Egy szerető édesapa rátalál egy bohócjelmezre, mellyel meg akarja lepni fiát annak születésnapján. Csakhogy a jelmezen gonosz átok ül, ami viselőjét gyilkosság változtatja.
(Gergo Horvath)
FILMINFÓ
Író: Christopher D. Ford, Jon Watts
KULCSSZAVAK

71 Clown (2014)
71 Clown (2014)
71 Clown (2014)
71 Clown (2014)
71 Clown (2014)
71 Clown (2014)
71 Clown (2014)
71 Clown (2014)
71 Clown (2014)
71 Clown (2014)
A hozzászólás cselekményleírást tartalmazhat!
A jelmez összenő a testével. A ruha "kényelmessé" válik, mint egy megöröklött régi ..pizsama. A smink valóban a bőre lesz. A bohócarc egy élő tumor a valódi arca felett. A ruha egy démoni entitás bőre. Kent szó szerint beleolvad egy gyermekfaló démon létébe. Kétségbeesetten próbálja eltávolítani a jelmezt, ehhez hamar fűrészhez is nyúl - mindhiába. Jeff Goldblum karaktere fokozatosan válik rovarrá. Ott is van egy kétségbeesett próbálkozás a változás visszafordítására (a levágott haj / szőr és vérzés is ide illik). A Clown-ban Kent is azt látja, hogy az emberi lénye lassan, szisztematikusan lebomlik egy új, végső forma javára, ami pedig éhezik. Ez a smink, ez a paróka, ez a ruha azonosul a viselőjével. A bohóc nem egy szerep, hanem egy átok. A bohóc jelmez a viselőjének halotti leple, még azelőtt, hogy meghalna. A film alapsokkját az adja, hogy a legvidámabb külső a legszörnyűbb belső börtönévé válik. Az eredeti bohócok a szomorúságukat rejtették el a fehér smink alá. Kent pedig a normalitását, a humanitását rejti el a rátapadt, vérszomjas maszk mögé. A legborzasztóbb transzformáció nem az, hogy démonná válsz, hanem az, hogy a démoni lény lassan elfogadhatóvá és kényelmessé válik. A film azt kérdezi: meddig ragaszkodunk a régi énünkhöz, ha az új énünk borzalmas, de elkerülhetetlen? A maszk leválaszthatatlan, akárcsak az a sors, amit nem mi választottunk. Ha a Clown a biológiai horrorról szól, akkor a Tetsuo a technológiai body horror tökéletes példája, ahol a fém összeolvad a hússal. Nagyon megható: előre tudom, hogy gyerekzabálás lesz majd, erre a nyitójelenetben kiderül, hogy Denise (Laura Allen), a feleség és már anya várandós éppen. Gondoltam: ez így extrémen szuper :D Ezúttal a főszereplő ténylegesen egy szimpla, hétköznapi, egyszerű férj és édesapa - Kent McCoy (Andy Powers) - s nincsen benne semmi különös. Ni-csak, kiből lesz a cserebogár? :) Kapásból a szülinapi partival indulunk, semmi előjáték, máris kezdetét veszi a központi esemény, amelynek horror lesz a következménye. A felkért hivatásos bohóc mégsem lesz a fő műsorszám, mivel valami okból inkább más valamiben avagy máshol potyázik. Egy lelkiismeretes szülő nem engedheti meg természetesen, hogy a gyereke hoppon maradjon, aki összvissz 7 évesen oda van bohócokért és kifejezetten várja, hogy végre mókázhasson vele két tortaszelet között - na jó, ennél mégis csak többször. Meg is jelenik a jelmezben életvidáman s lendületes lelkesedéssel az apa, mint Dummo, a hóbortos és csodálatos bohóc és Jack nem marad hoppon s nem lesz depressziós :) Világéletemben rühelltem a bohócokat. Csak úgy. Különös, gyerekként fel sem tűnt, hogy valóban ijesztőek és horrorisztikusak. Mindenki kacagott rajtuk lépten-nyomon, én viszont csak bambultam, hogy min kellene nevetnem s ma sem tudom: a Clown film kellett hozzá, hogy bebizonyítsa: a hozzáállásom jogos :D Nem értettem, miért csinál idiótát magából - meg szerencsétlent - és azt sem, hogy ezen min nevet a tömeg. Belátom, sosem illettem a tömegbe, meg mit tudom miféle sorokba - s kiderült, hogy humorom is van :) Kezdetben „Dummo“ nem is ijesztő semennyire sem - igaz, amikor az ablaküvegben megpillantja este önmagát megrémül hirtelen, hogy mi a fr@nc (?!) - nyomban leesik neki, hogy jahh, jelmezben van. Ott már ijesztőnek véltem miközben ő kuncogott önmagán. Aztán nagyon bizarr jelent következik: „Dummo“ kacérkodik a feleségével, aki be is indul s nekikezdnének a dolognak - ám Denise ráeszmél, hogy ez így mégis túl furcsa és mégsem szexi. Persze a férfi nem higgad le: „Gyerünk! Csináljunk egy kis bohóc bébit!