11 hátborzongató horrorfilm, melyben SENKI(!) nem hal meg

A horror műfajában az a csodálatos, hogy milyen sokféle stílust felölelhet. Mindenki fél valamitől, és ezeknek a sötét félelmeknek a kihasználása elképesztően ijesztő filmekhez vezethet.

Bár a horrorfilmek gyakran jelentős számú holttestet tartalmaznak, a horror műfajában többről van szó, mint egy jól megtöltött gyilkossági listáról. Rengeteg olyan dolog van, ami a gyilkosságnál is ijesztőbb, és ami a sötétben megtörténhet. A családi traumákat kísértő kísérteties jelenésektől kezdve a tolakodó tudatig, hogy valaki figyel téged és ismeri legbelsőbb titkaidat...

Íme a legijesztőbb horrorfilmek, amelyekben valójában senki sem hal meg a vásznon.

VIGYÁZAT, SPOILER VESZÉLY!

#11

82 Szörnyszülöttek  (1932)

(1) (13)

dráma | horror

A Szörnyszülöttek történetének középpontjában Cleopatra áll, a társulat gyönyörű artistája, akibe halálosan szerelmes Hans, a törpe, ugyanakkor a lánynak Herculessel, az... több»

A valaha készült egyik leghírhedtebb film, a Szörnyszülöttek a nem éppen a klasszikus filmek azon különleges panteonjában van, ahol szinte mindenki hallott róla, de kevesen látták. Ami érthető, tekintve, hogy egy 1932-es, pre-code horrorfilmről van szó - a "pre-code" a hírhedt Hays-kódra utal, amely megtiltotta, hogy a filmekben a homoszexualitástól a házasságon kívüli szexuális kapcsolatokig számos témát bemutassanak. A Hays-kód metaforikusan karót döfött a horrorfilmek szívébe, szelíddé téve őket. A Szörnyszülöttek azonban minden, csak nem szelíd. A filmet Tod Browning (a Drakuláról ismert Tod Browning) rendezte, és egy manipulatív akrobatát követ, akinek terve, hogy elvegyen és megöljön egy gazdag cirkuszi törpét, a filmtörténet egyik legszörnyűbb végkifejletéhez vezet. A Szörnyszülöttek az első vetítésen olyan borzalmas volt, hogy egy nő azt állította, hogy elvetélt tőle. A filmet még a bőséges vágások után is bemutatták, és még mindig elborzasztotta a közönséget. Mindazonáltal a film igazi borzalma nem a cirkuszi társulat fizikailag torz tagjai (vagy akár a bosszújuk szörnyű eredményei), hanem az emberi kegyetlenség végtelen kútfője, amelyre még a legszebb artisták is képesek.
#10

83 Jelek  (2002)

(32) (18)

dráma | misztikus | sci-fi | thriller

Disney+

Egy amerikai kisváros melletti elszigetelt farmon különös események történnek. A farm birtokosa (Mel Gibson), aki hajdan lelkipásztorként ténykedett, nem szeretne törődni a... több»

M. Night Shyamalan talán egy kicsit rossz hírnévre tett szert a giccsesség miatt, de egy időben ő volt a cselekménycsavarok királya, aki feszesen megírt forgatókönyvekkel és karizmatikus színészekkel dolgozott. Bár későbbi munkáit sok negatív kritika érte, a Jelek továbbra is karrierjének egyik fénypontja marad. Lehet, hogy nem egy Hatodik érzék, de meglepően hatásos horrorfilm. A történet egy pennsylvaniai vidéki családról szól, akik a matriarchájuk halála miatti gyászát egy idegen invázió zavarja meg. A horror visszafogott, olyan zökkenőmentesen vegyíti a család megkérdőjeleződő hitét az idegen hódítók érkezésével, hogy egyes rajongók azt feltételezik, hogy az idegenek valójában démonok. A film témájához híven, amely a jóindulatú Istenben és a szervezett univerzumban való hitről szól, a Jelekben senki sem hal meg. Akár idegenek, akár démonok a filmben szereplő szörnyek, egyformán hatástalanok abban, hogy bárkit is megöljenek.
#9

