A sikeres múzeumigazgató, Christian tökéletes életének gépezetébe egyszer csak porszem kerül: egy ügyesen kitervelt átverés révén fényes nappal zsebelik ki egy forgalmas téren. Christian nem hagyja annyiban a dolgot, és bosszúhadjáratra indul a feltételezett tolvajok ellen. Közben egy erőszakos amerikai újságírónővel is bonyolult viszonyba kezd. Komikus, majd egyre abszurdabb és kínosabb helyzetek során kezd szétfoszlani látszólagos magabiztossága és irigylésre méltó élete. (Cirko Film)
(hp)Nem szeretem az ilyen rendkívül semleges jellegű, nagyon szétesett koncepciójú filmeket, ami után használati utasítást kell keresnem, hogy megértsem: ez most mitől is volt jó...?Egy jó film letisztult és úgy vannak kiélezve a szituációk, hogy azok ös... több»
Más tekintélyes filmítészek mellett Cannes zsűrije kiemelkedőnek ítélte ezt a filmet, Berlin is díjazta mind az öt jelölt kategóriában, én nem! A hossza felér egy egész éjszaka tartó rémálommal, a megpendített témák elvarratlanul lógnak a levegőben, ... több»
Vártam valamit ettől a filmtől, és valamilyen szinten hozta is azt, de nem eléggé. Persze, görbe tükröt tart a modern művészet és a mai társadalom elé, és van egy fajta kellemes humora, de van vele egy kis gond. Nem elég érdekes. Főleg nem 2 és fél ó... több»
A négyzet egy szürrealizmussal enyhén beoltott svéd társadalomkritika és dráma, de ezt nyugodtan ki lehet terjeszteni a hasonló nyugati országokra, még ha pl. hozzánk képest a svédek előttünk (mögöttünk?) járnak is a kifigurázott jóléti állam eszmény... teljes kritika»
A film bizony egyszerre hagyott bennem hiányérzetet és élményt egyaránt. Az bizonyos, hogy a rendező nagyon jól látja a kulturális válságot, a sznobizmus vezette „művészet” totális csődjét. Tudom, hogy ez a mondat sokaknál kiveri a biztosítékot, mégis az a véleményem, hogy a beteg, élvhajhász, semmitmondó világkép halálra van ítélve. Ezt tehát nagyon jól látja a film megalkotója. A színészek jól alakítanak, a főszereplő nagyon jól el tudja adni a bizonytalan, sorsába épp csak belenyugvó, már mindentől elfáradt múzeum-vezetőt, aki jól tudja, hogy a nagy semmit árusítják a világnak. Más: a filmbe bele van kódolva, mi lesz az ilyen országok sorsa a jövőben - ezt példázza a főszereplő találkozása a más kultúrából érkezett gyerekkel. Itt mit sem számít az, hogy ők ketten miről vitatkoznak, hanem egyedül az számít, hogy távlatilag ennek mi lesz a következménye. És bizony, ami mindvégig benne feszül a filmben: kiürült emberek nem lesznek képesek megmenteni sem a művészetet, sem önmagukat!
A film összbevétele 1 502 347 dollár volt (imdb.com).
Östlund azt nyilatkozta, hogy önállóan is érdekes jeleneteket akar létrehozni, melyek rávilágítanak az emberi viselkedésre. Ha olyan jelenetekkel töltené ki a filmjét, ami csak a cselekményt magyarázza, úgy érezné, megbukott rendezőként.
(Miska bácsi)A filmet Magyarországon elsőként a miskolci Cinefesten mutatták be 2017. szeptemberében, országos forgálmazásra pedigszűk egy hónappal a fesztivál után került sor.
(ArpiHajdu és Réci)A film nyitójelenetét Ruben Östlund rendező saját élménye ihlette, amikor Göteborgban meglátott egy nőt, aki odaszaladt az egyik járókelőhöz, és azt mondta neki, hogy valaki meg akarja ölni. Az eset felkeltette a tömeg figyelmét, de később kiderült, hogy csak egy átverés volt, hogy néhány zsebtolvaj kirabolja az összegyűlteket. A direktornak is ekkor lopták el a telefonját.
(hp )A film egyik jelenetében egy Tourette-szindrómás férfi kiabál egy riporterrel. Ruben Östlund rendező elmondta, hogy a jelentet egyik saját élménye inspirálta, melynek a Svéd Nemzeti Színházban volt szemtanúja.
(hp )A film ötlete akkor született, amikor Ruben Östlund rendező és a producer, Kalle Boman meglátogatta a Vandalorum Múzeumot Värnamo-ban 2014-ben.
(hp )A film forgatása 2016. júniusa és októbere között zajlott Gothenburgban, Stockholmban és Berlinben.
(hp )A filmet vegyesen fogadták a kritikusok. A RottenTomatoes-on 61 százalékon áll (2017. május), ennek ellenére a zsűri neki ítélte az Arany Pálmát a 2017-es Cannes-i Filmfesztiválon.
(hp )1951 óta nem nyert svéd rendező (Alf Sjöberg) Arany Pálmát. A sort Ruben Östlund ezzel a filmjével törte meg a 2017-es Cannes-i Filmfesztiválon.
(hp )Szeretnéd használni a Mafab értékelését a weboldaladon?
Használd ezt a HTML-kódot »