“ (Öhm.. Nos - inkább no komment..) - fűzi a nőt és nem ereszti eme romantikájából. Nem posztom megítélni, kinek mi a szexepilje :) Nos az asszony erre inkább elküldi tv-t nézni s elhúz zuhanyozni - nem írom, hogy ez meglepő :) Miközben néztem a tv-t bekapcsoló s azt bambuló Dummo-t, ahogy bealszik, felötlött bennem, ki volt az a lángelme, aki kitalálta a bohócot? Mármint honnan ered s miből csírázott? Nem nyugodtam, utána néztem ennek. A következőkre jutottam, íme egy kis bohóctörténelem: Nem egyetlen ember találmánya, hanem egy több ezer éves, globális jelenség, ami kultúrákon és korokon át fejlődött: I. Az egyiptomiak és a törpék: Az ókori Egyiptomban már léteztek olyan udvari szórakoztatók, akik a szatíra és a komédia révén nevettették meg a fáraókat. Gyakran alkalmaztak törpéket vagy deformitással élő embereket is udvari mulattatóként. (A poén itt az, hogy ők voltak a legkorábbi "stand-uposok" a Nílus partján.) II. Kínai udvari bolondok: Kínában az i.e. 2. évezredben már feljegyzések készültek udvari bohócokról, akiknek az volt a különleges "szuperképessége", hogy szabadon kritizálhatták a császárt – persze, humorba csomagolva. (Gondolj bele: ők voltak az első politikai szatíra mesterei.) III. A klasszikus kor: Görögök és Rómaiak (Ahol a színház született) 1. A "Sannio" (Róma): A római Mimus színházban jelent meg a Sannio, egy olyan karakter, aki furcsa mozgással és groteszk arckifejezésekkel nevettetett. A nevetése volt a fegyvere! Mit mondott Sannio a rabszolgájának, mielőtt a színpadra lépett? "Hozd ide a poroltót! Nem akarom, hogy a szatíra kiégjen a közönség szemében, mint legutóbb a szenátor arca." 2. A "Parasitos" (Görögország): A görög komédiákban gyakori volt a nevetséges, pöffeszkedő karakter, aki mások rovására élt – ők a mai humoristák pénzéhes elődei. (Egy kis intrikával fűszerezve.) IV. A modern, cirkuszi bohóc (a piros orrú, széles mosolyú figura) két angol úriembernek köszönhető: 1. Joseph Grimaldi (1778–1837): A Bohócok Királya Ki ő? Egy londoni előadó, akit a modern bohóc archetípusának megteremtőjeként tartanak számon. Miért? Ő fejlesztette ki a fehér arcú bohóc maszkot, ami ma is ismert! Előtte a bohócok arca általában koszos volt, ő viszont feltalálta a vidám, de merev arcfestést (fehér alap, piros orcák, nagy mosoly), ami elrejtette a valódi érzelmeit. A poén (vagy a dráma): Grimaldi egy igazi komikus géniusz volt a színpadon, de a magánélete tele volt tragédiával. A mondás, miszerint: "Orvos: - Ha fáj, menjen Grimaldihoz, aki megnevetteti! - De doktor, én vagyok Grimaldi!" (Talán túlzás, de jól jellemzi a bohóc sötét oldalát.) Hm, rájött, hogy a szívét feszítő gyászt csak úgy tudja igazán elrejteni, ha vastag, fehér smink alá maszkolja, és nevetve fizeti ki az orvosi számlákat. 2. Philip Astley (1742–1814): A Cirkusz Atyja Ki ő? A modern cirkusz alapítója 1768-ban, Londonban. Miért? Astley volt az, aki a lovas mutatványok közötti szüneteket kitöltötte komikus előadókkal, hogy szórakoztassák a közönséget. Ő rendszerezte a bohócot, mint a cirkusz elengedhetetlen részét. Innen indult a manézs meghódítása. Miért (és mire) találták ki a bohócot? A bohóc nem csak vicces, hanem egy funkciót tölt be a társadalomban: 1. A káosz és a rend felrúgása A bohóc a tükörképe a társadalmi rendnek. A szabályokat megszegő, ügyetlen, de végül nyerő figura: A Szelep: Ahol a királyt nem lehet kritizálni, a bohóc megteheti, a poén leple alatt. A bohóc a szabad vélemény leghülyébb formája. A királyt csak akkor fejezik le, ha elszúrja az ország ügyeit. A bolondot akkor, ha elszúrja a poént. (A történelmi pontosságot itt feláldoztam a poén kedvéért. Kínai császárokat és udvari bolondokat általában nem fejeztek le, de a vicc.. az vicc. A Kínában lévő udvari