A 21. század 12 legjobb fantasyje, amit neked is látnod kell!

Az 1980-as évek rövid őrületétől eltekintve, amikor a Conan, a barbár és hasonló filmek futottak a mozikban, a fantasy soha nem volt egy különösen népszerű műfaj a filmkészítők számára - elsősorban azért, mert túl drága volt, és azért is, mert túl kevés filmes vette komolyan.

Ez azonban a század elején megváltozott, amikor a Harry Potter és a Gyűrűk Ura filmek többé-kevésbé átvették az uralmat Hollywoodban. A fantasy túlsúlya tovább folytatódott, és a kifejezetten felnőtteknek szóló Trónok harca lett a legnépszerűbb és a kritikusok által is legelismertebb tévésorozat világszerte.

A Tolkien- és Rowling-adaptációk nyomában következtek más, kiváló fantasy-filmek - bár őszintén szólva ebben a műfajban kevesebb a mindent elsöprő klasszikus. A következő listát a 2000-es évek eleje óta készült kedvenc fantasy-filmjeinkből állítottuk össze.

Mivel a fogalom tág, és hogy mi tekinthető fantasy-nak és mi nem, ezért a high fantasy felé vettük az irányt, tehát minden filmnek tartalmaznia kellett valamilyen mágikus lényt, varázslást, folklórt, fantasztikus világokat és így tovább, hogy figyelembe vehessük a listánk készítésekor. 

Szóval, mindezt szem előtt tartva, lépjetek át velünk a szekrényen, és utazzatok el egy olyan országba, amely tele van kentaurokkal, óriásokkal, tündérekkel, szörnyekkel, trollokkal, sárkányokkal és még néha emberekkel is. Miután visszatértetek, osszátok meg velünk a saját kedvenceiteket a hozzászólásokban!

#12

66 A trollvadász  (2010)

(6) (3)

dráma | fantasy | horror

Miután a norvég kormány éveken keresztül próbálta eltitkolni a trollok létezését, egy csapat filmszakos egyetemista elhatározza, hogy dokumentumfilmet forgatnak a gyanús... több»

André Øvredal hátborzongatóan lenyűgöző found-footage meséje a fantáziának azt jelenti, amit a a Blair Witch/Ideglelés a szuperhősöknek és a horrornak - és sokkal viccesebb is. A trollvadász címszereplő szörnyetegeihez vezető folyamat csodálatosan organikus, hiszen három laza egyetemista szemszögéből nézzük, akik egy Hans nevű állítólagos medvevadász (Otto Jespersen) nyomába erednek. Kiderül, hogy ő valójában trollvadász, és hogy a trollok léteznek. Legalábbis ezt gondolja az ember, miközben Øvredal indie-gyöngyszemét nézi. A hit a valóság vakvágányára kerül, és látványosan belecsapódik a norvég folklórba, köszönhetően az ijesztően hihető vizuális effekteknek és a forgatókönyvnek, amely folyamatosan a valósághoz rögzíti a történetet - a trollvadászat megerőltető szakmája és a trollok D-vitamin-problémáiról beszélgető állatorvos két kiemelkedő pillanat. És a film gyönyörű: a kővé vált trollok, a törött kamerák és az intenzív éjszakai látószekvenciák képei A trollvadászt vizuális ünneppé és egyben a vadon élő állatok védelméről szóló elrettentő példává teszik. De mindenekelőtt a film a valósággal játszadozó képzelet briliáns bemutatója.
#11

69 Ahol a vadak várnak  (2009)

(10) (6)

családi | dráma | fantasy | kaland

Max egy élénk fantáziával megáldott, ám érzékeny kisfiú, akit szobafogságra ítélnek. A szobába zárva hamarosan beindul a képzelete, és már egy olyan földön kalandozik,... több»

