5. évad: Bárgyúság csimborasszója, a sablonos kliséken túl Mondom ezt az 5. évad megnézése után. Nem tudom, képes leszek-e megnézni az elkészült, kint már vetített 6. évadot (már most is az asztalt kapartam sokszor). Jól mondta Terence Hill, mikor kiszállt a soriból túlterheltség miatt, hogy már mindent elmondott korábban a sorozat a főszereplő erdészről, kár tovább nyújtani. De nemcsak felesleges töltelékről, nyújtásról beszélhetünk, hanem a sorozat szellemének tönkretevéséről.
Zárójelesen megemlíthető, hogy Terence Hill a Don Matteo javára szállt ki ebből a soriból, aminek alapja ugye Chesterton kiváló Brown atyás történetei. Abban igaza van Terence Hillnek, hogy abban a keretben többet lehet elmondani folyamatos sorozat keretében, csak sajnos e... több»
Csavar nélkül vajon mi lett volna a film vége? 5/10-es csajos film, semmi különleges extrával. Az említett csavar ellenére sem egy átlagból kiemelkedő darab, sőt nálam a csavar tulajdonképpen alkotói megúszás, hogy a felmerülő kényes kérdésekre hitelesen válaszolni kelljen. Hiába vannak a filmnek erényei, a fentiek miatt átlagosra nullázódik az értékelése nálam. Ha valaki amúgy szereti a romantikus filmek műfaját, de évek óta elvonókúrán van belőle, annak ez a film talán 1x megnézhető (mint most tulajdonképpen nekem is), de bőséges műfaji választékból rengeteg jobb filmet lehet választani. A film címe tulajdonképpen mondhatni duplafenekű, így kiváló választás. Alyssa Milano gyönyörű és remek, ahogy a fickók is. A dialógusok, ha nem is vi... több»
Női orgazmus (ön)fejlesztéséről verbálisan, algoritmusosan Spoiler nélkül: 10+/10-es film nálam, csak szuperlatívuszokban tudok róla beszélni, negatív felhang nélkül. Két alapismérv alapján mondom ezt: (1) a sorozat alapötlete: amiből ered a filmbeli kifejtés, illetve (2) az alapötlet kivitelezése: mind külcsín (filmesztétikai értelemben), mind belbecs értékekben (belegondolás az érdemi részletekbe).
* Téma: napjaink modern forró témája az MI, benne "numerátorkodás", azaz elvont absztrakt dolgok számokká leképezése, mérhetőségi, azonosítási, rangsorolási, optimalizálási célokkal. Idevágó hívószavak ("buzzword"), hozzá: data science (=adattudomány), illetve annak részeként a data mining (adatbányászat). (a) Lehet "érdekünkben": érzelem, szerelem, elé... több»
Minden erénye és nézhetősége mellett ez maximum csak átlagos sori nálam. Jó, hogy csak 6 részes minisorozat (1. évad). A sztori és az áthúzódó szál a cliffhangerekkel is rendben van. Dr. Balthazar karaktere elég jól felépített (egyszerre sármos és tenyérbemászó). Azonban például a detektívnőre, vagy pláne kettejük kapcsolatának egyenletesebb színvonalon való részletgazdagabb bemutatására már elfogyott az alkotói szufla. További probléma, hogy az egész sori egy átlagos iparosmunka, amilyet már többet láttunk. A francia filmeseket azért "tartjuk" (azért szeretjük), hogy haladják meg a hollywoodi kliséket, vigyenek bele az alkotásba valami finomabb európai ízt. Ha Hollywood erősebb, ütősebb, 19... több»
Kényszer szülte, kényszeres, igazi "feel bad" film. Hiába van benne egy-egy jobb gondolat, az erőltetettség, az izzadságszag mégis átjárja az egész filmet. Nehéz a film alaptémája (lezárás, locked down), nehéz belőle érdekes, jó filmet csinálni, ez most nem is sikerült. Legjobb esetben is egyszer nézős.
Szerethető sitcom respektálandó poénsűrűséggel Alapvető módon egyfelől szeretem a sitcom műfajt (hiszen az ember szeret nevetni, mi több, a nevetés alapvető emberi létszükséglete sokunknak; szoktam mondani, hogy 3+1 dolog miatt érdemes a földi árnyékvilágba lejönni: szeretetért (benne szexért), művészetekért, humorért, illetve az alkotásért).
