Manipuláció és érzelmi bántalmazás A Gázláng egy klasszikus pszichológiai thriller, amely a manipuláció, az elnyomás és a pszichológiai erőszak témáit járja körül. A film főszereplője, Paula (Ingrid Bergman), egy fiatal nő, aki új házasságban él Gregoryval (Charles Boyer), a férjével, aki titokban megpróbálja elhitetni vele, hogy őrült. A cím a film egyik vizuális metaforájára utal: a gázlámpa, amely lassan halványodik, szimbolizálja a Paula körüli valóság fokozatos eltorzulását és a bizalma gyengülését.
A film pszichológiai feszültségét Gregory manipulációja teremti meg. Minden apró hazugság, eltitkolt esemény és szándékos bizonytalanság célja, hogy Paula elveszítse a valóságérzékét. Ez a „gázláng-effektus” a modern pszichol... több»
A jelen pillanat örömei A filmet a Szemrevaló Filmfesztivál (új filmek Ausztriából, Németországból és Svájcból) keretein belül néztük meg a Művész moziban, teltház volt. A film fontos témákat mutat be humoros és elgondolkodtató formában. A történet két nőről szól, akik egy idősek otthonában találkoznak: Helenáról, a 80 pluszos, hajdani nagy tehetségű, rákban szenvedő színésznőről, és Toniról (Margarete Tiesel), egy volt ápolónőről, akik ketten nyakukba veszik a világot, hogy eljussanak Svájcba, és megvalósítsák Helena tervét, az eutanáziát. Útközben vicces kalandokon mennek keresztül, miközben beszélgetnek fajsúlyos témákról, az életről és annak megküzdéséről, hogy értékeljük azt, amink van. A jelen pillanatot, his... több»
Adrenalinfröccs Ez a film végig lekötött. Egy fárasztó nap után néztem meg a moziban, és azt éreztem, hogy pihentebben jöttem ki, mint ahogy bementem. Teljesen kikapcsolt a hétköznapi, rejtett nyomorgásaimból is. Paul Thomas Anderson rendezőtől ez volt az első film, amit láttam, és rögtön lenyűgözött. A film nem kevés ismert színészt vonultat fel, többek között Leonardo DiCapriót, Sean Pennt és Teyana Taylort. Néhol a rendezés stílusa annyira emlékeztetett Tarantinóra, hogy szinte azt hittem, ő is beszállt a film készítésébe.
A történet komoly kérdéseket vet fel: melyek azok a társadalmi ügyek, amelyeket nem hagyhatunk kicsúszni a kezünkből, és milyen eszközökkel élhetünk ezek érvényesítése során. A „Franci... több»
Amikor az ember a valódi szörny Az Alien: Föld sorozattal kapcsolatban ambivalens érzéseim vannak. Egyfelől kifejezetten érdekesnek és merésznek tartom, hogy a készítők nem akarták egyszerűen lemásolni Ridley Scott klasszikusát, hanem új irányba vitték a történetet. Másfelől viszont nehéz nem összehasonlítani az eredeti filmmel, hiszen az Alien neve olyan elvárásokat ébreszt, amelyeket ez a sorozat csak részben tud teljesíteni. Egy biztos, az Alien: Földet akkor lehet igazán élvezni, ha az ember képes elengedni az eredeti filmek árnyékát, és önálló történetként tekint rá.
A sorozat 2120-ban játszódik, vagyis két évvel az első Alien-film (Nyolcadik utas: a Halál) eseményei előtt. Ez már önmagában is izgalmas, mert a franchi... több»
Pszichológiai elemzés A Rózsák háborúja új feldolgozása első pillantásra fekete komédia egy házasság széthullásáról, valójában azonban mély pszichológiai rétegeket tár fel az emberi kapcsolatok törékenységéről. A történet Ivy (Olivia Colman) és Theo Rose (Benedict Cumberbatch) kapcsolatán keresztül mutatja meg, hogyan válhat a szeretetből versengés, az intimitásból fegyver, a közös életből pedig harctér. A film egyik legerősebb pszichológiai vonulata az elfojtott konfliktusok és elvárások láthatóvá tétele. A házasságuk a felszínen harmonikusnak tűnik, ám valójában tele van ki nem mondott sérelmekkel és beteljesületlen vágyakkal. A kommunikáció hiánya miatt a konfliktusok nem oldódnak fel, hanem lassan belülről rá... több»
A magyar népmese napja (szeptember 30.) A Magyar népmesék rajzfilmsorozat a magyar animáció egyik legfontosabb és legkedveltebb alkotása, amely generációk óta őrzi és továbbadja a magyar népi hagyományokat. A sorozat 1977 és 2011 között készült a Pannónia Filmstúdióban, többek között Jankovics Marcell, Haui József, Horváth Mária és más neves animációs alkotók közreműködésével. A mesék narrátora Szabó Gyula volt, akinek jellegzetes hangja máig összefonódik a sorozattal.
