Az utánozhatatlan Alan Rickman 10 legjobb filmje

Rengeteg híresség halála sújtott bennünket az elmúlt pár év során, de az egyik legnagyobb csapás Alan Rickman elvesztése volt 2016 januárjában. Rickman egy kincs volt.

A legkisebb szerepekben is képes volt tündökölni - ahogy a The Atlantic írta, "filmes karrierje nagy részét azzal töltötte, hogy olyan mellékszerepekben brillírozott, amelyek nem igényelnek brillírozást" -, és könnyedén irányította a képernyőt, amikor főszerepet kapott.

Sikerült neki az a nehéz trükk, hogy egyszerre legyen jellegzetes és rugalmas. Van egy bizonyos fajta húzós, megfontolt Alan Rickman-i szövegmondás, amely méltán ikonikus, de használhatta ezt gonosztevők vagy nemes hősök, életnagyságú vagy hétköznapi karakterek, vígjátékok vagy drámák szerepében... és mindig hihető, lebilincselő és pontosan megfelelő volt.

Ahogy a The Guardian a gyászjelentésében megjegyezte, Rickman sikere a színpadon kezdődött, és a színház természetes illeszkedést jelentett erőteljes karizmájához. Amikor átment a filmiparba, az nagyot szólt. A Drágán add az életed! híres gonosztevője volt az első filmszerepe, és mindössze két nappal azután kaparintotta meg, hogy megjelent Hollywoodban.

Évekkel később Rickman izgalmas, változatos filmográfiát hagyott ránk, tele csúcspontokkal és merész, szokatlan döntésekkel.

 

#10

85 Értelem és érzelem  (1995)

(17) (9)

dráma | romantikus

Jane Austen híres regényét idézi fel ez a film, melyben a tizennyolcadik századi Angliában kísérhetjük végig a Dashwood lányok sorsának alakulását. Apjuk halála után nem... több»

Sok nagyszerű Jane Austen-adaptáció született az évek során, és sok nagyszerű Alan Rickman-film is. Ang Lee Értelem és érzelem című filmje vitathatatlanul mindkettő közül a legjobb. A film nyilvánvaló szeretettel és jó humorral készült, és a legapróbb szerepekig remekül van megformálva. Az Értelem és érzelem Elinor (Emma Thompson) és Marianne Dashwood (Kate Winslet) történetét meséli el, két nővérét, akik bár közel állnak egymáshoz, mégis nagyon különböző módon viszonyulnak az élethez. Elinor igyekszik nyugodt, racionális és értelmes lenni, míg Marianne az indulatokban, a nagy érzelmekben és a mindent elsöprő romantikában hisz. A film során mindketten szerelembe esnek, és mindkettőjük szíve összetörik és meggyógyul. Marianne-t a boldog végkifejlet Alan Rickman odaadó, melankolikus Brandon ezredeséhez vezeti, aki mindvégig szerette őt. Rickman tökéletes választás a lelkes Brandon szerepére, akinél a csendes vizek mélyen folynak. Jelenléttel és szenvedéllyel ruházza fel karakterét - így bár Marianne eleinte unalmasnak gondolja, megértjük, mennyire téved... és végül ő is megéri .Az Értelem és érzelem állandó élvezet, és egyetértünk Mick LaSalle-lal, aki "nagy megértés és érzelmi tisztaság filmjének nevezte, amelyet olyan eleganciával filmeztek, amely soha nem hívja fel magára a figyelmet."
#9

88 Drágán add az életed!  (1988)

(56) (62)

akció | thriller

Disney+

John McClane nyompzó Los Angelesbe érkezik, hogy megpróbálja helyrehozni a házasságát feleségével, Holyval. Amikor azonban a nő munkahelyét, a Nakatomi felhőkarcolót ellepik a... több»