A fantáziát gyakran menekülésként képzelik el, de a valóság fájdalma gyakran még a legszigorúbban kidolgozott figyelemelterelésbe is belopakodik. Spike Jonze filmadaptációja Maurice Sendak 1963-as gyermekkönyvéből csak messziről tűnik menekülésnek; valójában ez a film olyan, mintha egy mély sebbe merülnénk, ahol a gondtalan tobzódás gyermeki vágyát folyamatosan beárnyékolja a fájdalom tudatossága. Vagyis az Ahol a vadak várnak, amelyben egy kisfiú, aki képtelen megbékélni összetört otthonával, elszökik egy alternatív életbe, amelyet nagyszerű vadállatok népesítenek be, nem könnyű és nem vigasztaló film. De teljesen komoly és türelmes, és nagyon gyakran igaz. Az, hogy Jonze ragaszkodott a fizikai alakítás, a hangmunka és a digitális effektek hibridjéhez a "vadállatok" megteremtéséhez, kivételes teremtményeket eredményezett, amelyek éppoly életerősek, mint a film emberi szereplői. James Gandolfini, Chris Cooper, Lauren Ambrose és Forest Whitaker hangja éppúgy meghatározó a film valóságtorzító hatásában, mint Catherine Keener és Max Records. Az Ahol a vadak várnak nem azért sikeres, mert könnyű szórakozást varázsol, hanem mert egy álom, amely segít feldolgozni a fájdalmat.
#10

72 Zuhanás  (2006)

(16) (6)

dráma | fantasy | kaland

Rob Walker sikeres kaszkadőr a '20-as évek Los Angelesében, ám egy baleset következtében kórházba kerül, és úgy tűnik, többé nem lesz képes felkelni az ágyból. Egyetlen... több»

Az 1960-as és '70-es évek high fantasy-boomjának egyik legjelentősebb hozadéka nem a filmben vagy a prózában, hanem a játékokban jelent meg. A Dungeons and Dragons, amely az Alice Csodaországban és a Herceg menyasszonya című művekben megjelenő mesélői hagyományokat ritualizálja, összekapcsolja a közönséget a fantasy mesélői gyökereivel, amelyeket a tömegszórakoztatás korában túl gyakran eltemettek. Még mindig nincs jó D&D-film (többszörösen szörnyű), de Tarsem második játékfilmje, a Zuhanás pontosan azt a fajta részvételi történetmesélést ragadja meg, amivel a D&D-filmek sosem foglalkoztak. Egy keményen élő kaszkadőr (Lee Pace), aki gerinctörése után kórházba kerül, történetek hálóját szövi, hogy elterelje a figyelmét egy fiatal betegtársáról, akit a rendkívüli Catinca Untaru alakít (minden idők egyik legjobb gyerekszereplése). Tarsem filmje meglepő új kombinációkban ötvözi az ismerős ötleteket, és elmélyül a mesélő és a közönség közötti viszonyban, valamint az egyiknek a másik iránti felelősségében. A vizuálisan lenyűgöző és formailag szokatlan Zuhanás a fantázia előtt nyitva álló összes lehetőséget megragadja, és átütő és meglepően megindító sikert arat.
#9

78 Szörnyek és szerelmek  (2015)

(5) (7)

dráma | fantasy | horror

Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer három szomszédos királyság...Longtrellis Királynője (Salma Hayek) mindennél jobban vágyik egy gyermekre, semmilyen áldozattól nem riad... több»

A nagyszabású marketingkövetelmények azt jelentik, hogy a filmes fantasy gyakran közel áll a családbarát filmekhez, de a Szörnyek és szerelmek mélyen a horror és a groteszk világába kalandozik, és nyugodtan mondhatjuk, hogy ezt valószínűleg nem akarod megnézni az 5 éves gyerekeddel. A Grimm testvéreket és a fantázia, a mese és a folklór más ismert alkotóit megihlető barokkos történetek a vágy és az erőszak e három fejezetből álló, pazar, díszes filmes feldolgozást kapnak. Csak a pontosság kedvéért: az első mesében egy rituálét láthatunk, amelyben a Salma Hayek által alakított királynő egy szűz által megfőzött vízi sárkány szívének elfogyasztásával fogan gyermeket, emellett van egy disznó méretű, felfújt bolha, egy ogre és némi jó öreg alakváltás is. A film furcsa túlzásait kontrollált produkciós tervezés és kiváló operatőri munka ellensúlyozza, lehetővé téve, hogy minden egyes történet olyan szélsőséges emberi szenvedélyeket ábrázoljon, amelyek rendkívül sajátos módon természetfelettivé válnak. A legjobb fantasy-knak olyan új birodalmakat kell teremtenie, amelyeket egy kicsit veszélyesnek érezhetünk, a csábító külső burok alatt rejtőző sötét bizonytalanság rétegével, és Matteo Garrone filmje zseniálisan ragadja meg ezt a polaritást, a koherencia ellenére.
#8

dráma | fantasy | romantikus

HBO Max | Telekom TVGO

Egy tudós története, aki tulajdonképpen elégedett az életével, miután azonban találkozik egy dzsinnel, aki három kívánságot kínál neki a szabadságáért cserébe, az élete... több»