80 Lélekvesztő  (1982)

(6) (9)

dráma | horror

A Lélekvesztő című thriller történetének főhőse Carla Moran, egy átlagos kertvárosi asszony, aki kiegyensúlyozott életet él két kislányával és kamasz nagyfiával. Fix... több»

A horrorfilmek gyakran könnyen befejezik a filmet, mielőtt a nyomukban hagyott jelentős számú holttesttel foglalkoznának. A túlélők felépülésének nehézségei, azok a pillanatok, miután a gyilkos elsüllyedt a tóba, és a rendőrség megjelenik, gyakran a nézők képzeletére vannak bízva. Ha elkerüljük ezeket a nehéz kérdéseket, egy horrorfilm kissé felemelően zárulhat. A Lélekvesztő egy olyan történetet mutat be, amely szinte teljes egészében a horror utóhatásaival foglalkozik, egy poltergeist által brutálisan megtámadott és megerőszakolt nőt követve - aki továbbra is kísérti és kínozza őt és családját. Még a film csúcspontja után is, amely a szellem csapdájával jár, a happy end csak annyi, hogy a nő jobban túléli ezeket a szörnyű támadásokat. A film csöpög a meggyőző groteszkségtől, amit csak fokoz a Lélekvesztő nyitó állítása, miszerint a film igaz történeten alapul, és hogy a valódi nő még mindig szenved ezektől a támadásoktól. A film így még holttestek nélkül is mélyen felkavaró.
#8

80 Sötétkamra  (2002)

(10) (32)

dráma | thriller

Sy egy szupermarketben dolgozik, ahol fényképeket hív elő. Évek óta jár hozzá a Yorkin család, akiknek összes családi fotóját ő hívta elő. Sy annyira közel érzi magához a... több»

Robin Williamsre leginkább komikus munkáiról emlékezhetünk, de a Sötétkamra című filmben Seymour Parrish - egy kukkoló, akinek a neve határozottan nem túlzás ("látni-többet pusztulni") - szerepében teljesen hátborzongató. A film Seymourt követi, aki a Yorkin család megszállottjává válik, miközben a fotóikat hívja elő. Amikor rájön, hogy a család nem is olyan tökéletes, mint hitte, voyeurista szokásait fokozza azzal, hogy becserkészi, sőt, fegyverrel fenyegeti őket. A film éppen Seymour miatt működik a horror/thriller műfajában, aki az a fajta ember, akiről azonnal megfeledkezel, miután kilépsz a helyi boltból - a magánéletét és a hozzád való hozzáférését elhomályosítja a munkája. A Yorkin család talán nem törődik Seymourral, de ő ijesztő mértékben törődik velük. Mégis, hátborzongató viselkedése ellenére Seymour valójában senkit sem öl meg a filmben. A rendőrség biztonságban elfogja, míg a Yorkin családnak találnia kell egy másik fotós szakembert, aki kinyomtatja a családi fotókat.
#7

horror | misztikus

Az April Fool's Day című thrillerben Muffy egyik hétvégéjét ismerhetjük meg. Bolondok Napja alkalmából meghívja kilenc barátját szülőházába, ami egy kis szigeten található.... több»

Az April Fool's Day talán az egyetlen slasher-film ezen a listán, mivel az áldozatok egy csoportjának egymás utáni megölésére összpontosító alműfajból nehezen találunk olyan példát, ahol valójában senki sem hal meg. A film egy baráti társaságot követ, akik egy csínyekkel és tréfákkal teli hétvégi kirándulásra indulnak, hogy megünnepeljék áprilisi elsejét (bár ez talán a legfantasztikusabb koncepció magában a filmben). Onnan a cselekmény gonosz ikrek, sokkoló halálesetek és egy furcsán mozgó jack-in-the-box fantazmagóriában és vérben tobzódva száguld. A hullák és a vér ellenére valójában senki sem hal meg a filmben. Mint kiderül, minden egyes karakter, akit "megöltek", valójában benne volt a viccben, segítve egy speciális horror-üdülőhely kialakítását. Még a kamu finálé is csak egy tréfának bizonyul, így ez a legvéresebb áldozatmentes film, amit csak el tudunk képzelni.
#6