Másfelől sok rossz emlék is mondatja velem, hogy a kezdeti lelkesedés sokszor megy át belassuló unalomba, töltelékképzésbe, ötlettelenségbe, humortalanságba, gyengélkedő és gyengülő erőlködésbe, "hahotás" vicceskedésbe, ipari léptékű szemétgyártásba. Miközben rengeteg sitcom már a pilotnál elkaszálódik nálam. A humor nehéz műfaj, na. Ráadásul itt nem tud annyira könnyíteni az a "tudattágítás", ha k... több»
Nem hibátlan, de szerethető és élvezhető történetadaptáció 13 részben Spoilermentes kritikát mintha közel lehetetlen lenne írni a filmhez, én legalábbis nem látom esélyét, spoilereset viszont nem akarok írni. Szerencsére tudok röviden véleményt formálni. :)
Mint tudjuk, elkaszálták a sorozatot (nem lesz 2. évad jelen állás szerint), hiába volt népszerű, jó értékelésű az egész sori, meg amúgy nekem is nagyon tetszett összességében. Mégis azt mondom, hogy hiába fejeződött be némileg problémás, ám ennek ellenére zseniális cliffhangerrel az 1. évad, még egy évadnyi potenciál nem volt a soriban, még akkor sem, ha lett volna esély egy jó 2. évadot összerakni az első végén elejtett morzsákból.
Amit nagyon szerettem a soriban, az az ötletes történetvezetés, és hozzá e... több»
A finom bor és ocsmány fekália elegyítése Számomra ez az Industry-sorozat egy legfinomabb, legjobb évjáratú, minőségi bor, illetve egy adagnyi fekália keveredése. Mivel a komponensek, a "leggyengébb láncszem" elve mentén határozzák meg az elegy minőségét, nagyon lehangoló lesz (a) a sorozat egymásra következő részeinek nézése, (b) a néző folyamatosan intenzív hangulatesése, vagy éppen (c) a sorozat végének kiégettséges, nihil érzése (még filmkritikát se akarna írni az ember a fekáliától való undor miatt).
Ha értéket akarnánk képezni ebből az egész fekáliás mocsokból – konkluzió vagy tanulságképzés formájában –, akkor minimálisan és legelőbb világosan el kellene határolni a komponenseket keveredés előtti állapotukban, mintha a kever... több»
A pusztulás kíméletlenül részletes és pontos ábrázolása kelet és nyugat ütközésénél Haladjunk kívülről/általánosságokból kiindulva a konkrétumok/részletek felé! A sorozat zsánere: amcsi vadnyugati, valamint keleti/kínai kung-fu harci/akciófilmek egzotikus, de az eklektikusságban szerencsére nem túlgondolt/túlfeszített elegye pörgős, modern, 2021-ben "megkövetelt" tempóban prezentálva. Vadnyugat őszinte, ösztönös esetlensége, adhoc-sága, primitívsége, istenhitében is álszenten szekuláris mivolta találkozik az ázsiai rejtőzködő, magába fordulós, ködös, misztikus, legnagyobb nyomorban is valamiféle igazságot, egyensúlyt kereső mentalitással. Ebben a két, egymástól elkülönülő, alapból is konfliktusos világban az egyelőtlenséget, kapzsiságot, kegyetlenséget, egyáltalán a felszín... több»
Szerelem és kötődés a bántalmazás és neurózis metszéspontjában Kezdjük a végén! Kinek ajánlható a minisorozat? (1) Első körben kvázi mindenkinek, aki szereti, ha van alapprobléma, drámai történéssorozat, elgondolkodtató események, egy nem kiszámítható, ám reális, pozitív végkimenetel.