A készítők célja az volt, hogy a magyar népi kultúrát, szimbólumokat és tanulságokat hitelesen, mégis közérthetően mutassák be, a gyermekek és felnőttek számára egyaránt élvezhető formában. A képi világot a magyar népművészet motívumai – hímzések, tulipános ládák, f... több»
Méltó búcsú A Downton Abbey: A nagy finálé méltó búcsú a Crawley család történetétől, amely egyszerre tiszteleg a sorozat rajongói előtt és lezárja az elmúlt több mint egy évtizedes utat. A filmet Anglia ikonikus helyszínein forgatták, köztük a jól ismert Highclere Castle-ben, amely ismét az Abbey falait idézi meg, de új díszletek is életre kelnek, például a Claydon House vagy a Ripon lóversenypálya, amelyek friss vizuális élményt nyújtanak. A látványvilág gazdag és aprólékosan kidolgozott, a jelmezek és a díszletek egyaránt a korszak eleganciáját hangsúlyozzák.
Ugyanakkor érzékelhető, hogy a film más, mint a sorozat. Míg a sorozat epizódjai időt engedtek a karakterek lassú kibontakozásának, addig itt s... több»
Mindent a családért Az Időugrás egy igazán könnyed vasárnap esti film, amit jólesik bekuckózva megnézni. A történet középpontjában három testvér áll, akik mindent megtesznek azért, hogy megakadályozzák szüleik válását.
A film elején a család készülődik a napra, és a szülők, Greg Kinnear (apa) és Isla Fisher (anya), bejelentik, hogy este közös vacsorára várják a gyerekeket, mert fontos hírt szeretnének közölni. Ez persze előrevetíti a feszültséget, de mielőtt sor kerülne a nagy beszélgetésre, a családhoz megérkezik a nagyapa hagyatéka, ami nem más, mint egy régi, hatalmas állóóra. Az óra elsőre használhatatlannak tűnik, de a legkisebb fiú (Easton Rocket Sweda alakításában), aki autista, nem beszél, de rendkív... több»
Szeretet, család, barátságok Nekem ez a film nagyon tetszett. Kikapcsolt. Pont jókor, jó helyen lévő emberek találkozásáról szólt a film, amikor is ki-ki a maga tehetségével, hozzáállásával és szeretetével húzza ki a másikat nem is a gödörből, de egy olyan helyzetből, amiben nem jó neki. A 40 éves anyuka, aki éppen válik, és a három fiatal, feltörekvő filmes srác, akiknek nincs hol lakniuk, így a leendő karrierjük is elúszhat. Ekkor találkoznak a film szereplői egy étteremben, ahol összeismerkednek. A srácok végül Reese Witherspoon filmbéli karakterének házában kötnek ki. Kiderül róla, hogy ő is egy filmes család sarja: édesanyja filmszínész, édesapja pedig egy Oscar-díjas rendező/operatőr volt, szakmájában nagy sztár. ... több»
Film, ami tükröt tart a modern randivilágnak A film középpontjában Lucy (Dakota Johnson), egy sikeres manhattani házasságközvetítő áll. Munkája során minden szempontot gondosan mérlegel: anyagi stabilitás, társadalmi státusz, személyes komfort – mintha a szerelem is egyfajta üzleti befektetés lenne, amelynek mérhető paraméterei vannak. Egy elegáns eseményen azonban találkozik Harryvel (Pedro Pascal), az „unikornissal”, vagyis azzal a ritka férfival, aki látszólag minden elvárásnak megfelel. A sors azonban bonyolítja a képletet, amikor visszatér Lucy életébe John (Chris Evans), a régi szerelem: ő mindenben hiányt szenved, ami pénzzel és státusszal mérhető, de érzelmileg sokkal erősebben hat Lucyra.
