Ezt a 10 sci-fit egészen bizarr okból kaszálták el

Bizonyos potenciálisan sikeres filmek bármilyen okból elvérezhetnek, beleértve olyan körülményeket, mint a szereplők vagy egy stábtag halála, gyártási fennakadások vagy világesemények...

Néha a filmeket látszólag minden ok nélkül törlik. Senki és semmi sincs biztonságban: Még a Disney és a Marvel óriáscége is elvetette már a maga filmjeit az alkotás különböző fázisaiban.

A tudományos-fantasztikus filmek gyakran rosszabbul járnak, mint bármely más műfaj ebben a tekintetben, legalábbis a rajongók szemszögéből. Ezek a nagy koncepciójú, nagy költségvetésű, nagy effektekkel teli vállalkozások különösen esélyesek elhullani a stúdiók vágóhídjain.

Mivel annyi erőfeszítés, pénz és idő megy el a vászonra szánt sci-fi történetek megalkotására, a produkciós cégek előzetesen ösztönözve vannak arra, hogy a bajok első jelére elkaszálják őket, hogy pénzt spóroljanak. Néha ez még a filmek törléséhez is vezet, még a megjelenésük előestéjén. 

Nem meglepő tehát, hogy a sci-fi műfajának története tele van a kezdeti filmek csontvázaival és szellemeivel, amelyek lehettek volna. Ami azonban meglepő, az az, hogy néhány ilyen törlési történet mennyire furcsa és hihetetlen. Kiástunk párat a legfurcsábbak közül, és most eláruljuk a részleteket.

Ezek azok a sci-fi filmek, amelyeket a legbizarrabb okokból töröltek.

1. Spielberg Night Skies című filmje akkor lett végleg elkaszálva, amikor egy barátját megríkatta

Akár hiszed, akár nem, volt idő, amikor Steven Spielberget nem tartották széles körben a történelem egyik legikonikusabb filmesének. A rendező csak a Cápa és a Harmadik típusú találkozások (1975-ben és 1977-ben) című filmek után aratott áttörő sikert. A 80-as évek elején nekilátott a következő két siker kombójának.

Az 1980-as Az elveszett frigyláda fosztogatói forgatása közben Spielberg megpróbálta megismételni a Harmadik típusú találkozások sikerét, és megbízást adott egy újabb földönkívüli film forgatókönyvének elkészítésére. Az "Éjszakai égbolt" című forgatókönyv egy sötét, ijesztő történet volt gyilkos idegenek általi invázióról.

Spielberg visszautasította a nyugtalanító hangvételt. Mivel az Éjszakai égboltot az Elveszett frigyláda fosztogatói forgatásán dolgozta fel, megkérte Melissa Mathison forgatókönyvírót, hogy adjon tanácsot. Spielberghez hasonlóan Mathison sem találta meggyőzőnek a horrorelemeket, de egy szempontot megragadott: Egy mellékszál, amely egy gyermek-idegen barátságot mutat be. Ez Mathisont könnyekre fakasztotta, és Spielberggel közösen elkezdték átdolgozni a filmet egy családbarátabb történetté.

Mindössze két rövid hónap alatt Mathison szinte teljesen átírta az Éjszakai égboltot, és ezzel örökre megölte a Spielberg által vezetett, földönkívüli inváziós horrort.

A jó hír, hogy az alapfeltevés, miszerint egy családot embertelen betolakodók terrorizálnak, segített Spielberg Poltergeist - Kopogó szellemét inspirálni. Ráadásul az Éjszakai égbolt átdolgozott forgatókönyvéből született új film az E.T. A földönkívüli című klasszikus.

2. A Boba Fett-et Josh Trank viselkedése miatt törölték

A Star Wars aranykorát éljük, hiszen a Disney minden évben új filmeket és sorozatokat finanszíroz és ad ki. Mégis, még a páratlan óriás, a Disney támogatása és a Star Wars rajongók szinte páratlan márkahűsége ellenére is törlik a franchise új filmjeit.

Az egyik legjelentősebb egy 2018-as önálló film, amelyet Josh Trank rendezett volna, és amelyről a hírek szerint a Star Wars: Boba Fett lett volna.