59 Az erdei kápolna titka  (1980)

(2) (10)

családi | horror | misztikus | thriller

Egy erdei házba költözik egy család, akik egy volt lakó szellemével kerülnek kapcsolatba természetfeletti erők segítségével. több»

Ne hagyd, hogy a Disney-logó megtévesszen, Az erdei kápolna titka egy hihetetlenül ijesztő film. A film két fiatal lányt követ, akik egy New England-i vidéki városba költöznek, és nagyszerűen használja a mesék trópusait és a történetmesélést. Érthető, hogy a történetvezetés tündérmesékből merít ihletet: ezek alapvető gyermekkori félelmeket érintenek. Semmi sem ijeszt meg minket úgy, mint azok a dolgok, amelyek gyerekkorunkban megijesztettek, és melyik gyerek ne félne az erdőben ólálkodó, önfejű gyerekeket elrabló lénytől? A filmben végig ott van ez a kísérteties rettegés, de a szereplők sértetlenül megússzák, még az a lány is egyben marad, akinek a képernyőn kívüli eltűnése a film cselekményét táplálja. Maga a csúcspont tulajdonképpen a barátság ereje és az empátia fontossága körül forog.
#5

70 A Babadook  (2014)

(22) (16)

dráma | horror

Hét év telt el a baleset óta, amelyben Amelia elveszítette a férjét, és amely során éppen a szülészetre tartottak, hogy világra az asszony világra hozza első közös... több»

A horrorban egy remek karaktertervezés nagyban hozzájárulhat ahhoz, hogy a közönség rettegést érezzen. A Babadook címszereplője határozottan megfelel ennek a célnak, mivel úgy néz ki, mint egy árnyékbábu és egy csótány keresztezése. A dizájn nyilvánvalóan a huszadik század eleji gótikus filmeken alapul. Maga a film a nyilvánvaló hatásokat erőteljes alakításokkal és egy feszes forgatókönyvvel ötvözi, amely a nézőket a rettegéstől elragadtatva tartja. Mint a legjobb horrorfilmek, A Babadook is hagyja, hogy a központi szörnyeteg a valós életben megélt borzalmas élmények, traumák, magány és mentális betegségek bármelyikét szimbolizálja. A film szimbolikus súlya azonban nem rántja le azt az érzelgős szubtextusba; élvezhetjük egyszerű filmként is, amely egy egyedülálló anyáról szól, aki megpróbálja biztonságban tudni a fiát és egyben tartani az életét. Az ijesztgetések ellenére A Babadookban valójában senki sem hal meg, bár a családi háziállatok halálának látványától érzékeny nézőknek jobb, ha távol maradnak.
#4

74 Egyenesen át  (1990)

(10) (5)

dráma | horror | sci-fi | thriller

Egy csoport orvostanhallgató halálközeli állapotról szeretne tapasztalatokat szerezni. Ennek érdekében egymás szívét állítják meg, majd újraélesztik. Múltjukból... több»

Az Egyenesen át a horrorfilmek történetének egyik legnagyszerűbb koncepciója: Egy csapat orvostanhallgató úgy próbálja felfedezni a túlvilágot, hogy meghal (vagy "flatliningol"), mielőtt sokkolóval visszahozzák őket az életbe. A pszichológiai horror mély vénája rejlik annak feltárásában, hogy egy halálközeli élmény hogyan hatna valakinek a személyiségére, és az Egyenesen átnak sikerül komoly mélységeket kihoznia a halálközeli élmény különböző felfogásaiból. Később, amikor a szereplők hallucinációkat tapasztalnak, a film igazán ijesztővé válik. A gondolat, hogy a halál elől soha nem menekülhetünk, nagyon erős. A filmben azonban néhány közeli haláleset ellenére senki sem hal meg. A főszereplők mindegyike túléli a flatlining élményét.
#3

88 Más világ  (2001)

(52) (7)

horror | misztikus | thriller

Grace (Nicole Kidman) férje nem tért vissza a második világháborúból, így a nő egyedül él két gyermekével, akik különös betegségben szenvednek – nem érheti őket... több»