A történetnek van egy megrendítő pontj... több»
Kicsiből nagy hős A Süncsinálta hős (Spiked) animációs filmet Caroline Origer rendezte, a forgatókönyvet pedig David Freedman és Jules de Jongh írta. Az alkotás egy luxemburgi, belga és francia koprodukció eredményeként valósult meg, amelyben több nemzet animációs szakemberei működtek közre.
A történet főszereplője Holly, a kíváncsi és tettre kész fiatal sün, akit édesapja minden áron próbál megóvni a külvilág veszélyeitől. Az ő útja keresztezi Walterét, a fáradt és túlterhelt nyúlapáét, akinek rengeteg gyerekéről kell gondoskodnia, miközben ő maga is valami másra, egy nyugodtabb, izgalmasabb életre vágyik. Egy váratlan baleset következtében Walter úgy kezdi látni magát, mint Sir Balderdash-t, a rettenthetetl... több»
Hablaty ereje Az élőszereplős Így neveld a sárkányodat (2025) cseppet sem tűnik fölösleges nosztalgiának, hanem egy kívánatos újrakezdésnek, amely egyszerre tiszteli az animációs elődjét és új igazodási pontot ad a fantasy műfajnak.
A fiatal Mason Thames meggyőzően hozza Hablaty törékeny bátorságát; ez a karakter különösen a film erős pontja. Nico Parker Astridként kifinomultan eleveníti meg a karaktert, bár megjelenésében eltérő lett az animációstól, a film okosan kezeli ezt az eltérést, és végül teljesen működőképes megoldást nyújt. Gerard Butler Stoickként visszatér, hozza az erőt és tekintélyt, amit a szerep megkövetel. A mellékszereplők, úgy mint Nick Frost, Julian Dennison, Gabriel Howell és Bronw... több»
Testcsere Most néztem meg a Nem férek a bőrödbe című filmet (Freaky Friday), és be kell vallanom, számomra nagyon szórakoztató volt. A film egy klasszikus testcsere-sztori – anya és lánya egy rejtélyes kínai varázslat révén egymás testében ébrednek, és ezzel kezdetét veszi a káosz. Jamie Lee Curtis, aki az anyát, Tess Colemant alakítja, zseniálisan hozza a tinédzser lánya bőrébe kényszerült, kétségbeesett, de egyre empatikusabb anyát. Lindsay Lohan, mint a lázadó tini, Anna, ő is remekül eljátssza az „anyává változott kamaszt”, tele humorral, grimaszokkal és igazi lendülettel.
A történet nem túl bonyolult, ami egyáltalán nem zavaró. Könnyed, vicces, néhol kiszámítható, és még egy kis tanulságot is rej... több»
Hamarosan folytatódik Judy és Nick története... A Zootropolis – Állati nagy balhé a Walt Disney Animation Studios 2016-os animációs filmje, amely egyedi módon ötvözi a krimi, vígjáték és társadalmi allegória műfajait. A történet Judy Hopps (Ginnifer Goodwin), az elszánt nyúlrendőr és Nick Wilde (Jason Bateman), a ravasz róka párosának nyomozását követi egy sokszínű, antropomorf állatok lakta városban. A film kiemelkedik technikai megvalósításával. A film készítése során a Disney saját fejlesztésű iGroom szoftverével valósághű bundát és részletes karakteranimációt alkottak, míg a Hyperion renderelő és a Nitro megjelenítő eszközök lenyűgöző látványvilágot biztosítanak. A város különböző zónái, mint a sivatagi Szahara tér vagy a miniatűr Rág... több»
erős nők közössége A Drágakövek című film Ferzan Özpetek rendezésében női sorsokat mutat be az 1970-es évekbeli Olaszországban, egy római film- és színházi jelmezeket készítő műhelyen keresztül. Ferzan Özpetek az erős nőket akarja bemutatni közösségi és egyéni szinten is. A műhelyben különböző női sorsok – magány, szenvedély, szorongás – fonódnak össze egy jelentős megrendelés kapcsán. A film a női szolidaritás, versengés és kreativitás érzékeny ábrázolására épít. A forgatás Rómában zajlott, a hatvanas–hetvenes évek stílusában, külön fókuszban a ruhakészítés díszletvilágának részletgazdagsága. A film az olasz mozikban 16 millió eurós bevételt ért el, és Özpetek legsikeresebb alkotása lett.A film középpontjában... több»
Család minden formában Számomra a Modern család első évada rendkívül szórakoztató élmény volt. Rég találkoztam olyan családi sorozattal, ami ennyire friss, őszinte és szerethető lenne. A sorozat humora könnyed, de sosem felszínes; mélyebb értékeket közvetít, miközben megnevettet. Tetszik az a megoldás, hogy a család tagjai álinterjúkon keresztül adnak számot a gondolataikról és érzéseikről.