"Jippikájé f*szikáim", kapunk egy újabb ürügyet, hogy beszéljünk a Die Hardról, minden idők egyik kedvenc filmjéről. John McClane, a New York-i rendőrség zsaruja végzetes karácsonyi látogatása felesége előkelő Los Angeles-i irodájában az egyik legmeghatározóbb akciófilm, amely mesterien használja az önálló környezetet, a karizmatikus, de sebezhető karaktereket, a szellemes szófordulatok és a géppisztolyok segítségével. McClane-nek (Bruce Willis) meg kell találnia a módját, hogy felülkerekedjen a terroristákon, akik elfoglalták a Nakatomi épületét. Alan Rickman Hans Grubert alakítja, a gonosztevő zsenialitásában és száraz szarkazmusában olyan jéghidegen meggyőző, hogy szinte lehetetlen elhinni, hogy ez volt Rickman filmes debütálása. (Nem, nem viccelünk.) Az akkori filmkritikusok el voltak ragadtatva Rickman azonnal ikonikussá váló alakításától, a The Washington Post munkatársa, Hal Hinson pedig azt írta: "Ugyanolyan vékony ajkú, gúnyos rosszindulatú, mint Laurence Olivier III. Richárdja". A nagyszerű Shakespeare-adaptációk nem gyakran kerülnek elő az akciófilmek kritikáiban, de Rickman több mint megérdemli az összehasonlítást. Még az általában negatív kritikák is - mint például a Chicago Tribune - dicsérő szavakkal illették. Egyszóval Hans Gruber egyszerűen ilyen klasszikus gonosztevő. Tökéletes párja az ugyanolyan okos, de inkább munkás McClane-nek. Gruber talán nem nyeri meg az összecsapást a filmben, de a történelem egy olyan darabját kapja meg, amit McClane nem. Ő az, aki felkerül az Amerikai Filmintézet hősök és gonoszok toplistájára. Ennél jobb kezdést nem is kívánhatna a filmes karrierjének.
#8

77 Az élet ára  (2015)

(13) (15)

dráma | háborús | thriller

Netflix

Katherine Powell ezredes egy titkos drón missziót vezet, melynek célja, hogy elfogjanak egy terroristacsoportot a kenyai Nairobiban. Amikor Powell megtudja, hogy a csoport tagjai... több»

Ez a film különleges helyet foglal el Alan Rickman filmográfiájában: Ez az utolsó élőszereplős film, amelyben 2016-ban bekövetkezett halála előtt szerepelt. Mivel feszültséggel teli, jól kidolgozott, nehéz döntésekkel és a szürke árnyalataival kísértő, legalább azt mondhatjuk, hogy utolsó nagy szerepe méltó volt a tehetségéhez. Ebben a kortárs katonai thrillerben Rickman Frank Benson altábornagyot, a Védelmi vezérkar helyettes vezetőjét alakítja. Benson és a brit kormány több más magas rangú tagja eligazító szobákban meghúzódva felügyeli a nemzetközi közös műveletet, amelynek célja egy csapás mérése egy kenyai dzsihadista rejtekhelyre. Úgy tűnik, hogy az általuk megfigyelt emberek egy küszöbön álló öngyilkos merényletre készülnek, ami a küldetésükhöz egy ketyegő órát ad - de lehet, hogy nem lehet beavatkozni anélkül, hogy szörnyű járulékos károkat hagynának maguk után. Benson különösen erőteljes szerepet játszik a film félelmetes együttesében, Rickman pedig teljesen eladja a világfáradtságot és a tapasztalatok súlyát az utolsó nagy jelenete mögött. Richard Roeper dicsérte Rickman alakítását, "világszínvonalúnak" nevezve a színészi játékot, és hozzátette: "Rickmant soha nem jelölték Oscar-díjra, és valószínűleg nem sok esélye van arra, hogy posztumusz mellékszereplő legyen ezért a filmért - de az itt nyújtott munkája emlékeztet arra, hogy milyen különleges tehetséggel rendelkezett."  
#7

dráma | fantasy | kaland | misztikus

HBO Max

Harry, Hermione és Ron visszatérnek Roxfortba, hogy elpusztítsák az utolsó horcruxot. Mivel Voldemort egyre erősebb, és már a Mágiaügyi Minisztérium is a kezében van, minden... több»

A Harry Potter és a Halál ereklyéi című filmben a családi szórakozás egy egész korszaka ér legalábbis ideiglenesen véget. A Sötét Nagyúr lelkének szilánkjait tartalmazó horcruxokat keresve Harry és barátai visszatérnek a Roxfortba. Ez az iskolába visszatérés napja, amire senki sem vágyott, és egy olyan csatával, amely a világ sorsát dönti el. Alan Rickman utoljára látható Piton szerepében, és pontosan a megfelelő intenzitással, erkölcsi kétértelműséggel és keserédességgel fejezi be a sorozatban való szereplését. Egyik emlékét is átadja Harrynek, új kontextust adva ezzel Piton cselekedeteinek a történet folyamán. Ez a lépés teljesen átformálja Harry róla alkotott képét - és egyben azt kívánja, bárcsak láthattunk volna egy egész külön Piton-központú sorozatot, amely a zord kémakciókkal és tragikus románcokkal van tele. Egyszóval Rickman megfelelően erőteljes, érzelmes búcsút ad karakterének. A rajongói elégedettség sajátos fájdalmával hagy bennünket. Tudjuk, hogy jó, ha van egy befejezés, de annyira szerettük, hogy nem tudunk nem többet akarni.
#6

kaland | sci-fi | szatíra | vígjáték

Netflix | TV-ben (Filmcafé, csütörtök 01:33)