mulattatókat és tanácsadókat általában nagy tisztelet övezte, és a fennmaradt történelmi feljegyzések szerint drasztikusan ritkán fejezték le őket. A Csin-dinasztia idején nem csak szórakoztatók voltak, hanem bizalmas tanácsadók is. Bár a lefejezés mint poén jól hangzik, a valóság az volt, hogy ha egy udvari bolond túl messzire ment, akkor leginkább elűzték az udvarból és a bolond elvesztette a kiváltságait és a császári védelmet. Ritkábban korbácsolták s bebörtönözték.) Az interaktív törlés: A cirkuszban a bohóc feladata kezdetben az volt, hogy eltörölje a porondról a lovasok nyomait, miközben nevettette az embereket. Ő az, aki komikusan takarít. 2. A nevetés mint gyógyír (vagy rejtőzködés) A melankólia leleplezése: Grimaldi idejétől a bohóc a külső vidámság és a belső szomorúság kettősségét hordozza. A groteszk smink mögé bújva a bohóc emberi hibákat, kudarcokat és fájdalmat mutat be – ezzel téve a nézőt is emberibbé. A nevetségessé válás felmentést ad a normális élet nyomása alól. Összefoglalva: A bohóc eredete egy kalandos utazás, ami az ősi udvarokból indult, átment a klasszikus színházon, majd Grimaldi festőpalettáján keresztül érkezett meg Astley cirkuszába. Célja a kezdetektől fogva a hatalom kigúnyolása, a szabályok felrúgása és a mély emberi érzelmek komikus leleplezése volt. Egyébként a bohócok színes öltözékűek, Dummo azonban tetőtől-talpig világosszürke - kapásból az ugrott be, hogy tutira egyre nagyobb vérfoltokkal lesz majdan tele s bizarrul be fog mocskosodni eme semleges vászon és sötét nyomok tarkítják. A szörnyeteg ruhája a legőszintébb szín: a felismerés színe. Őszintén szólva láttam már vagy 3 alkalommal is ezt az alkotást - ám ős-régen - s egyszerűen semmi sem ugrott be, amely amúgy nem jellemző rám. Arra emlékeztem, hogy b@romi jó film és hogy Hannibálnál jócskán durvább az étlapja. Azért azt külön meg kell emészteni, hogy gyerekeket csemegézik - mondjuk nekem nem, jobban becsinálok, amikor a gyerekből fabrikálnak különféle horrorkaraktereket, például démont - főleg, ha még hajlékony is. Szavamra sokkolóbban előadják a dolgokat, mint rahedli felnőtt színész. Samara-t a Körből egyszer láttam s régen - de örökre feledhetetlenné lett, főleg a kútból való kényelmes kimászása érintett drasztikusan. És pontosan ez az a természetfeletti, kényelmes mozgás, ami a Cloyne-t is olyan gyomorforgatóvá teszi. Samara és Cloyne is egy természeti erőként hatnak, amely a legártatlanabbakat keresi. Egyik a tévén keresztül, a másik egy szülinapi zsúron át. Jó ideig zavart is, ha a tv-ben csak hangyák mászkáltak - érted: sistergett éppen. Mondjuk így voltam egy ideig a Poltergeist után is. Kent megpróbálja levágni a rátapadt frizurát, de a haja vérezni kezd. A felesége megkérdezi: "Drágám, az a haj már a fejbőröd része?" Hm :D Végül is :) A film végén Kent már teljesen átalakul a "Cloyne" nevű északi démonná. Az egyetlen módja annak, hogy megállítsák a gyermekfaló szörnyeteget, ha ;) Creepy Woods
Zseniális horror mozi.Borzongtat,félelemben tart szinte az első perctől.Tapintható a félelem,és kaotikus az átalakulás.Jon Watts nagyon jól visszaadta az ember ősi félelmeit az ismeretlentől. Ajánlott!
Oly régóta végre egy jó történettel megáldott horrorfilm, külön kiemelem a Bohóc fejlődését, nagyon birom az ilyeneket a filmekben. Minden horrorrajongónak ajánlom, noha nem egy nagy szám, de mégis tetszik.
A film összbevétele 4 381 603 dollár volt (imdb.com).
Az említett rövidfilmet azzal a fiktív (kitalált) címmel töltötték fel YouTube-ra, hogy "Eli Roth Presents: Clown", mintha Roth már producerként állna a projekt mögött. Roth véletlenül meglátta a videót, aminek a címe az ő nevét használta, és első reakciója az volt, hogy felhívja a készítőket, hogy beperelje őket. Azonban annyira tetszett neki az alapötlet, hogy ahelyett, hogy beperelte volna őket, inkább valóban producerként szállt be a Clown c. filmbe.