Ami igazán megfogott, az a sokszínűség és nyitottság, amit a sorozat képvisel. Három teljesen különböző családtípust mutat be, mégis mind ugyanahhoz a nagycsaládhoz tartoznak. Van itt klasszikus amerikai család két szülővel és három gyerekkel, egy meleg pár örökbefogadott kisgyermekkel, valamint egy idősebb férfi, aki fiatalab... több»
Bizarr nevelő, sötét titkok :::A HOZZÁSZÓLÁS CSELEKMÉNYLEÍRÁST TARTALMAZHAT:::
Nem vagyok a horrorfilmek nagy rajongója, de most adtam egy esélyt a műfajnak. Ez most is így történt – bár a történet számos pontján legszívesebben félrenéztem.
A történet középpontjában egy különösen zavarba ejtő nevelőnő áll, aki már az első percektől kezdve furcsa szokásaival és viselkedésével feszegeti a néző komfortzónáját. A kitömött kutya a nappaliban, az önelégült szelfizés az újonnan érkezett gyerekekkel – ezek a részletek egyszerre groteszkek és hátborzongatóak. A karaktert alakító színésznő egészen elképesztő alakítást nyújt: egyszerre taszító és lenyűgöző. A film legerősebb pillanatai kétségtelenül hozzá kötődnek.
A cselekmény s... több»
The Beatles forever Film, ami gyerekként bevezetett a popzene világába. 12 évesen láttam a tévében először. Azonnali "szerelem" lett első hallásra a "Bitlisz". Otthon volt néhány Illés lemezünk, de azok meg se közelítették azt, amit a The Beatles tudott, és ahogyan tudott hatni rám. 12 évesen libabőrös lettem a zenéjüktől. A kortárs gyerekek a New Kids On The Blockot hallgatták, nekem még akkoriban ők voltak a Best, majd jöttek persze mások is. Valami egészen rendkívülit alkottak a fiúk a zenéjükkel és a filmmel is.
Az Egy nehéz nap éjszakája a Beatles első filmje – egy fekete-fehér, energikus és friss zenés vígjáték, amely nemcsak a zenekart, hanem a hatvanas évek popkultúráját is ikonikus módon örökíti meg. A... több»
Julian McMahonra emlékezve A 2005-ös Fantasztikus négyes film egy könnyed, látványos, ugyanakkor karakterközpontú szuperhősmozi. A cselekmény kidolgozása szempontjából nekem jobban tetszik, mint a 2015-ös folytatás. A kozmikus vihar, amely során a négy főhős átalakul, kellően látványos, de nem tolakodó, és az ezt követő változásokra is megfelelő időt szentel a film. A karakterek reakciói a saját új állapotukra – különösen Ben Grimm tragikus átalakulása – emberiek és átélhetőek. A 2005-ös film könnyed stílusa, a szereplők közötti dinamika – különösen Johnny és Ben civódása – élettel töltik meg a történetet, és oldják a feszültséget. Chris Evans Fáklyája az egyik legemlékezetesebb karaktere a filmnek, akiben már akkor i... több»
91 Gázláng (1944)
A Gázláng egy klasszikus pszichológiai thriller, amely a manipuláció, az elnyomás és a pszichológiai erőszak témáit járja körül. A film főszereplője, Paula (Ingrid Bergman), egy fiatal nő, aki új házasságban él Gregoryval (Charles Boyer), a férjével, aki titokban megpróbálja elhitetni vele, hogy őrült. A cím a film egyik vizuális metaforájára utal: a gázlámpa, amely lassan halványodik, szimbolizálja a Paula körüli valóság fokozatos eltorzulását és a bizalma gyengülését. A film pszichológiai feszültségét Gregory manipulációja teremti meg. Minden apró hazugság, eltitkolt esemény és szándékos bizonytalanság célja, hogy Paula elveszítse a valóságérzékét. Ez a „gázláng-effektus” a modern pszichol... több»