Ahogy Bob Iger megerősítette, a film tervei 2013-ban kezdődtek, alig néhány hónappal azután, hogy a Disney felvásárolta a Lucasfilmet. A projektet Trank rendezte volna, de 2015-ben hirtelen távozott, így a film a fejlesztési pokolban maradt. Még az sem tudta visszaadni a Boba Fett-film eredeti lendületét, hogy James Mangold aláírt Trank helyére és felújította a produkciót.

A The Hollywood Reporter szerint számos forrás azt állította, hogy Trank kilépése a projektből a 2015-ös Fantasztikus Négyes reboot forgatásán tanúsított rossz viselkedése miatt történt. A film stábjának több tagja által tett állítások között szerepel a társadalmi elszigeteltség, az agresszió, a mikro-menedzsment, sőt, még jogi problémák is. Mindez látszólag a rendező és a Lucasfilm kapcsolatának felbontásában csúcsosodott ki.

3. Stephen King The Stand című filmjét Stephen King miatt törölték

A horrorlegenda Stephen King metrikus mennyiségű horrortörténetet írt. Ahogy az várható volt, egy metrikus tonna film is fűződik a nevéhez. Az 1970-es évek elején történt debütálása óta King megállíthatatlannak tűnt a horror világában. A legtöbbször ez igaz is volt.

Van azonban néhány pont, ahol a King-vonat lelassult - például a 2017-es A Setét Torony bukása -, sőt, a teljes megállásba is belekényszerült. Furcsa módon az egyik leghosszabb megállás akkor következett be, amikor megpróbálták feldolgozni szeretett disztópikus eposzát, a The Stand-et - és ez magának Kingnek a keze által történt.

Meglepő, hogy a The Stand alapján készült film nem került bemutatásra. Az a tény, hogy a horrorlegenda George A. Romero éveket töltött azzal, hogy megpróbálja megjelentetni, egyenesen sokkolóvá teszi. Ahogy Romero a SciFiNow-nak elmondta: "Két évig dolgoztam a 'The Stand'-en ... [King] nem akarta, hogy a tévé számára készüljön, mert azt mondta, hogy az kiherélné. De mozifilmként ragaszkodott hozzá, hogy több mint három órás legyen, és ezt senki sem akarta megcsinálni. Így aztán soha nem kötöttünk szerződést, és a film örökre a polcon maradt."

Tessék, itt van: Romero szerint King nem volt hajlandó a fejében létező filmet sorozatba, vagy akár egy kisebb költségvetésű filmbe átültetni, ezért halt meg a "The Stand". Ami Romero számára valószínűleg frusztráló fejlemény volt, King végül mégis megengedte, hogy a "The Stand"-ből minisorozat készüljön, 1994-ben és 2020-ban is.

4. A Mountains Of Madness-t a Prometheus ütötte ki a nyeregből

Ha megpróbálnád elképzelni a legmeglepőbb álomprojektet, amit végül még a befejezés előtt töröltek, akkor nagyon is jól megálmodhatnád, hogy a műfaj legendája, Guillermo del Toro adaptálja az "At the Mountains of Madness" című ikonikus H. P. Lovecraft-novellát. Ez aztán a mennyei párosítás, nem igaz? De valójában ez a film majdnem nagyon is valóságos volt. Del Toro valóban megpróbálta elkészíteni, csakhogy a legkülönösebb okok miatt törölték: a 2012-es Ridley Scott-féle A nyolcadik utas: a Halál előzményfilm, a Prometheus miatt.

Az "At the Mountains of Madness" adaptációja Del Toro álomprojektje volt, és 1993-tól 2012-ig - azaz alig 20 évig - próbálkozott a megvalósításával. Az ünnepelt rendező egy munkásságának szentelt fórumon így beszélt az ügyről: "A költségvetés és a hely, amit Ridley Scott elfoglalt [a Prometheus-szal], azt feltételeztem, hogy a [görög] metafora a HPL könyv teremtési szempontjaira utalt... ez valószínűleg hosszú szünetet - ha nem is a végét - jelenti az ATMOM-nak".