Dr. Alithea Binnie (Tilda Swinton) elégedett magányos, emberektől elszigetelődött életével. Azonban a tudományt és logikát mindennél többre tartó nő élete fenekestül felfordul, mikor egy isztambuli útja során összesodorja a sors egy dzsinnel (Idris Elba). A mágikus lény mindenképp szeretné teljesíteni a nő három kívánságát, de Alithea ebbe nem akar belemenni, hisz számos monda megörökítette már, milyen balul sül el általában, ha valaki varázslat útján szeretne elérni valamit. Hogy a nőt meggyőzze ennek ellenkezőjéről, a dzsinn történeteket mesél neki hosszú és izgalmas élete különböző állomásairól. Végül Alithea kötélnek áll, ám kívánsága nem csak a dzsinnt, de még őt magát is meglepi.
#7

akció | fantasy | kaland

SkyShowtime

Egy nagyszabású kalandra indul egy sármos tolvaj és különc kalandorokból álló csapat, akik elhatározzák, hogy a nyomára bukkannak egy elveszett ereklyének. A dolgok azonban... több»

Az amerikai-kanadai fantasy-rablós akció-vígjátékot Jonathan Goldstein és John Francis Daley rendezte, akik Michael Gilióval közösen írták a forgatókönyvet Chris McKay és Gilio története alapján. A Chris Pine, Michelle Rodriguez, Regé-Jean Page, Justice Smith, Sophia Lillis és Hugh Grant főszereplésével készült film a Dungeons & Dragons táblás szerepjáték alapján készült, és a Forgotten Realms kampánykörnyezetben játszódik. A filmet 2013 óta próbálták meg tető alá hozni. Eredetileg a Warner Bros. Pictures készítette volna el, majd a Paramount Pictureshöz került, miután a Hasbro és a Universal Pictures pert nyert a táblás szerepjáték filmes jogaiért folytatott perben. A film premierje 2023. március 10-én volt a South by Southwest rendezvényen, a nyilvános vetítések után pedig hangos kritikai- és közönségsikert aratott. Feltétlenül itt a helye a listán.
#6

85 A faun labirintusa  (2006)

(58) (50)

dráma | fantasy | háborús

Ofélia (Ivana Baquero) anyjával újdonsült mostohaapjához költözik, aki Franco seregében szolgál. Bár a polgárháborúnak vége, a hegyekben még harcolnak a gerillák, és ez a... több»

Kevesen érnek fel Guillermo del Toro érzékeny eredetiségéhez a fantasy műfaján belül. Ez a spanyol nyelvű film természetesen ötvözi a rendező összes kedvenc elemét: a 20. század közepi gonoszságot, a sötét meséket, a rovarszerű lények és félig mitológiai lények által lakott titkos világokat, valamint a gyermeki ártatlanság szépsége és bolondsága iránti erőteljes, keserédes szeretetet. A Javier Navarrete által gyönyörűen megkomponált, a központi küldetés Ofelia (a megdöbbentő Ivana Banquero) köré épülő, dicsőségesen fantáziadús, és del Toro legmeglepőbb csavaros terveivel és koncepcióival büszkélkedő A faun labirintusa egy korszakalkotó film. Ha nem lenne a listán következő high fantasy film puszta nagysága és adaptációs képessége, del Toro altatódala büszkén viselné a fején az élőszereplős fantasy játékfilm koronáját. Ez egy misztikus, csodálatos és mélyen megható mese, amire minden gyereknek (mondjuk 10 éves kor felett) és minden felnőttnek feltétlenül szüksége van az életében.
#5