A halállal részben azért is olyan könnyű félelmet kelteni a közönségben, mert rejtélyes. Az egzisztenciális rémület, hogy olyan valaminek (halál) vagyunk kitéve, amelyről egyáltalán nem tudunk, ijesztő kilátás. A Más világ egy horrorfilm, amely látszólag egy kísértetjárta házról szól, de a film igazi rémülete abban rejlik, hogy az ember csapdába esik, és olyan erők gyötrik, amelyeket nem tud felfogni. Valójában a "másik oldalt" éppoly lehetetlen előre látni, mint a film fordulatát. Mint kiderül, a filmben a szellemektől rettegő, háromtagú család maguk a szellemek. Amit ők szellemeknek hittek, azok valójában a ház új tulajdonosai, akik azon küzdenek, hogy megértsék, mihez kezdjenek kísértetjárta otthonukkal. Ez a csavar a feje tetejére állítja a horrorfilmek konvencióit, bemutatva, hogy egy szellemtörténet még a szellem számára is milyen borzalmas lehet. (És ha visszanézzük a filmet, rájövünk, hogy a lépcsőn való labdázástól kezdve a rajzoláson át, a redőnyök lehúzásáig, a kísérteties lakók valójában minden olyan sztereotip dolgot teljesítettek, amit a szellemek általában a kísértetházakban szoktak csinálni). Ráadásul, mivel a főszereplő család valójában végig szellem volt, magában a filmben valójában senki sem hal meg.
#2

80 1408  (2007)

(40) (6)

horror | misztikus

Netflix | TV-ben (RTL+, csütörtök 01:33)

Mike Eslin (John Cusack) író paranormális, természetfeletti jelenségek után kutat, de könyveivel annak ellenére elégedetlen, hogy az olvasóközönség körében nagy... több»

A Stephen King egyik novellája alapján készült 1408-nak olyan egyszerű a horogja, amit nehéz felülmúlni: A szkeptikus Mike Enslin (John Cusack) kislánya halála után kibérel egy kísértetjárta szállodai szobát, hogy bebizonyítsa, hogy szellemek nem léteznek. Mivel ez egy horrorfilm és nem egy dokumentumfilm, nagyjából sejthető, hogy Mike-nak mi lesz a vége. Mégis, a csontsovány cselekményleírás alulmúlja azt az észbontó szürrealista horrort, amit az 1408 bemutatója nyújt. A filmben a horror nem abból fakad, hogy Mike fél a szellemektől, hanem abból, hogy egy olyan csavaros valóságban éli meg a tapasztalatait, amelyben nem bízhat az érzékeiben, de még önmagában sem. Valójában annak ellenére, hogy a film Mike halott lányára helyezi a hangsúlyt, és a szoba következetesen arra biztatja Mike-ot, hogy ölje meg magát, Mike mégis életben marad a végkifejletig. Legalábbis a mozis változatban. A fel nem használt alternatív befejezésben Mike megöli magát, hogy elpusztítsa a szobát. Komor befejezés egy olyan filmhez, amely egy apáról szól, aki megpróbál úrrá lenni a gyászán.
#1

horror | thriller

A Freeling család átlagos kisvárosi életüket éli. Steve (Craig T. Nelson), a családapa ingatlanügynökként dolgozik, Diane (JoBeth Williams) pedig családanyaként gondoskodik a... több»

"Itt vannak!" - jelenti ki a kislány, Carol Anne minden idők egyik legfélelmetesebb szellemtörténeti filmjében, a Poltergeistben. A Tobe Hooper által rendezett (bár régóta folyik a vita arról, hogy ki is rendezte valójában a filmet) és Steven Spielberg által producerelt Poltergeist-et parodizálták, hivatkoztak rá, sőt, még remake-et is készítettek belőle, de mindez semmit sem von le a film valóban ijesztő látványvilágából és tolakodó horrorjából. A film egy középosztálybeli családot követ, akiknek az otthonát egy indián temetkezési hely fölé építették. Ahogy az várható volt, különféle kísértetjárások következnek. Bár van egy rövid elrablás-rész a szellemek birodalmába, és egy igazán felkavaró éjszakai úszás, valójában senki sem hal meg a Poltergeistben. A Freeling család végül épségben megmenekül, bár elveszítik az otthonukat és a biztonságos menedéket, amelyet az otthonuk jelentett. Egyesek szerint ez még ijesztőbb, mint az a valóban borzalmas bohócbaba.