordul az áldozatok halálakor. Itt még nem az a hangsúlyos, mint a rendező későbbi giallóiban, hogy a nézőt minél rafináltabb gyilkosságokkal borzassza el, Argent még nem élvezkedik a filmbeli áldozatok halálán, és talán a történet sem különösebben bonyolult. Dramaturgiailag természetesen fontos elem az, hogy a rendőrség helyett szinte végig a főszereplő nyomoz, viszont kissé furcsa (vagy vicces, nem tudom), hogy míg a rendőrség ténykedéséről alig-alig tudunk meg valamit, és nem jutnak ötről a hatra, addig a főszereplő szinte nulla eszközzel mindent kinyomoz, arról nem is beszélve, hogy a rendőrség képtelen azonosítani az egyik rögzített telefonbeszélgetésen hallható furcsa hangot, de a főhősünk barátja erre is rájön; a filmnek így szerintem pont a rendőrséggel kapcsolatos részei a legunalmasabbak, lényegében véve nem is viszik előrébb a történetet. (Egyébként izgalmas esettanulmány lehetne annak megvizsgálása, hogy a főszereplő hogyan válik egyre izgatottabbá a nyomozása során, hogyan nyer ihletet az íráshoz, hogyan válik az ügy megszállottjává, ami mintha azt mutatná, hogy lelkileg ő sem teljesen kiegyensúlyozott, de érdekes a pozíciója is, hiszen a történetben egyszerre lesz üldöző és üldözött.) Ugyanilyen suta és furcsa az a húzás, amikor a vége felé a fickó kizuhan talán a 4. emeletről, de még van ereje beszélni. Azt sem tartom élethűnek, hogy a sztori elején a rendőrség csak úgy elkobozza a főhős útlevelét (finom zsarolást alkalmazva ezzel), hogy rávegyék: segítse a nyomozást, és ő nem is tiltakozik ez ellen. Valamint ha többször is megpróbálják megölni őt és a barátnőjét, akkor nem értem, miért nem kapnak valamiféle védelmet. Szóval szerintem nonszensz ötletek, megoldások sorjáznak a filmben, olyan, mintha kicsit önmaga és a műfaj paródiája is lenne.
SPOILER
Egyedi ötletnek tartom viszont azt, hogy két gyilkosunk van, a galériatulajdonos és a felesége. Azaz jobbára a nő, akinek a férje falaz. Hogy miért is van minderre szükség, az természetesen csak a film végén derül ki. És itt merül fel számomra az egyik nagy probléma a történettel: szerintem ugyanis teljességgel összecsapott a befejezés, kb. egy percet - vagy még annyit sem - szánnak a két gyilkos motivációinak feltárására, az sem igazán derült ki a számomra, hogy a gyilkos hogyan választotta ki az áldozatait. Persze mondhatjuk, hogy nem a végeredmény a lényeg, hanem az odáig vezető út, számomra mégis kissé hiányzott a kidolgozottabb lezárás.
SPOILER VÉGE
Megjelennek azonban a későbbi Argento-filmek motívumai is, mint pl. az arctalan gyilkos, aki akkurátusan kesztyűben dolgozik, és akinek a szemszögéből többször is láthatjuk az eseményeket; vagy éppen az erős szexuális felhangok, a kés mint az ölés eszköze; vagy akár a fényképezést, a kamerabeállításokat, a kiszolgáltatottá váló embereket is említhetnénk. Alapvetően érdekes lenne a nagyvárosi paranoia és üldözöttség mint téma (hiszen sorozatban halnak meg a római fiatal nők, és a főszereplőt - illetve a barátnőjét is - megpróbálják megölni), számomra valamiért mégsem működött ez az egész, egyrészt talán hihetőbb lett volna, ha a történetbe beleszövik pl. a városiak pánikhangulatát a sorozatgyilkosságokhoz kapcsolódóan, másrészt bennem a főhős üldözése sem keltett igazi feszültséget. Angol nyelven láttam a filmet, de - talán szándékos volt ez a megoldás, talán csak a színészekkel volt a probléma - a színészek angolja 99%-ban rettenetes volt, annyira akcentussal beszélték a nyelvet, hogy néha fel tudtam volna sikítani a kíntól, és a játékuk sem mindig volt meggyőző. Összességében véve én többet vártam volna ettől a filmtől, különösen azok után, hogy több lelkendező véleményt is olvastam róla, de amint azt említettem, szerintem bőven akadtak benne hibák és gyengeségek.