Amikor egy rajongó megkérdezte, hogy az "At the Mountains of Madness" miért nem maradhat fenn, sőt, miért nem virágozhat Scott filmje mellett, Del Toro így válaszolt: "Ugyanaz a premissza. Jelenetek, amelyek majdnem azonosak lennének". Sajnos Del Toro és Lovecraft rajongói számára a rendező nem volt hajlandó egy olyan "Az őrület hegyein" filmet készíteni, amiben még csak egy csipetnyi eredetiség sem volt.

5. Az Interstellar/Csillagok között kivégezte A fekete lyukat

Christopher Nolan Csillagok között című eposza, az emberiség megingathatatlanságáról és a szeretet maradandó erejéről szóló, elsöprő erejű saga 2014-ben került a mozikba, és a kritikusok elismerését, valamint szolid kasszasikert aratott. A filmet különösen jellemzi, hogy kivételes figyelmet fordít a tudományos pontosságra, amiről Kip Thorne Nobel-díjas fizikus gondoskodott, aki a film tudományos tanácsadójaként és executive producereként működött közre.

Minden dicséret és megbecsülés mellett azonban azt is meg kell jegyezni, hogy a film egy másik, sokkal kétesebb (és ironikusabb) bravúrt is elért: az Interstellar (a film eredeti címe) megölte A fekete lyuk című projektet.

A mészárlás története Joseph Kosinski rendező lenyűgöző együttműködésével kezdődik, akit mostanában leginkább a 2022-es Top Gun: Maverick című kasszasikeréről ismerhetünk és Jon Spaihts forgatókönyvíró, a 2021-es Dűne egyik írója. A páros egyesítette erőit az 1979-es "A fekete lyuk" című Disney sci-fi kaland remake-je érdekében, amelyet valószínűleg a 2010-es évek közepére szántak.

A probléma ezzel az időablakkal a Csillagok között volt, amelyről a Disney úgy érezte, hogy túlságosan hasonlít a koncepciója A fekete lyukhoz. Így az utóbbi projektet elvetették.  Kosinski azonban továbbra is érdekelt abban, hogy a "The Black Hole" egy olyan időszakban valósuljon meg, amikor kevesebb a konkurencia.

Spaihts megerősítette ezeket az eseményeket és a "The Black Hole" iránti folyamatos érdeklődést a /Filmnek, bár ködösebb formában. "[A Disney-nek] már több nagy űreposz is [van]" - jegyezte meg - "szóval nem tudom, hogyan és vajon napvilágot lát-e, de az biztos, hogy egy fene jó filmet írtam, és nagyon izgatott voltam, hogy megcsinálhatom".

6. A Sárga tengeralattjárót a hátborzongató CG miatt törölték

A Beatles talán minden idők leglegendásabb zenekara. Fénykorukban elég népszerűek voltak ahhoz, hogy öt filmet készítsenek és szerepeltessenek, amelyek többségét nagy sikerrel mutatták be. Egyetlen animációs filmjük, az 1968-as A sárga tengeralattjáró című sci-fi-fantasy elmebaj, talán a legismertebb filmjük maradt, már csak azért is, mert annyira furcsa.

A trippes kalandfilm elég jól megmaradt ahhoz, hogy az egyetlen Robert Zemeckis 2009-ben elkezdjen dolgozni egy rebooton - csakhogy a Disney törölte, mielőtt a forgatás teljes lendületbe jöhetett volna. A cég meglepő (de végül is érthető) oka a törlésre? Zemeckis azt tervezte, hogy a filmet ugyanazzal a motion-capture CG technológiával készíti el, mint amit a Karácsonyi ének és az Anyát a Marsra! esetében használt, amelyeket a Disney visszataszító kudarcnak tartott.

Igaz, hogy A karácsonyi ének nem volt olyan nagy siker, mint amilyennek a Disney remélte, hiszen a hatalmas, 200 millió dolláros költségvetéssel szemben csak 325 millió dolláros bevételt hozott. A felejthető Anyát a Marsra sokkal rosszabbul teljesített, 150 millió dolláros költségvetésének kevesebb mint egyharmadát hozta.

Már csak a pénzügyi tendenciák alapján is érthető a döntés, hogy egy újabb drága, uncanny valley grafikával készült projektet törölnek. De még ha ezek a filmek jobban is teljesítettek volna, a Sárga tengeralattjáró feldolgozása nem biztos, hogy túlélte volna. Egyszerűen szólva, túl sok befolyásos ember találja nyugtalanítónak az egyedi látványvilágot.