(2) Második körben feleződhet például ott a potenciális közönség, hogy (a) Miután (a trilógia) tetszett valakinek, ami értelmezésemben antitézise ennek a (b) "Normális emberek"-nek. Az előbbi (a)-t a folyamatos világsiker, a kiüresedettség, a dekadencia, a szavak- és értelemnélküliség, az összefüggéstelenség, a hormonok szintjére lecsupaszított szerelem és szex (aminek filmes megjelenítési csúcspontja maximum egy köldök villantása, ami nem előny vagy hátrány, csak szimplá... több»
Anne kincsestára mindig rejteget filmért is kiáltó apró szépséget Ez az HBO-s Anne sorozat, aminek ez a film az első része, egy évvel korábban indult, mint a Netflixes (Anne, e-vel a végén). Fura és érdekes látni, hogy a nagy streaming-versenyben ugyanazt az – egyébként sokszor feldolgozott – 19. századvégi témát ketten is feldolgozzák lényegében párhuzamosan, még ha különböző megközelítésekben is, egyébként koncepcionálisan is jelentősen elszakadva a híres, tradicionális, szinkronosan is létező, 1985-ös, Kevin Sullivan-verziótól és kronológiájától.
A komplettírozott HBO-s sorozatnak három egész estés filmrésze van, amiből csak az első jött ki eddig szinkronosan, a másik kettőhöz csak angol felirat létezik egyelőre, az HBO honlapja szerint. A másik két rés... több»
Hogyan NE dolgozzuk fel Anne-t és történeteit! Elöljáróban: mind a 12 db magyarul megjelent Lucy Maud Montgomery Anne-könyvet olvastam (jelzem, nem csak azok az Anne-könyvek, amiknek címében benne van "Anne", mint egyes wikipédia-oldalakon látható): Anne otthonra talál, Anne az élet iskolájában, Anne válaszúton, Anne új vizekre evez, Anne férjhez megy, Anne és a Szivárvány-völgy, Anne családja körében, Anne gyermekei a háborúban, A Mesélő Lány, Anne karácsonya, Avonlea-i krónikák-1&2.
Az Anne megfilmesítése többször is megesett (csak amiről én tudok): 1919, 1934, 1952, 1956, 1972, 1979, a híres-neves szinkronizált, Kevin Sullivanes 1985+1987+2000, illetve más szereplőkkel 2008, a Corus Entertainmentes 2016+2017+2018, illetve az (ötből) ... több»
Rejtvény: az 1813-as londoni fekete arisztokrácia, feminizmus, multikulti, lmbtq együttállás motivációi Google keresőbe téve a "The Top 10 Most Popular TV Shows on Netflix Right Now" keresőkifejezést a találati lista 1. helyén(!!) a Bridgerton sorozat van (jelenleg), ami egyelőre előrevetíti, hogy lehet 2. évad (alapanyag mindenesetre van hozzá, meg az 1. évadból egy-két elvarratlan szál). A tetszésindex jelenleg: nagyobb merítésű külföldieknél: 73% imdb, 88-92% rotten tomatoes, míg a magyaroknál: 80% mafab.hu, 82% snitt.hu, 64% port.hu
Az egész egy kedves limonádé, megnézni meg lehet, például a pazar kiállítás miatt, de csak bizonyos feltételek mellett (pl. a színre vitt 1813-as londoni fekete arisztokrácia ne riassza el alapból a nézőt). Viszont elolvasni nem olvasnám el az alapregény(eke)t.... több»
Tenetséges-e szóviccel nyitni egy filmkritikát? Szinte biztosan ízlésTenetség. De hát lássuk be, minőségi kritika-konTenetet nagyon nehéz írni, eddig csak magyarul publikálódott 50+ rövidebb-hosszabb írás. Azt gondolom, felháborító, hogy sokan Tenetlenségig nyomják a szóvicc-hype-ot. Egyébként úgy esett, hogy kettenet mentünk moziba a párommal hétfő után, és azt láttuk, nem sok Teenetdzser volt ott. Bíztunk benne így covid idején, hogy a film vége utánra is a nézők Tenetesen Tenetmentesek maradnak, de nem jött össze, mert Tenetesek lettek.