87 Kells titka  (2009)

(5) (2)

animáció | családi | fantasy | kaland

Brendan, a 12 éves kamasz a Kells-i apátságban éli mindennapjait. Szorgos társa a szerzeteseknek, s minden munkából kiveszi a részét, hogy megóvják a viking támadásoktól... több»

Megfelelő körülmények között a legmeggyőzőbb fantázia is megkülönböztethetetlen lehet a vallásos szövegtől. Ez az animációs film azonban a legtöbbnél szorosabban köti össze a két hagyományt, és a korai ír kereszténység és a kelta folklór összeütközéséből meríti legfőbb inspirációját egy fiatal kolostorlakó történetén keresztül, aki egy neves illuminátornak segít egy olyan könyv elkészítésében, amely képes "a sötétséget fénnyé változtatni". A kereszténység írországi elterjedéséről szóló példázat egy vallásos film meggyőző erejével hat, de fantáziadús és részletgazdag kézi animációval megjelenített munkájának tempója és fordulatai sok CG-animációt megszégyenítenek. Tomm Moore és Nora Twomey rendezők magabiztosan vezetik a Kells titka című filmet, és az eredmény egy szokatlanul erős és nyugodt film, amely olyan illuminált kéziratok ihletésére támaszkodik, mint a valódi Kells könyve, a 8. század végén készült gyönyörű evangéliumgyűjtemény. A történetet hagyják lélegezni, a művészeti rendezés és a hangmunka pedig tartja a tempót, hogy szintetizálja egy olyan világ portréját, amely sosem létezett egészen, de úgy érezhetjük, hogy egy nyugodt és nagyon szép hitre épül.
#4

animáció | dráma | fantasy | thriller

Coraline egy furcsa kislány egy furcsa világban. Otthonában egy titkos ajtóra bukkan, melyen túl saját életének tükörképét találja, csak egy sokkal csábítóbb változatban.... több»

A megnyugtató makabrizmus mestere, Neil Gaiman áldását adta Henry Selickre, hogy egy alternatív, gombszemű, párhuzamos valóságot felfedező kislány történetét egy apró, tökéletesen megformált, sötét szívű stop-motion szépséggé alakítsa. Coraline Jones (Dakota Fanning hangján) a megszokott prepubertáskori szorongáson megy keresztül, mígnem egy titkos ajtóba botlik, és találkozik a másik életével. A sötét alternatív univerzumok által megzavart gyermeki ártatlanságról szóló történetében egy csipetnyi Roald Dahl és egy evőkanálnyi Lewis Carroll van. Az Oscar-jelölt Coraline nyers, 3D-nyomtatású kivitelezésében gyönyörű (már csak a nyitócím is elég ahhoz, hogy a következő egy óra 40 percre a képernyőre szegezzük a szemünket), és olyan magával ragadó, mint bármi más ezen a listán. A horrortrópiák sokaságán átbukdácsolva és átszövődve a Coraline rendkívül kalibrált rezonanciájának forrása abban rejlik, hogy Selick teljesen megbízik Gaiman világában. A Disney-féle bombasztikusság helyett ez egy türelmesen elmesélt, rendkívül hangulatos történet, tele bájjal és gonoszsággal.
#3

családi | fantasy | kaland | misztikus

HBO Max

Harry Potter nem szívesen tölt még egy nyarat a rémes Dursley családnál. Igyekszik jól viselkedni, de Vernon bácsi testvére, Marge néni addig rágalmazza a szüleit, hogy óriási... több»

J.K. Rowling az árván maradt ifjú varázsló, Harry Potter történetével ragadta magával a világ figyelmét, és a hét regényt feldolgozó nyolc Warner Bros. film figyelemre méltó megtestesítője a történet hatalmas terjedelmének. Az Alfonso Cuaron rendezésében készült harmadik Potter-film azonban a franchise legnagyobb evolúciós lépését jelenti az első két jól sikerült, ám végül "gyalogosra" sikeredett alkotás után. Daniel Radcliffe, Emma Watson és Rupert Grint itt nőttek bele igazán a szerepükbe, miközben a film több szabadságot vett ki a forrásanyagból, megszilárdítva a filmsorozat saját hangvételét és karakterét. Cuaron megmutatja, hogy van érzéke a szereposztáshoz: Gary Oldmant és David Thewlist hozta be a főbb szerepekbe, és Michael Gambont választotta a forgatás előtt elhunyt Richard Harris helyére, aki egy óvatosabb és titokzatosabb Dumbledore-t alakít. Az azkabani fogoly az a rész, ahol a varázsló fejlődő mágikus képességei mellett Harry világának igazi veszélye és valódi tragédia-potenciálja is kezd megmutatkozni. Ez egy elég erős belépő ahhoz, hogy az első két film csupán egy meghosszabbított prológusnak tűnjön, és amely megadja az alaphangot a következő filmek számára.
#2