7. Neil Gaiman Interworld-je túl zavaros volt ahhoz, hogy elkészüljön

Neil Gaiman egyike azoknak a szerzőknek, akiknél a tehetség, a tudás és az idioszinkrázia kombinációja csak egyszer fordul elő egy generációban. Különböző regényei, novellái, képregényei és versei (és filmjei, színdarabjai, tévéműsorai, és alapvetően minden más jelentős írói forma, amit csak el tudsz képzelni) páratlan művek.

Azt gondolhatnánk, hogy emiatt bármelyik projektjének zöld utat kell adni - különösen az olyan Gaiman-adaptációk sikerét tekintve, mint a Sandman: Az álmok fejedelme, a Coraline és a titkos ajtó a Lucifer (Lucifer az Újvilágban), az Elveszett próféciák és mások. De valójában, ahogy maga Gaiman is elárulta a hivatalos blogjában, vannak olyan projektek, amelyeket még ő sem tud eladni.

Ahogy az ünnepelt író meséli, ő és Michael Reaves író (akinek filmográfiája lényegében a '80-as és '90-es évek népszerű rajzfilmjeinek kronologikus felsorolása) egy multiverzális kalandfilmet dolgoztak ki, amit "Interworld"-nek neveztek el. A projektet 1996-ban és 1997-ben terjesztették a stúdiók elé. De mindannyian elutasították, mert Gaiman szavaival élve "a feldolgozások, amiket csináltunk, egyszerűen összezavarták az embereket".

Az "Interworld" története magában foglalja a tudományt, a filozófiát és egyfajta multiverzumot, amelyet Altiverzumnak neveznek, ami a 90-es évek filmes vezetőit elriasztotta. Tekintettel a multiverzumos történetek elterjedtségére az olyan közelmúltbeli diadalmenetekben, mint a Minden. Mindenhol. Mindenkor és a Doctor Strange az őrület multiverzumában, ez meglepő és egy kicsit vicces is. Mindazonáltal a stúdiók érdektelensége arra kényszerítette a két szerzőt, hogy a történetet regény formájában adaptálják, amely egy teljes évtizedig, egészen 2007-ig kiadatlanul állt.

8. Az első Ragadozót Jean-Claude Van Damme győzte le

Íme egy mondat, ami hangosan kimondva egyszerűen rosszul hangzik: Jean-Claude Van Damme felveszi hírhedt jelmezét, hogy eljátssza a címszereplő, magasra rúgó földönkívülit az 1987-es Ragadozóban. Pedig egy ideig ez a kijelentés 100 százalékig igaz volt, hiszen Van Damme volt az első színész, aki az eredeti film forgatása során a Predátort alakította.

Talán ugyanilyen furcsa, hogy az általa viselt jelmez még nem vált azzá a sokszájú, rasztahajú marhapecérré, akit ma már ismerünk és szeretünk. Ehelyett inkább egy magas, vékony, szőrtelen rovarra hasonlított, az eredeti akrobatikus természetének megfelelően.

A Predator szerepe volt Van Damme egyik első szerepe, amit azzal szerzett meg, hogy többször is megdolgozta a film casting igazgatóját harcművészeti és akrobatikus bemutatóival. Amint azonban megkapta a szerepet, a fizikai mutatványai előnyökből hátrányokká váltak.

Ez az egyik fő oka annak, hogy az eredeti, lopakodó Van Damme-féle Ragadozó végül elpusztult. Mint a The Hollywood Reporter kiderítette, Van Damme szinte azonnal megutálta a ruhát. A színész így panaszkodott: "Forró volt ... Undorító volt a ruha". Még rosszabb, hogy viselése közben többször is biztonsági aggályokra hivatkozott, az egyik mutatványról így nyilatkozott: "Amikor [Joel Silver producer] megkért, hogy ugorjak, tudtam, hogy rossz lesz. Azt mondtam: 'Ez lehetetlen, Joel. Azt hiszem, bajban leszünk' ... a srác, aki a mutatványomat csinálta, valami rossz történt vele... És akkor leállították a filmet, és csináltak egy új, biztonságosabb ruhát".