Legutoljára a John David Washington Tenet előzményfilmjét, a John Malkovich-Tenet láttuk. Utána jött sorba a RetTenethetetlen, LegyőzTenetlen, Tenetetlen múlt, Kedvencek Tenetője, MélyTeneti pokol. I... több»
Amikor az időhurok és a kreativitás frontálisan ütközik egymással 10+/10-es, számomra legjobb, akárhányszor nézhetőnek meg überelhetetlennek tűnő időhurkos akciófilm a Boss Level. Nem vagyok nagy fogyasztó, aztán meg simán meglehet, hogy éppen a film hatása alatt kicsit túlzok, de jobb akciófilmre nem is emlékszem a közelmúltból. Mintha eddig csak rákészültek volna arra, hogyan kell pörgős és még értelmet, sőt filozófiai problémafelvetést („időhurok végtelensége”) is felmutatni tudó akciófilmet csinálni, és 2020-ban jött el a pillanat a kiteljesedésre. Ez elég hihetetlennek hangzik (szerintem is). Pedig így érzek most: ez van. Ez volt az a film, amelynél az első perctől kezdve éreztem, hogy minden másodperc a helyén van, sőt helyén lesz, amikor a film közb... több»
...amikor a fantázia csak az "üzenet" szintjén szárnyal A nagy hype és/vagy nagy dacolások/ellenkezések közepette nehéz beszélni az elkészült produkcióról. Fura, hogy ennyire se info, se vélemény, se kritika, de még csak értékelés sincs a filmről.
Kezdjük messzebbről! Brutál nehéz 1000+ év távlatában történelmi filmet készíteni, meglehet, hogy lehetetlen is. A kritika mindig vér szagra fog gyűlni, és tombolni fog. Amúgy meglehet, csak itthon, mert a világ más tájain művelik és szeretik a történelmi filmeket (még mi, magyarok is szeretjük, "nyilván" elsősorban másokét).
Persze az igazsághoz mindenképpen hozzátartozik, hogy 10 milliónál kevesebb lakossággal, „középkategóriás” szegénységünkkel a legbrutálisabb költségvetésű mozijaink is az 1-2 mill... több»
Hogyan randiztassuk aput, ha hajlamos a bezárkózásra? Disclaimer: elsősorban vállalkozó kedvű nézőknek készült, akik szeretnek előzetes – a filmmel kapcsolatos – ismeretek nélkül film elé ülni. Képesek hagyni magukat a film által elvarázsolódni, és ne adjisten örülni ennek. Minden kritika – így ez is – ezt bizony jó eséllyel alá fogja ásni, előítéletességi és/vagy félrevezetődési alapon. Szerintem.
A film tetszési indexe jelentősen megoszló külföldön is, itthon is. Azonnal adja magát a kérdés, kinek mi tetszik benne, és mi nem, kinek érdemes megnézni, kinek nem. 25% Rotten tomatoes, 53% IMDB, 66% Snitt, 70% Port.hu (a Mafabon még nincs elég szavazat az értékeléshez, egyébként helyesen, hiszen félrevezető infó lenne így önmagában).
Kezdjük a hát... több»
Virtuózok V4+ kritika Én azért elgondolkoznék a befektetett 100 millás nagyságrendhez képest az általános közérdektelenségen, nézetlenségen (FB, YT, Duna-nézettség, sajtó- és kritikai megjelenés), nagyon durva like:dislike arányon, a kritikafogadási és -tűrési hajlandóság teljes és meglehetősen taszító hiányán. És akkor ez csak a külcsín, szót sem ejtettem a belbecsről vagy annak sérüléséről.
Zenei verseny értékelésénél érdemesebb messziről kezdeni, a valóságot és egzaktságot megcélzó megközelítéssel, kérdésfelvetésekkel, hierarchikusan alpontokba szervezve.
(1) Lehet-e objektíven, számokba leképezve értékelni zenészi produkciót, teljesítményt?
Azt állítom, elsődleges primér szinten nem. Az ízlés, ahogy a szerel... több»
Képesek vagyunk-e beleszeretni egy robotba a tudtunk nélkül? Muszájnak érzem hosszabban írni a filmről a túl kevés kapott pontja, illetve a túl kicsi, iránta megnyilvánuló érdeklődés miatt, hátha lenne olyan, aki ajánló alapján kedvet kapna hozzá: merthogy a film megérdemelné a figyelmet – szerintem – a sok tucattermék között (a maga célközönségében persze, hiszen jogosan riaszthat sokakat már a téma maga is). Mielőtt azonban rátérnénk a filmre, szükségeltethet egy kis valóságot megcélzó kitérő az ember-robot szerelem témához.
A legfontosabb alapkérdés a címbeli kérdés: tudjuk-e azonosítani azt, hogy emberrel avagy géppel állunk szemben. Régóta foglalkoztatja a kérdés az embert, nyilván a 20. században jutott el oda a technológia, hogy lehessen egyált... több»
52 A csókfülke 3 (2021)