90 Chihiro szellemországban  (2001)

(76) (19)

animáció | családi | fantasy | kaland | misztikus

Netflix

Chihiro egy tízéves akaratos kislány, aki csalódottan fogadja, hogy szüleivel másik városba kell költöznie. Az utazás során eltévednek, és rátalálnak egy sötét alagútra,... több»

Tolkien könyvei sokak számára a fantasy csúcsát jelentik, de minden kultúrának megvan a maga gazdag folklór- és mítoszkönyvtára, tele olyan karakterekkel és ötletekkel, amelyek az átlagos hobbit vagy ork számára felismerhetetlenek lennének. A Chihiro szellemországban, Hayao Miyazaki gazdag képzeletvilágú meséje egy fiatal lányról, aki egy különc japán szellemek által lakott tündérbirodalom buborékában válik felnőtté, a rendező egyik legnagyobb teljesítménye, egy egyedülálló szintézis, amely megnyitja és mindenki számára elérhetővé teszi Japán folklórörökségét. A Studio Ghibli méltán ünnepelt animációja itt csúcsra jár, a legapróbb mozdulatokon keresztül is karaktert és személyiséget közvetít, miközben Miyazaki fantáziája egy csábítóan furcsa történetté fonódik, amely egy olyan birodalomban játszódik, amelyben bárki elveszhet, de amelyből az erős jelleműek még erősebben kerülhetnek ki. Chihiro egy ilyen karakter, aki olyan furcsa ellenállással néz szembe, ami már-már elképzelhetetlen, és kitartása és akaratereje révén ott is győzedelmeskedik, ahol a gyengébbek meginognak. És ez a legnagyobb lecke, amit a fantasy taníthat nekünk: néha, ha csak a lélek tisztaságával rendelkezünk, a kicsi és a hétköznapi győzedelmeskedhet a hatalmas, a természetfeletti és a félelmetes felett.
#1

akció | dráma | fantasy | kaland | road movie

HBO Max

Zsákos Bilbó, az öreg hobbit, Frodónak adja rég őrzött gyűrűjét. Az ékszerről azonban kiderül, hogy az az Egy Gyűrű, mely valaha a sötét nagyúré, Szauroné volt, aki... több»

A nagy fantasy irodalom nagypapája, A Gyűrűk Ura, amelyről sokáig úgy gondolták, hogy lehetetlen filmvászonra vinni, egy akkor még viszonylag ismeretlen, pufók új-zélandi rendezőben találta meg az ideális embert a feladatra. Hatalmas pénzügyi befektetéssel, Ian McKellen, Elijah Wood és Viggo Mortensen sztárszereplőivel (akik Gandalfot, Frodót és Aragornt modern filmes ikonokká tették), elképesztően fotogén és nagyrészt kiaknázatlan kiwi tájakkal, valamint a ma már híres WETA műhelyével, amely olyan világszínvonalú effekteket készített, mint Andy Serkis mo-cap Gollamja, Peter Jackson elérte a lehetetlent, és J.R.R. Tolkien világát dicsőséges és végtelenül kielégítő filmes életre keltette. Mindhárom filmet egyben forgatták, így joggal mondhatjuk, hogy A gyűrű szövetsége a sorozat kiindulópontjaként a megfelelő etalon (történetesen ez a trilógia legbájosabb és legkevésbé zsúfolt része is). Azzal, hogy új mércét állított fel a high fantasy adaptációk számára (amilyet azóta sem az "Aranyiránytű", sem a "Narnia", de még a "Hobbit" sem tudott elérni), Jackson LOTR-trilógiája a műfaj időtlen klasszikusa, amely - legalábbis ami az élőszereplős filmeket illeti - a műfaj szuperlatívusza marad.