A Protector űrhajó és legénysége hajdanán egy hihetetlenül népszerű sorozat sztárjai voltak. A Galaxy Quest viszont már jó ideje a múlté, a színészek pedig kétségbeesetten... több»

Újra és újra visszatérünk a Galaxy Questhez, és minden alkalommal még jobban szeretjük. Ez az energikus, nagyszívű Star Trek paródia jól érti a Treket, és nyilvánvaló szeretettel kezeli azt, és amikor finoman kifigurázza a rajongói hűséget, mondjuk úgy, hogy még sosem éreztük magunkat ennyire látva. Ez a film egyszerűen megért minket. A Galaxy Quest egy csomó, többnyire lecsúszott színész története egy nyálas '80-as évekbeli sci-fi sorozatból. Mindannyian újra összejönnek egy találkozón, ahol beszervezik őket egy - elsőre - rendkívül intenzívnek tűnő élőszereplős játékba... csak hogy kiderüljön, hogy az egész nagyon is valóságos. Az idegen termiánok látták a műsorukról készült felvételeket, és összetévesztették egy dokumentumfilm-sorozattal, amely az összes hőstettükről szól. Azt hiszik, hogy ők a szereplőik, és megtervezték régi hajójuk tökéletes másolatát. Bizonyára ez lesz minden, amire ennek a bátor legénységnek szüksége van a kegyetlen ellenségük elleni harchoz! Miközben a színészek azon kapkodják a fejüket, hogy mind az élet-halál harcokkal, mind a néhány silányan megírt epizód alapján tervezett űrhajóval megbirkózzanak, végül ugyanazt a bátorságot, elszántságot és optimizmust kanalizálják, amit a sorozatuk is hirdetett. A Galaxy Quest egyik legjobb része - a szinte csak nagyszerű részekből álló film - az Alan Rickman által alakított Alexander Dane, egy nagyon komoly Shakespeare-színész, akinek egész karrierjét az idegen Dr. Lazarus szerepében nyújtott vágott tévés munkája határozta meg. Rickman itt remekel, és Dr. Lazarus szövegének különböző előadásait felváltva tudja viccesre, meghatóra és lelkesítőre hangolni.  
#5

családi | fantasy | kaland | misztikus

HBO Max

Harry Potter nem szívesen tölt még egy nyarat a rémes Dursley családnál. Igyekszik jól viselkedni, de Vernon bácsi testvére, Marge néni addig rágalmazza a szüleit, hogy óriási... több»

A sorozat harmadik darabja, a sötétség, a komplexitás és a vizuális különlegesség tekintetében is előrelépést jelent. Alfonso Cuarón rendező igazi stílusteremtő stílusjegyeket visz bele a történetbe, amelyben Harry Potter felfedezi a szökött rab Sirius Black (Gary Oldman) történetét, aki több mint egy évtizedet töltött börtönben Harry szüleinek meggyilkolásáért. Sötét anyag ez, és az olyan újdonságok, mint a baljós, örömszívó Dementorok, még tovább fokozzák az egésznek a pompás komorságát. Az egyre felnőttesebb téma gazdagabb lehetőségeket jelent a franchise felnőtt színészeinek is. Bár itt az új karakterek, mint Sirius Black és Remus Lupin (David Thewlis) a kiemelkedőek, Alan Rickman is lehetőséget kap arra, hogy Piton összetett karakterét még jobban megmutassa. A régi, keserűen megvetett iskolatársaival, Siriusszal és Remusszal való feszült találkozása felerősíti mind a gonoszságát, mind a nyers érzelmeit.
#4

szatíra | vígjáték

Ez a brit vígjáték a férj és feleség, Matthew (Mike Binder) és Linda (Janeane Garofalo) Barnes történetét követi nyomon, akiknek Matthew munkája miatt szülővárosukból,... több»

A John Gissing keresése fontos leckét ad nekünk: soha ne kerüljünk rossz oldalára az Alan Rickman által játszott karaktereknek. Rickman a címszereplő John Gissing, aki tudja, hogy a londoni irodában tanuló fiatal, okos amerikai üzletembert a helyére hozták. Újszerű tervbe kezd, hogy egy-egy komikus balhéval tönkretegye utódja esélyeit. A mutatványai a "hétköznapitól és kicsinyesektől" a "felháborítóan furcsa" esetekig terjednek, és a film élvezi, hogy abszurditásait Rickman mesteri, holtpontos humorával kombinálja. Energikus, stílusos és fergeteges. A film komikus hangvételét könnyedén kezeli, a megfigyelések maróan savanyúak, de a karaktereket szerethetővé teszi - néha perverz módon. A Variety külön dicsérte az alakításokat, mondván: "Rickman és a film csodás mellékszereplőgárdájának többi tagja adja a legmegnyerőbb komikus jellemábrázolást. A kényes, de ravasz Gissing szerepében Rickman itt nem is igazán a gonosztevő... hanem inkább egy ördögi vonásokkal rendelkező, ravasz önfenntartó." Ez a plusz jellemmélység segít abban, hogy A John Gissing keresése legalább annyira mély legyen, mint amennyire szórakoztató.
#3