9. Peter Jackson HALO-ja túl nagy volt ahhoz, hogy ne bukjon el

A videojátékok modern korában nehezen lehetne a Halo franchise népszerűségének és elismertségének meteorikus emelkedésénél nagyobbat találni. A sci-fi lövöldözős sorozat a műfaj új mércéjévé vált, és saját médiabirodalmat hozott létre.

A film sikere miatt szinte lehetetlennek tűnik, hogy a HALO főszereplőjének, Master Chiefnek a főszereplésével készült film megbukjon a kasszáknál. Ebből következik, hogy bármelyik tisztességes filmes, aki a filmet bármelyik tisztességes stúdiónak ajánlja, könnyen zöld utat kaphat. Most pedig vegyük hozzá Peter Jacksont is, és ajánljuk fel a filmet az összes stúdiónak.

Ez lenne a történelem legkönnyebb és leggyorsabb zöld lámpája, nem igaz? Tévedés. Az ilyen sikernek igaznak kellene lennie, és mégsem ez volt a helyzet, amikor a Microsoft felajánlott egy Halo filmet Jacksonnal, mint executive producerrel a hollywoodi stúdióknak. Mindegyikük visszautasította a filmet, és a források erősen egyetértenek abban, hogy az über-hatalmas, über-egyedülálló Microsoft volt a hibás.

Jackson közreműködése, a fiatal Neill Blomkamp rendezői megbízása és a 28 nappal később írójának, Alex Garlandnak az előre megírt forgatókönyve ellenére a Microsoftnak egyszerűen fogalma sem volt arról, hogyan adják el a filmet Hollywoodnak. A forgatókönyveket szigorú, megingathatatlan követelésekkel és a lehető legminimálisabb időkerettel kínálták fel a stúdióvezetőknek, hogy döntést hozzanak.

Ahelyett, hogy a filmstúdiókkal való kölcsönösen jövedelmező megállapodások kialakítására összpontosított volna, a Microsoft az energiája nagy részét a mutatós marketingtervre fordította - a forgatókönyveket teljesen beöltözött HALO spartanok kézbesítették a stúdióvezetőknek -, ami végül veszteségesnek bizonyult.

10. A Tini nindzsa idegen teknőcöket a projekt iránti egyetemes gyűlölet miatt törölték

Ha az ember egy kicsit is hátralép és elemzi a Tini nindzsa teknőcök franchise-t, akkor óhatatlanul rájön, hogy az egész koncepció finoman szólva is őrült. Furcsasága ellenére - vagy éppen ezért - rajongók milliói ragaszkodnak a tinédzser teknőcökhöz és a mókás poénok és a merengő harcművészeti önbíráskodás védjegyének számító keverékükhöz. Éppen ezért minden olyan szándék, amellyel a filmkészítők megváltoztatják a TMNT általános hangulatát, garantáltan visszhangot vált ki.

Michael Bay ezt a leckét a saját bőrén tanulta meg 2012-ben, amikor nyilvánosan kijelentette, hogy a készülő reboot-filmjében új teknősök fognak szerepelni, akik egy idegen fajból származnak. Ami még rosszabb, hogy alig néhány hónappal a bejelentése után kiszivárgott az internetre az új TMNT forgatókönyvének egy vázlata, ami nemcsak megerősítette az idegenekből kiinduló retcon-t, hanem újabb félelmeket is szított, hogy a történet egyszerűen borzalmas. Peter Laird, a franchise két társalkotója közül az egyik, nem köntörfalazott a hivatalos blogján közzétett bejegyzésében: "a forgatókönyv, amit olvastam, annyira alapvetően hibás, és - ami még fontosabb - annyira NEM egy Tini Mutáns Nindzsa Teknőcök film... a dolgot egyszerűen ki kellene dobni, szándékosan elfelejteni, és újra kellene kezdeni egy új forgatókönyv - valójában egy új vázlat, majd treatment, majd forgatókönyv - létrehozásának folyamatát".

A rajongók tömegei különböző csatornákon keresztül adtak hangot egyetértésüknek, és végül az egész forgatókönyvet és koncepciót kidobták. Ez arra kényszerítette Bayt, hogy nyilvánosan visszavonja ígéretét, miszerint kedvenc félelmetes négyesünkből földönkívülieket csinál.