családi | fantasy | kaland | misztikus

HBO Max

Harry Potter folytatja tanulmányait  a Roxfort Boszorkány- és Varázslóképző Szakiskolában. A tizennégyéves varázslótanonc eddigi élete legnagyobb kihívásával szembesül.... több»

Ebben a filmben a sorozat ismét szintet lép a sötétség és a cselekmény mélysége tekintetében. Harry negyedik évét a Roxfortban a Trimágus Tusa határozza meg, ahol három varázslóiskola diákjai mérik össze bátorságukat, mágikus képességeiket és általános ügyességüket. A versenyen elvileg csak 17 éves kor felettiek vehetnek részt, ám a 14 éves Harry nevét egy példátlan módon negyedik versenyzőként választják ki. Valami készülődik, és a végső leleplezés végérvényesen megváltoztatja a sorozat jellegét. A beígért felfordulás minden eddiginél fontosabbá teszi a franchise kulcsszereplőit. Szerencsére a színészek továbbra is jól megvalósított alakításokat nyújtanak, amelyek a sorozat alapköveként szolgálhatnak. Ennek a szilárd alapnak természetesen Alan Rickman is része, mint Perselus Piton bájitaltanár. Nem ez a sorozat legjobb filmje karaktere számára - az még hátravan -, de továbbra is felbecsülhetetlen része az együttesnek.
#2

dráma | horror | musical | thriller

Benjamin Barker a borbélyok egyszerű életét élte. Boldog is volt szép felesége és aranyos kislánya mellett. De a boldogsága nem tarthatott sokáig, mert a gonosz Turpin bíró... több»

A vidáman gótikus Sweeney Todd: A Fleet Street démoni borbélya című film sosem riad vissza a túlzásoktól, és ez a móka része. Senki sem tud úgy stilizált, túlzó sötétséget csinálni, mint Tim Burton, és ez az egyik legvadabb kalandozása. Az gyilkos borbély Benjamin Barker (Johnny Depp) - aki egykor boldog házasember és szerető apa volt - életét Turpin bíró (Alan Rickman) tette tönkre, aki Barker feleségét akarta, és koholt vádakkal próbálta Barkert eltüntetni az útból. Évekkel később Barker visszatér Londonba, és újra feltalálja magát, mint a gyilkos bosszúálló Sweeney Todd, aki eltökélte, hogy Turpin (és a világ) megfizet minden szenvedéséért. Rickman rengeteg nagyszerű, utánozhatatlan sleaze-t nyújt a szörnyű Turpin bíró szerepében, pontosan megtalálva az egyensúlyt a komikus és a baljóslatú között, és tökéletesen illeszkedik a film hangvételéhez. Soha nem fogunk kifogást emelni néhány emlékezetes gazember alakítása ellen, és biztosan nem hagyjuk ki a lehetőséget, hogy énekelni halljuk.
#1

akció | családi | fantasy | misztikus

HBO Max

Harry Potter vészterhes körülmények között kezdi meg hatodik évét a Roxfotban. Sötét felhők gyülekeznek a varázslók világa fölött, egyre több embert támadnak meg a... több»

A varázsvilág végre elfogadta Voldemort visszatérésének valóságát, és ez apokaliptikus hangulatot kölcsönöz az egész filmnek. Mintha minden szereplő félelemmel telve tartaná vissza a lélegzetét. Miközben Harry egy bájitaltan tankönyv után nyomoz, amelyhez az előző tulajdonosa, a "Félvér Herceg" jegyzeteket fűzött, megpróbálja kideríteni, mi folyik régi riválisával és ősellenségével, Draco Malfoynal (Tom Felton). A kritikusok szerint, ez a sorozat "Piton-filmje". Todd McCarthy, a Variety munkatársa szerint: "A "Potter-saga" ezen fejezete arra kötelezi a mindig gonosz, de kétértelműen motivált Pitont, hogy megmutassa igazi arcát, és az elmaradhatatlan Rickman, mint mindig, most is olyan sorokat ad elő, amelyek a végtelenül fanyar fajtából való csemegék". (Tényleg, akár végighallgathatnánk Rickman minden egyes sorát loopolva, csak hogy ízlelgessük.) Pitonként mindig is példaértékű munkát végzett, de ez tényleg a szerep karakterívének csúcspontja.